Jeep Compass – Suuri tuntematon

Olen luovuttamassa edellisestä koeajosta Fiat 500 S Cabrioletia takaisin, kun Suomen FCA:n maajohtaja Janne Turklin ehdottaa, että tuo itse minulle seuraavaksi koeajoon varatun Jeep Compass -katumaasturin kotinurkille. Samasta konsernista huolimatta näistä kahdesta autosta on vaikea löytää yhteistä tekijää. Autojen vaihto kääntyy nopeasti juttutuokioksi kahvin äärellä, vaikka kuuman kesän ampiaiset tekevät parhaansa lopettaakseen keskustelumme lyhyeen. Compass, joka odottaa minua kadulla, on kuulemma vaihtumassa pian pois, sillä uusi lehdistöauto on jo tilattu ja seuraavaksi kirkkaanpunaisena. Vaikka hillitty sininen on monelle sopiva väri, olisin itseasiassa ottanut mieluusti punaisen, sillä se näyttää luonnossa todella hyvälle ja sopii hyvin tämän Jeepin luonteeseen, Compassin ei ole tarvis ujostella muiden edessä.

Jeep Compass, vai sittenkin se Grand Cherokee

Alhaalta ylös

Perstuntuma muistaa vielä hyvin Fiatin matalan olemuksen ja karting-automaisen pelkistetyn olemuksen. Compass edustaa jotain ihan muuta. Vaikkei se olekaan katumaasturien sarjassa sieltä isoimmasta päästä, niin keula ja ajotuntuma sisältä ovat paljon fyysistä kokoa isomman auton fiilistä. Ohjaamoon hyppääminen tuntuu 500:n jälkeen kiipeämiseltä ja vaikka kuinka yritän säätää penkkiä alas, tunnen edelleen ajavani autoa Fiatin katolta. Compass on luonteeltaan säädetty mukavaksi, niinpä auton liikkeet ja olemus edustavat konservatiivisen kepeää, vakaata mutta rauhallisen pehmeää pitkän matkan kulkijaa. Fiat 500 S Cabriolet oli sitten enemmän sellainen zero fucks given -kapinallinen.

Compass Limited, rajattomasti varusteltuna

Ollaksemme tarkkoja, koeajoautomme on Jeep Compass 2.0 litraisella ja 140 hevosvoimaisella Multijet-dieselmoottorilla, automaattivaihteisena, nelivedolla ja Limited -varustetasolla. Auton perushintaa 42.990 euroa nostivat reilun 8.000 euron valinnaisvarusteet, sis. Jazz Blue -värin, varustepaketit Function, Infotainment, Premium, Parking ja Style. Kuten yleensä, pakettien varusteet ovat runsaasti lisähintaa arvokkaampia, joten kokonaisuus on runsas ja silti vielä maltillisen hintainen. Vakiovarusteista mainittakoon niiden normaalien lisäksi mm. kaistavahti, kaukovaloavustin, nahka – / kangasverhoilu, 40/20/40 taittuvat takaistuimen selkänoja sekä Apple Car Play. Maksullisten lisävarustepakettien helmet ovat ehdottomasti avaimeton kulku ja käynnistys, 8,4” kosketusnäyttö, Beats-audiojärjestelmä, sähkötoiminen takaluukku, mukautuva vakionopeuden säädin, peruutuskamera ja tutka, pysäköintiavustin, kuolleen kulman ja risteävän liikenteen valvonta sekä 18” kevytmetallivanteet.

Jeep-kateus

Compassiin on hyvän varustelun saattelemana helpompi tottua, vaikka merkki olisi muuten täysin uusi. Se on mahtailevasta olemuksestaan huolimatta tuttavallinen ja turvallisen rauhoittava. Ja mistä itse tykkään eniten, siinä on hyvin paljon ison Grand Cherokeen olemusta ilman isoa hintalappua. Grand Cherokeen koeajoni Autovouhotukselle oli elämäni ensimmäinen Jeep, ja sanon rehellisesti, että jos taskussa olisi ollut autoon vaadittava yhdeksänkymmentä tuhatta euroa tai edes puolet siitä, niin olisin lähtenyt kaupoille viivyttelemättä, aina se toinen puolikaskin jostain järjestyy. Itseasiassa hyvin pian oman Grand Cherokeen koeajoni jälkeen sama auto osui kotiseudulleni ja ratissa oli ilmiselvästi lehdistön edustaja tutkien autoa uteliaana. Oma ajatukseni siinä kohtaa oli vain, että ”tolla tyypillä on mun auto”! Vaikka miten toivoin ja odotin, taivaasta ei tipahtanut edes hintaan vaadittua puolikasta ja niin hiljalleen jouduin painamaan Grand Cherokeen unholaan.

Yllättävä Jeep (Grand) Compass

Ajoin seuraavana päivänä Compassilla vanhemmilleni kylään kauniin kesäpäivän kunniaksi. Ja vähän kuin muistinvirkistysmatkana, sillä tein saman matkan aikanaan myös Grand Cherokeella. Yleensä isäni on ikkunassa väijymässä pihaan saapuvia vieraita, mutta tällä kertaa pääsin soittamaan ovikelloa salaa. Hän kysyi suoraan, että ”millä sä oikein tulit, kun ei kuulunut Volvon dieseliä”? Oman arkiautoni moottori ei nimittäin todellakaan ole hiljainen, vaan maatalouskoneen leima istuu sitkeässä. FCA-konsernin moottori edustaa melun suhteen keskitasoa, sillä vain kylmäkäynnistyksessä ääni on huomattava, mutta sen jälkeen Compassin eristys pitää moottorimelun unholassa. Ääni on sopiva silloin kun sitä ei ajattele, ja tämän dieselin etu on matalien kierrosten tuoma tasainen ääni kun päästään liikkeelle.

Jeep Compass piilosilla

Tupla vai kuitti?

Koska isäni pääsi edellisen kerran Grand Cherokeen kyytiin, päätin kysäistä mitä hän tykkäsi pihalla nyt seisovasta versiosta ja paljonko hän maksaisi siitä. Jeep Compass oli sopivasti parkkeerattu massiivinen keula ikkunaan päin, joten isäni heitti epätoivoisen kuuloisena lausahduksen ”kyllä tuostakin sen vajaan satasen joutuu pulittamaan”. Riemu oli ilmeinen, kun paljastin, että nyt on kyse Grand Cherokeen ja Cherokeen pikkusiskosta Compassista ja auton saisi tuosta puoleen hintaan! Lähempi tarkastelu paljastikin, että kyse on todellakin enemmän kaupunkiolosuhteisiin tarkoitetusta kompaktista elämäntapa-autosta kuin maastoautojen legendasta, olkoonkin että vain hinta-alkaen -malli on etuveto. Design on selkeästi edullisempaa ja ulkomitat ovat huomattavasti kutistetummat kuin Grand Cherokeessä, sillä numeroiden valossa Compass ei olekaan enää niin Grand. Compassiin ei ole myöskään tarjolla Grand Cherokeen moottoreita, vaan eurooppalaisia 1.4-2.0 litran nykyhengen mukaisia moottoreita (140-170hv). Koeajoautossa oli siis 140hv 2.0 litrainen diesel, jossa oli kuitenkin mainio 350 Nm vääntöä ja 9-vaihteinen ZF:n automaatti. 0-100 km/h auto kiihtyy juuri karvan alle kymmenen sekunnin. Jos vertailukohtia haluaa hakea, niin esimerkiksi Volvon XC40 olisi sopiva verrokki, autoilla kun on samanoloinen erikoinen pokkauskin takaoven jatkeena. Jeep Compass on kuitenkin näistä kahdesta vähemmän viivoittimella piirretty.

Keula, keskiosa, Compass?

