Koeajettua: Uusi Skoda Kamiq

Skoda Kamiq / kuvat Mikko Kilkki

Jos Skodalta lähtee hakemaan uusinta uutta, on tämän hetken uusin ja kuumin juttu kenties Skoda Kamiq. Aiemmin Skodalta ollaankin jo nähty liuta uutuuksia nykyään hyvin myyvään katumaastureiden sarjaan Kodiaqin ja Karoqin muodossa. Tällä kertaa on kumminkin Skodan insinöörit onnistuneet siinämäärin hyvin, että Kamiqin voisi luonnehtia olevan hyvin balanssissa. Jos vain kokoluokka on sopiva, niin tarvitsee lähinnä valikoida mieleinen värisävy.

Minkälainen on Skoda Kamiq?

Kooltaan Kamiq on pienempi mitä Karoq ja Kodiaq. Koeajoauto on yksilitraisella bensakoneella ja automaattivaihteistolla. Konehuoneesta löytyy tehoa 115 -hevosvoimaa, mikä ei tietenkään ole liikaa, mutta on auton kokoluokka ja käyttötarkoitus huomioiden kuitenkin sopivasti. Minkäänlaista dieselvaihtoehtoa ei ole olemassa, mutta manuaalivaihteisto ja kaasukone löytyvät niitä kaipaavalle. Ainoa miinus kenties on se, että Kamiqin kaasuversio on aina manuaalivaihteinen, siinä missä Octaviasta kaasuversio on saatavissa automaattivaihteilla. Se on toki monelle pieni vaiva, mutta niitäkin tapauksia voi toki olla, jota tämä puute jää harmittamaan. Nykyään kun ekologiset polttoaineratkaisut tuppaavat olemaan kovasti muotia, ja jotkut potentiaaliset ostajat saattavat olla vaihteiston osalta ehdottomia. Ekologisiin polttoaineisiin ohjaa nykyään vahvasti myös 95 gramman sääntö.

Koeajoauton varustelutaso on Style. Tämän lisäksi varustetasoina on tarjolla esimerkiksi Active ja Ambition.

Koeajo – Tuttua fiilistä löytyy

Mikäli on yhtään ajanut aiemmin Skodalla tai muilla VW-konsernin tuotteilla, tulee Kamiqista tuttu ja turvallinen fiilis. Ajoasento löytyy 170cm pituiselle kuljettajalle hyvin kohdilleen, hallintalaitteiden sijoittelu on selkeää ja toimivaa. Myös auton keulan ilmettä voisi kuvailla Skodamaisen tutuksi, kun katsoo vaikkapa isoveljien ilmeitä.

Kun autolla lähtee ajamaan, tulee Kamiqista kokonaisuutena ajatellen varsin järkevän ja toimivan oloinen fiilis. Taajamassa ajaminen on varsin vaivatonta, sillä autosta näkee hyvin ulos. Tai jos nyt peruuttaessa sattuukin olemaan haasteita, tuo apua tähän esimerkiksi peruutuskamera. Ajotuntumassa varsinaisesti mikään ei jää häiritsemään, ikävästi särähtäviä puutteita ei tunnu löytyvän.

Pienin tarjolla oleva pata on alle satahevosvoimainen. Se saattaa olla joihinkin käyttötarkoituksiin turhankin pieni, joten suosittelen tarvittaessa suuntaamaan katseet pykälän suurempiin koneisiin. Nyt koeajetun 115 -hevosvoimaisen lisäksi tarjolla on myös puolitoistalitrainen ja 150 -hevosvoimainen versio, joten luulisi riittävän arkikäyttöä ajatellen.

Lopputulema – Värisävy vain kohdilleen, se on sitten siinä!

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että Kamiq säväytti jopa enemmän, mitä aiemmin julkaistu Karoq. Vaikka mielipide jäisi jollain tapaa neutraaliksi, on siitä huolimatta Kamiqista hankalaa keksiä mitään negatiivisia kommentteja. Senverran hyvin ajatellusta kokonaisuudesta kumminkin on kyse.

Kamiqin hinnat täällä meikäläisten Suomessa lähtevät siitä 20 500 eurosta.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Laakkonen / www.laakkonen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki