Kera dieselmyllyn – siis vielä! Koeajossa uusi Skoda Octavia

Skoda Octavia / kuvat Mikko K

Koeajossani on aiemmin käynyt jo uudistuneet Seat Leon ja Volkswagen Golf, joten nyt oli luonnollista hakea koeajoon myös Skoda Octavia. Onhan kyseessä saman konsernin ja saman kokoluokan tuotteet, jotka pitkälti perustuvat samaan perusrakenteeseen. Pellit on muotoiltu toisin, samoin hintalappu ja myyjän tekemä tarjouskuponki.

Skodasta olen kuullut sanottavan, että se myydään sinulle Volkkarina, mutta kun annat sitä aikanaan käytettynä vaihdossa, se ostetaan sinulta Skodana. Sen voin todeta jo heti, että paljon Golfimaisuutta ja Seatmaisuutta on toki havaittavissa. Koska Skodaa tai Seatia en ole koskaan omistanut tai myynyt, niin en ota myymiseen sen enemää kantaa.

Minkälainen on uusi Skoda Octavia?

Skoda Octavia / kuvat Mikko K
Muodot ja linjat on selkeitä.

Koeajoautossa on kaksilitrainen dieselkone, mutta toki hybridinäkin tämä on saatavilla. Kiitos siitä EU:n pykälien ja kiristyvien päästönormien. Auto on etuvetoinen ja kera automaattiaskin. Tehoja on tarjolla 150 hevosvoimaa, sekä päästöt vain 97 grammaa kilometrille. Tottakai tämä on myös farmari, vaikka muitakin korimalleja on saatavilla.

Skoda Octavia / kuvat Mikko K
Octavian tavaratila on kelvollinen edelleen. Tavaratilan koko on 640 litraa.

Oikeastaan mikään ei yllätä, jos on jo aiemmin ajanut joko Volkswagen Golfia tai Seat Leonia. Jos ei ole ajanut, kannattaa pyytää digitaalisuuden takia myyjältä esittely, jotta koeajollaan saa autosta enemmän irti. Lopulta kun kaiken ymmärtää, löytyvät perustoiminnot selkeiden kuvakkeiden kautta. Mutta entäpä sitten, kun näyttö tai vaikkapa mittaristo pimenee? Saattaa ollakkin isompi lasku kuin siinä vanhassa, menneiden aikojen autossa, missä ei vielä digimittaristoa ollut.

Koeajo – Onko se hyvä, minkälainen se on?

Skoda Octavia / kuvat Mikko K
Kuljettajan paikalla ei ole mitään ylimääräistä.

Napista käyntiin, ja käsijarru sähköllä. Ajoasento manuaalisäätöjen kautta, onpahan edes yksi hajoava osa vähemmän. Uudessa Octaviassa on 170 senttisen kuljettajan mukava istua kuskin paikalla. Jos tuntuma ei yllätä, ei se myöskään petä, joten kyseessä on perusvarma tapaus.

Skoda Octavia / kuvat Mikko K

Ratti on maukkaan näköinen, kaksipuolainen. Jos valitsee sporttisempia varusteita, on tarjolla kolmepuolainen versio ratista. Hallintalaitteet on suoraan otettu Vw Golfista ja Seat Leonista, tuntuu kuin ratissa olisi lähinnä merkki vaihtunut. Ja niin, on sitä rattiakin muotoiltu hieman toisin. Mutta toisaalta, näin se on niin pitkään ollut, kun minä olen autoja ajanut, ja blogiini niistä kirjoittanut.

Skoda Octavia / kuvat Mikko K

Skoda Octavia on taajamassa mukava tapaus ajaa. Vaihteisto vaihtaa hyvin, ja ulos näkee loistavasti. Ahtaissa paikoissa peruuttaessa apuna on peruutuskamera, joten ongelmia ei ilmene missään. Mukava meininki jatkuu kurvatessa moottoritielle. Paketti vaikuttaa olevan kaikkineen balanssissa.

Skoda Octavia – Se on toimiva, mutta niin toimii myös konsernisukulaiset

Skoda Octavia / kuvat Mikko K

Jos kiinnostaa valita kolmikosta Skoda Octavia, Seat Leon ja Volkswagen Golf, niin käy toki koeajolla, ja pyydä kaikista tarjous. Hinnan lisäksi eroja saattaa löytyä fiiliksestä, joten lompakon lisäksi tunnelmaa kannattaa aistia. Kymmenien tuhansien eurojen autohankintaa on turha tehdä, mikäli auto ei tunnu omalta. Mutta fakta on se, että kun vauhtiin pääsee, tämä kolmikko ei petä.

Koeajoautolla on hintaa 37 790 euroa.

Koeajoauton lainasi: Laakkonen, Jyväskylä / www.laakkonen.fi

1 Comment

Comments are closed.