Olen silti pettynyt yhteen asiaan tässäkin autossa tavattomasti. Nykyiset autonsuunnittelijat tuntuvat käyttävän 90% ajasta ja rahasta mahdollisimman mahtipontisen keulan suunnitteluun. Kun designer on saanut keulan loistamaan ja huutamaan konsernin yleisilmettä, on perä yleensä sen oloinen kuin loppu olisi annettu kesäharjoittelijalle tutustumistyöksi. Ensinnäkin Compassin perä vain loppuu kesken. Auto on 4,4 metriä pitkä, edes 20cm lisää ei olisi haitannut ketään. Samalla perään olisi tullut järkevämpi muoto ja huomattavasti enemmän tavaratilaa (nyt maltilliset 438 litraa). Tässäkin autossa perä on hieman pyöristetty ja tehty viistoksi laatikkomaisuutta vähentämään, mutta se vain pahentaa asiaa. Maasturi on maasturi, antakaa niiden olla isoja laatikoita! Kiitosta Compassille satelee kuitenkin takaosan sisätiloista. Takana on todella mukavasti tilaa varpaista polviin. Tästä esimerkiksi uusi Lexus UX olisi voinut ottaa mallia. Vaikken itse ole edes mikään koripallon pelaaja, en istuisi UX:n takapenkillä muutamaa kilometriä pidempää. Compass on vielä aidosti neljälle aikuisellekin sopiva auto.

Käyttäjäkokemusta koetellen

Sisällä kojelaudan kytkimet ja vaakasuorassa istuvan kosketusnäytön ilme sekä loogisuus saattavat aluksi hämmentää, jos verrataan vaikka selkeään kosketusnäyttöön siirtyneeseen Volvoon. Siinä missä monen auton kojelauta muistuttaa nykyään enemmän tablettitelinettä, on Jeepissä pidetty vielä perinteisiä kytkimiä, mutta uuden ohella. Tämä luonnollisesti jakaa mielipiteet. Moni tykkää eleettömästä kojelaudasta tyylin vuoksi, vaikka kosketusnäytöt autossa ovat toivottomia käyttää. Ethän töki kotona tablettiakaan vieruspaikalta samalla kun joku toinen vielä heiluttelee sitä. Compassin kojelauta ei siis hengästyttävällä yleisilmellään aiheuta elämyksen tunteita, mutta mikä tärkeintä, pienen totuttelun jälkeen se hoitaa homman.

Tämän auton maasto-ominaisuuksia tarvitaan todennäköisesti oikeata maastoa enemmän kiipeämään ostajien ennakkoluulojen yli. Jeep lähtee tämän mallin suhteen lähtöviivalle pukukopista, kun muut jo asettautuvat telineisiin. Vaikka Jeep on merkkinä monelle tuttu, on Compass mallinimenä lähes täysin tuntematon eivätkä edellisen sukupolven hassu ulkomuoto ja pienet myyntiluvut auta asiaa. Moni saa myös henkisen allergisen reaktion FCA-konsernin tekniikasta, olkoonkin että viikon koeajon aikana oli vaikea löytää siitä pahaa sanottavaa, päinvastoin. Jos laitetaan hetkeksi ennakko-odotukset (tai niiden puute) sivuun, on hyvä huomata, että rautahermoisen mutta valitettavasti edesmenneen Sergio Marchionnen luotsaamana Jeep on noussut vaivihkaa viime vuosina FCA-konsernin tuloksen tekijäksi. Viikonmittaisen Compass-koeajon jälkeen en edes ihmettele asiaa. Malliston suhteen Compass on todellinen sweet spot, näyttävän näköinen mutta silti ilman ison Grand Cherokeen hintalappua. Jos harkinnassa olisi kohtuuhintainen katumaasturi, niin ottaisin Compassin loppusuoralle valintaan.

Jeep Compass keulanäkymä
Jeep Compass takaa

Kiitos koeajoauton lainasta: FCA Finland Oy