Kiertueella koeajossa: Uusi Mini Clubman

Uusi Mini Clubman koeajokiertueella Laakkosella

Tätä olen odottanut kuin kuuta nousevaa: Minin koeajokiertue tuli Jyväskylään. Ja vielä sellaiseen aikaan, jolloin minä ehtisin! Vaikka kiertueet näin yleensäkkin ovat vuosien varrella tulleet tutuiksi, niin nyt ei ollut kyseessä mikään tusinakoeajo. Pääsin Suomessa ensimmäisten asiakkaiden joukossa koeajamaan uudistuneen Mini Clubmanin. Aiemmin olen koeajanut vaihtarina olleen Mini Countrymanin, joka oli spekseiltään manuaaliaskilla ja dieselinä. Muistikuvani mukaan auto olisi ollut bensakoneella, mutta huomasin vasta jälkeenpäin muistaneeni asian väärin. Koeajoautoksi lähti uusista Clubmaneista automaattivaihteinen diesel. Koska Ministä on itselläni ajokokemusta vain Ministi, niin tarkoitus oli tyypätä auto eri spekseillä kuin viimeksi. Clubmanista on kiertueella tarjolla myös manuaalivaihteinen, ja bensakoneella oleva auto. Miltä uusi Mini Clubman tuntui?

Koeajo

Uusi Mini Clubman kiertueella

Autoa minulle lähti esittelemään Riku Tahko. Jo heti ensihetkillä kävi ilmi, että auto on täynnä hienoja yksityiskohtia. Puhutaan jopa sellaisista yksityiskohdista, että ne kannattaa mennä itse toteamaan, jotta niistä saa parhaan käsityksen. Esimerkiksi Split door -takaovet aukeavat, kun heilauttaa jalkaa takapuskurin alla. Koeajoauto on kaksilitraisella diesel -koneella, joka tuottaa tehoja 110Kw. Hevosvoimissa se tarkoittaa 150hv lukemaa. Penkin säädöt ja ratin säädöt hoituvat manuaalisesti, ja ajoasento löytyy helposti. Kiertueella varsinkin ruuhka-aikoina koeajoaikaa on senverran rajatusti, ettei välttämättä ihmeisiin pysty. Mutta perusasioiden toimivuus tuli testattua. Ohjaus on tarkan oloinen, sekä vaihteisto vaihtaa erittäin mukavan oloisesti. Auto on muutenkin vaivattoman oloinen pyöritellä. Autossa on avaimeton käynnistys, ja hallintalaitteet ovat sopivilla paikoilla. Autosta jäi myös hauska, sekä käytännöllinen vaikutelma. Uusi Clubman lähtee hinnaston mukaan halvimmillaan noin 28 900 euroon. Siihen rahaan saa 1,5 -litraisella bensakoneella, ja manuaalivaihteistolla varustellun version. Vertailtuani auton mittoja Vw Golfiin, ei tämä auto mitoissaan juuri häpeä sille. Ainakaan paperilla. Tavaratilaa uudessa Clubmanissa on 380 -litraa, ja takapenkit alhaalla 1250 -litraa. Koska Vw Golf on niin yleinen näky täällä Suomessa, erottuu varmasti Minillä paremmin massasta. Ja huoltoverkostokin pelaa – huollattamaan Miniään pääsee Laakkoselle. Koska tekniikka on ollut olemassa jo ennen tämän uuden Minin julkaisua, tarkoittaa se samalla myös sitä, että lastentaudit on saatu karsittua pois ennen, kun uusi Clubman saatiin markkinoille. Mikäli haluaa erottua massasta ilman ökyilyä, on Mini siihen kiertuekokemuksen perusteella törkeän hyvä vaihtoehto. Arvioni mukaan uusi Mini Clubman on siis onnistunut kokonaisuus.

Muut tiedot

Uusi Mini Clubman Cooper D

Edeltäjäänsä verrattuna tämä uusi Clubman on kasvanut tilavammaksi. Ensimmäistä kertaa tarjolla on myös 8-portainen automaattivaihteisto, vakiona auto tulee 6-lovisella manuaalivaihteistolla. Bensakoneista pienempi on kolmesylinterinen, 100kw (136hv) tehoja tuottava turbokone, isompi nelisylinterinen 141kw (192hv) tehoinen. Tottakai turbollisena sekin. Dieseleitä on tarjolla myös kaksin kappalein: koeajetun 110Kw version lisäksi 140Kw (190hv) tehoisena. Kiertueella keskustellessamme maahantuojan edustajan, sekä paikalla olleiden muiden asiakkaiden kanssa, tuli puheeksi myös Minin tuulilasien kestävyys. Siihen löytyy syynsä, miksi Minin tuulilasit kuuleman mukaan eivät tahdo kestää niin paljoa vaikkapa kiveniskeymiä: Tuulilasi on siinämäärin pystyasennossa. Se aiheuttaa kovemman jännitteen esimerkiksi kiven tai nastan iskeytyessä. Mikäli tuulilasi olisi enemmän kallellaan, ohjautuisi iskeytyneet kivet ja nastat tällöin helpommin pois, eikä tuulilasi aivan samoin kärsisi osumasta. Mutta toisaalta, eihän tämä olisi enää Mini, jos ei tuulilasi olisi siten, miten se nyt on. Tietyt asiat vain kuuluvat Miniin. Ja piste. Minin kohdalla tuulilasivakuutus kannattanee siis hankkia.

Valmistajan sivusto: www.mini.fi/

Uusi Mini Clubman, moottoritila

Uusi Mini Clubman sisältä, kuljettajan tila

Uuden Mini Clubmanin tavaratila

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *