Kiertuetunnelmat: BMW xDrive Tour 2016

BMW xDrive Tour 2016 Jyväskylä

Vaikka blogirintamalla onkin ollut osaltani kuukauden verran hiljaisempaa, niin alkuvuosi on silti avattu hieman suuremmalla vaihteella. Olen päässyt koeajamaan Teslaa, sekä ollut bloggarikollegani Jennin kanssa Autopalella vuoden ensimmäisessä isossa näyttelyviikonlopussa. Meidän tehtävänä oli esitellä siellä blogitoimintaa. Tämä mielenkiintoinen kutsu tuli kyseisestä Keski-Suomalaisesta autoliikkeestä. Aiomme ottaa uudestaankin tämän kokeilun, missä menemme esittelemään blogitoimintaamme Autopalen viikonloppunäyttelyyn. Meidän paikallaoloa mainostettiin Keskisuomalaisessakin, jossa oli maininta autoliikkeen mainoksen yhteydessä.

Meitä oli mahdollista jututtaa kyseisessä viikonloppunäyttelyssä, kysellä blogeista ja kertoa meille siitä, mitä haluaisitte lukea? Tästä uudesta ajankohdasta tulen kertomaan tarkemmin sitten, kun se on tiedossa. Alkuvuosi on perinteisesti myös se aika vuodesta, jolloinka BMW on järjestänyt oman nelivetokiertueensa. Kuten aiempinakin vuosina, suuntasin minäkin Jyväskylän Laakkoselle, kohti BMW:n kiertuetta. Mielenkiintoisena mallina koin 340xiA:n, sillä aiemminhan tehokkain 3-sarjan bensaversio on ollut 335i. Tämän kolmenelikymppisen lisäksi koeajossani kiertueella käväisi X5 xD40eA, kansankielellä siis hybridiversio X5:stä. Jostain syystä lähempänä sydäntäni tällä kertaa tämä 340 xDrive. Onhan kyseessä uutuusmalli, jollaista en vielä aiemmin ollut ajanut :).

BMW 340xiA

BMW xDrive Tour 2016 Jyväskylä

Uusi 340i pitää sisällään kolmelitraisen turbotetun bensakoneen, jossa on tehoja 240kW ja vääntöä 450Nm. Hevosvoimissa teholukema on 326hv. Äänimaailma auton sisällä rupeaa olemaan jo ihan kohdillaan. Se on lähempänä sporttista kuin hienostunutta. Mielestäni myös ulkonäköasiat on faceliftatussa autossa kunnossa, vaikkei mistään isoista ulkonäköpäivityksistä voikkaan puhua. Nahkapenkeillä on mukavan oloinen istua, penkin säätöjen hoituessa sähköllä. Vaihteet vaihtuvat automaattivaihteiston avustuksella, rattivaihteidenkin ollessa toki tarjolla. Rattivaihteissa idea toimii siten, että oikeanpuoleisesta liipaisimesta isompaa sisään, vasurista pienempää. Ja vaihteen vaihto, se on nopea se. Auton sisällä mielestäni on aistittavissa jonkinlainen nuorekkuus ja sporttihenkisyys, joka tulee muualtakin kuin vain äänimaailmasta.

BMW xDrive Tour 2016 Jyväskylä

Jo heti ensimetreistä asti käy hyvin selväksi auton menohalut. Niitä on niin runsaasti, että jalkoihin jäämistä ei tarvitse miettiä. Jos on aiemmin ajanut BMW:n 3-sarjalaisella, niin mitään yllättävää auto ei tässä tapauksessa varsinaisesti tarjoile. Mielenkiintoisen tuttavuuden tästä kolmesarjalaisesta tekee päivityksen myötä saadut uudet koneet :). Kiihtyvyydeksi luvataan 5,1 sekuntia nollasta sataan, ja yhdistetty kulutus luvataan olevan 6,5 -litraa sadalle. Bensakoneita on tällä hetkellä tarjolla 3-sarjaan neljän kappaleen verran: 318i (136hv), 320i (184hv), 330i (252hv) ja 340i (326hv). Dieselkoneita on tarjolla toinen mokoma lisää, tehoversioiden ollessa 316d (116hv), 320d (190hv), 330d (258hv) ja 335d (313hv). Ja jotta saadaan tästä 3 -sarjasta astetta mielenkiintoisempi, niin uusi 318i on vain kolmesylinterinen, ja litratilavuudeltaan 1,5 -litraa! Muistettavaa on se, ettei kolmesylinteristä konetta ole aiemmin ollut tarjolla 3 -sarjan Bemariin.

BMW xDrive Tour 2016 Jyväskylä

BMW xDrive testirata

Paikalla oli myös rullaramppi ja ristiriipuntarata. Rullarampilla auto ajettiin rullien päälle siten, että auto lähti liikkeelle siten, että vain yksi pyörä veti. Ristiriipuntaradalla auto riippui ristikkäisten pyörien varassa. Kyseinen kokemus vakuuttava, vaikka istuisi vain kyydissä. Kannattanee siis ottaa suunnaksi tämän vuoden BMW xDrive Tour, ja käydä toteamassa asian laita ihan itse :). Kiertuepaikkakuntia on vielä Jyväskylän lisäksi jäljellä riittämiin, ja ne voi käydä tarkistamassa maahantuojan sivustolta, mihin on linkki tuossa alhaalla :).

Valmistajan sivusto: www.bmw.fi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *