Katulaivojen kuningas? Mercedes-Benz CLS 450 4Matic on

Mercedes-Benz CLS 450 4Matic / kuvat Mikko Kilkki

Kun perjantai taittui iltaan, en vielä tiennyt sitä, mitä tulevana viikonloppuna vastaani saisin. Tästä sain hieman vihiä, kun puhelin sattui hälyttämään – Käyttöautolla kannattaisi olla lauantaina, mieluiten heti aamusta! Sen tein hyvinkin mielelläni, sillä tiedossa oli jos jonkinmoisia namupaloja – olihan siellä aamulla myös Mercedes-Benz Klubi museoautoineen, jotka siitä sitten jatkoivat kevätretkelleen Mäntän kautta kohti Keuruuta. Sinne minä en nyt jatkanut, vaan tämän CLS:n koeajon kautta kohti Jyväskylän keskustan autokauppapäivää.

Samalla kun vastasin viestiin, ajattelin saavani koeajaa jonkun tavallisemman CLS:n, sillä kyseisen mallin koeajosta minulle ohimennen muun ohjelman ohessa mainittiin. En ehkä vielä tiedä, että mitä tämän auton tavallisuudesta pitäisi oikein ajatella, mutta minua odotti 367 hevosvoimainen neliviiskymppinen. Ehkä se jollekkin on se tavallinen. 129 109 euron hintalappu pitää huolen fiilistakuusta, ja siitä, että naapurikateutta aivan varmasti ilmenee – mikäli naapurissa sattuu asumaan se automies.

Ja nyt, kahden superviikonlopun jälkeen, alkaa arki palautua myös normaalien vikonloppujen osalta, pääsin käsiksi tähän jo aiemmin luvattuun CLS:n koeajoraporttiin. Ohimennen mainitsin asiasta jo E 220d Coupén koeajoraportissa – kannattaa lukaista, mikäli koet tarvetta vertailla erihintaisia Mercedeksen Coupéja.

Millainen on CLS 450 4Matic Coupé?

Konehuoneessa on kolmelitrainen bensamylly, josta mainittujen tehojen lisäksi löytyy vääntöä tasan 500 Newtonia. Vaihteisto on yhdeksänvaihteinen automaatti, mittaristot digiä, sekä auto muutoinkin Mercedekselle uskollisen oloinen. Coupemaiset muodot on letkeän linjakkaita, ja mieleen tulee vahvasti pikkuveli CLA, siinä missä CLS on kumminkin selvästi suurempi. Esimerkiksi keulamaskia ja etuvaloja katsellessa mieleen tulee selvä sukunäköisyys, vaikka valot ovatkin hieman erilaiset. Uusi CLA ei tosin ole blogissani, mutta keulaa ja valoja kannattaa vertailla myös A-sarjalaiseen – yhtäläisyyttä löytyy sieltäkin.

Myös tunnelmavalaistus takapenkkiläisille on kiva lisä varusteissa.

Tämän auton varustelistaus on syntilistaakin pidempi, kuten arvata saattaa – onhan lähtöhinta ilman lisävarusteita 92 158 euroa. Varusteita on alkaen Harman Kardonin äänijärjestelmästä erilaisten ulkonäkö- ja mukavuuspakettien kautta AMG-pakettiin. Jos asiaa haluaisi tiivistää jollain tapaa, niin takalasien tummennus on ainoa järkevä asia, mitä tähän autoon voisi enää lisätä.

Koeajo – Hillityn oloinen herrasmiehen auto

Ajoasento löytyy sähköllä, ja auto lähtee napista käyntiin. Nahkapenkeillä on varsin miellyttävää istua, valittaa ei voi. Meininki on kuin paisutetussa ja överimmäksi viedyssä Mercedeksen CLA:ssa, josta kirjoittelinkin jo jutun Keskisuomalaiselle.

Autolla on miellyttävä ajella, eikä 367 hevosvoiman ja 500 Newtonin tehoilla varustettu auto vielä mikään superöveri ole – tokikaan mihinkään jalkoihin tällä ei tarvitse jäädä. Moottoriäänet on hillityt, mutta toisaalta, ehkä auton luonne ajatellen se saattaa sopiakkin asiantilaan. Auton muotoja katsellessa ainakin minä odotan jo herrasmiesmäisyyttä tämmöiseltä autolta. Alustatuntuma on myös matka-ajossa mukavan oloinen, eikä aiemmin CLS:ää ajaneelle tuota minkäänlaista pettymystä.

Uskoisin, että tämmöiselle autolle se oma käyttäjäkuntansa takuuvarmasti löytyy. Halpa tämä ei ole, sillä lähtöhinnatkin ovat lähemmäs sadantonnin kantturoissa – mutta tästä huolimatta CLS antaa paljon erittäin autohullulle ihmiselle.

Lopputulema – Tämä uusi vai vanha?

Aiemmin blogissani on nähty CLS 55 AMG, ja selvästi on tästä menty eteenpäin – onhan tämä uusi tottakai selvästi mukavampi. Tämmöisen räyhämallin kun vielä näkisin tästä uudesta korimallista, niin CLS on silloin uutena täydellisempi kuin koskaan aiemmmin. Nyt tosin katsaus hinnastoon kertoo, että mallitarjonnassa on esimerkiksi CLS 350d, CLS 400d, sekä tämä CLS 450. Tästä on toki hyvä lähteä eteenpäin, jos ja kun on valuuttaa millä maksaa. Vaikka aiemmin ajossani on ollutkin jopa edellisen korimallin CLS 220d ja 250d, niin silti kokisin, että saattaisin tällöin jopa vaihtaa johonkin hinnastossa löytyvään uuteen malliin – senverran nimittäin eteenpäin on menty juuri oikeissa kohdissa.

Suurin miinus kenties on annettava siitä, että Shooting Brake, eli CLS:n farmarimalli ei enää tule mallistoon. Jos sellaista kaipaa, on silloin tyydyttävä vanhaan, ja haettava se oma CLS vaihtoautomyynnistä. Muutoin menee harkintalistalle sitten tämä uusi. Jos vertailukohtaa haluaa hakea muista kilpailevista malleista, kannattaa muistaa vaikkapa Audi A7.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Käyttöauto / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja tekstit: Mikko Kilkki