Jou! Koeajossa Ford Transit Custom Trail

Ford Transit Custom Trail / kuvat Mikko Kilkki

Menneellä viikolla täyteen tuli tuhannes ajamani auto. Kyseisellä koeajolla oli mukana eräs iso mediakonserni, ja matkassa oli esimerkiksi drone videohommia varten. Juttua siis odotellessa! Samoin odottelen myös terassikelejä, jolloin pitää käydä tämän merkkipaalun kunniaksi syömässä ravintolassa jokin kiva pihvi! En vielä tiedä onko suuntana Figaro, mutta luultavasti joku fiinimpi paikka kuitenkin.

Tuhannes ajamani auto ei ollut kuitenkaan tämä Ford, vaan Mercedes-Benz EQC 400. Onhan se fakta, että tuossa tilanteessa autot kuuluu valita siitä parhaasta karjasta! Ford on toki autona kiva, mutta vain yksi voi olla tuhannes, ja toimittajan kanssa yhteistuumin päädyimme sähköautoon. EQC tarjoilee sopivan herraskaisen kyydin kyseistä tarkoitusta varten.

Mutta eteenpäin, listallani auto numero 1001 on Ford Transit Custom Trail. Se on manuaalivaihteinen ja maastohenkinen, Trend -varustetasoon perustuva paku. Jos siis tavallinen Transit Custom loppuu kesken, jatkaa tämä siitä. Tämä on auto, jota olin jo hetken katsellut kuvista, ja odottanut autoliikkeeseen saapuvaksi kuin kuuta nousevaa. Ja vihdoin se myös rekisteröitynä autoliikkeen esittelyautojen rivistä löytyi!

Mikä on Ford Transit Custom Trail?

Ford Transit Custom Trail / kuvat Mikko Kilkki

Ideana on ollut se, että otetaan tavallinen Transit, tässä tapauksessa Custom, ja tehdään siihen nykyajan tyyliin sopiva maastopäivitys. Vastaava versio on saatavissa myös isompaan Transitiin. Maastohenkisyydestä kertoo esimerkiksi tasauspyörästön lukko. Auto pitää sisällään manuaaliaskin, ja tämä on etuvetoinen. Tehoja konehuoneesta löytyy 170 -hevosvoimaa.

Ford Transit Custom Trail / kuvat Mikko Kilkki

Ulkonäköä on buustattu perusversioon nähden selvästi, tämä on selvästi jumbomman näköinen. Autoliikkeen pihassa ei todellakaan tarvitse arpoa sitä, millä tänään lähdettäisiin? Tällä autolla tulee supervarmasti huomatuksi!

Transit Custom Trailissa vain yksi asia tuntuu uupuvan: Neliveto, jollaista hinnaston mukaan ei ole saatavilla. Jos kuitenkin nelivetotarve ilmenee, on silloin tyytyminen pykälää isompaan Transit Trailiin. Senkin olen koeajanut, ja se on ajettavuudeltaan yhtä kunnossa kuin tämä.

Koeajo – Oikein äijäpaku!

Ford Transit Custom Trail / kuvat Mikko Kilkki

Itse tykkään täysin siitä, että uusi auto lähtee vielä vuonna 2021 käyntiin avaimesta, käsijarrukahva löytyy, sekä penkin säädöt hoituvat käsipelin. Tämä ei enää nykyään ole täysin selvää – ei vaikka kyse olisi hyötyautoista. Pidän esimerkiksi manuaalisia penkinsäätöjä hyvänä siksi, että auto on tehty työkäyttöön, ehkä myös järeämpiin harrastuksiin. Onpahan yksi hajoava osa vähemmän, koska tämän pakun todennäköisemmin ostaa raksafirma tai rekkafirma, ei taksifirma.

Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille kohdilleen. Kun lähtee ajamaan, on tämä mieluisa ajaa taajamassa. Kaksilitrainen dieselpata jaksaa vääntää hyvin, tehoa on tarpeeksi. Hallintalaitteet on sijoiteltu järkeville paikoille, mistä niitä on helppoa käyttää.

Ford Transit Custom Trail / kuvat Mikko Kilkki
Myös tavaratila on kohdillaan.

Tämä auto on kuin ajaisi pari pykälää paisutetulla Focuksella – ajotuntuma on siis henkilöautomainen. Mikään ei pistä huonolla tavalla silmään edes moottoritiellä. Homma toimii kuten pitää, eikä mitään yllätyksiä ilmene. Ainoa että testaamaan tätä pitäisi päästä huonommille baanoille, mahdollisesti se Starkilta haettu kuorma kyydissä. Aivan epäilemättä tämä auto hoitaa homman kotiin!

Lopputulema – Bonarina maukas keulamaski!

Ford Transit Custom Trail / kuvat Mikko Kilkki

Tällä autolla on hintaa 46 690 euroa. Jos pakuntarvetta olisi, olisin valmis itse maksamaan tästä autosta. Vaikka omalla kohdallani maastopakulle ei sinänsä tarvetta olisikaan, niin omissa valinnoissani fiilis on käytännöllisyyden lisäksi tärkeässä asemassa. Tässä autossa yhdistyvät molemmat.

Koska koeajovideoita on tullut luvattua, ja tuloksellisesti olen sen polkaissut käyntiin, olkaapa hyvät! Eikä haittaa, jos Youtubesta käytte laittamassa mun kanavan seurantaan:

Koeajoauto löytyy: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat, teksti ja video: Mikko Kilkki