Koeajo: Citroen C4 Puretech

Citroen C4 Puretech

PureTech on PSA-konsernin hiljattain esittelemä versio pienestä, turbollisesta bensakoneesta. Kolmesylinterinen, 1.2 litrainen, ja 130hv tehoja tuottava pata on tarjolla Peugeotiin ja Citroeniin. Tulossa on myös 110hv tehoversio, joka Citroenilla tullaan näkemään C4 Cactucsessa. Tällä kertaa koeajoautona oli Citroen C4 PureTech, Premium varustetasolla. Hinnat alkaen varustetaso on Vitamine, ja tähän tietoon Citroenilla PureTechin kaveriksi on saatavilla 6-pykäläinen manuaalivaihteisto. Peugeot on oman automaattivaihteisen Puretechinsa jo esitellyt (malli on 308), ja automaattivaihteisto lienee Citroeniinkin tulossa – kuulemani mukaan ehkä vuoden 2015 aikana.

Citroen C4 Puretech sisältä

Ohjaamo on se perinteinen, mitä on uusimmassa vuonna 2011 myyntiin tulleessa C4:ssa totuttu näkemään. Penkki on hyvä istua, penkin säädöt koeajoautossa olivat manuaaliset, ja ratissakin säätövaraa joka suuntaan (syvyys ja korkeus). Sisätilojensa puolesta auto vaikuttaa normaalilta C-segmentin autolta – kun olen saanut etupenkille hyvän ajoasennon, mahdun 170cm pitkänä istumaan takapenkillä ilman, että polvet ottavat kiinni kuljettajan penkkiin. Vaikka auto näyttää ulkoapäin tavalliselta C4:ltä, on aiempaan verrattuna äänenvaimennusta paranneltu. Esimerkiksi ajaessa moottoritiellä, kiihdytyksiä lukuunottamatta ääniä ei sisään kuulu.

Citroen C4 Puretech mittaristo

Kolmesylinteriseksi autoksi ajotuntuma on varsin miellyttävä. Vääntöalue alkaa alhaalta, toisinkuin vaikkapa Fordin Ecoboostissa, joka on enemmän kierroskone (omat muistikuvani vuodelta 2013, jolloin ajoin Ford Focuksella paljonkin). Moottoritiellä ohituskiihtyvyyttä löytyy mukavasti, ja auto tuntuu istuvan tiessä – tokikaan millään uraisella pätkällä en kokeillut. Vaihteet menevät manuaaliaskissa pesään mukavasti, vaihdekepissä mitään välystä ei ilmene (vaihdekeppi EI vispaa vaihteen päälläollessa). Pienenä pikanttina lisänä vielä mittariston taustaväri, jonka pystyy vaihtamaan, mikäli matkanteko alkaa tympiä. Taustaväreiksi mittaristolle on tarjolla sinisen eri sävyjä. Ajoa helpottavia varusteita koeajoautossa oli esimerkiksi katveavustin (vakiovaruste Premium -varustetasossa), joka varoittaa siitä, jos auton kulmien kohdalla on vaikka moottoripyörä siten, että kaistanvaihto aiheuttaisi vaaratilanteen. Käytännössä sivupeilien kärjissä syttyy oranssi ledin kokoinen valo, mikäli katveavustin reagoi. Autossa on peruutustutka, katveavustin käyttää samoja antureita kohteidensa havainnointiin.

Ohjaus tuntuu herkältä, kun olen tottunut ajamaan autoa ilman ohjaustehostinta. Mutta myönnän toki jo tottuneeni jälleen ohjaustehostimen olemassaoloon, kun kahdessa päivässä koeajanut parikin autoa, joista tehostajat löytyvät, jotenka miinuspisteitä ei jaeta. Jarrutuntuma oli alkuunsa myös herkähkö, mutta senkin kanssa pystyy elämään – ei varsinaisesti mitään häiritsevää kuitenkaan.

Citroen C4 Puretech peräkontti

Tavaratila on tilavuudeltaan lähes 100 litraa isompi, kuin edeltäjänsä, ollen nytten 408 litraa, ja vaikuttaa onnistuneelta sekä selkeältä. Peugeot 308 hatchback tarjoaa hieman isomman tavaratilan, 470 litraa. Toisaalta, tavaratilan kokoa mietittäessä, uusimmassa Ford Focus hatchbackissa tavaratilan koko on vain 316 litraa. Uusin 308 on itseltäni vielä koeajamatta, jotenka olen hieman jäävi tekemään täydellistä vertailua siitä, että kumpi lopulta on parempi tavaratilaltaan – Citroen vai Peugeot?

Yhteenveto

Voisin kuvitella, kun automaatti saadaan C4 PureTechiin, rupeaa kasassa olemaan tutustumisen arvoinen paketti – itseasiassa tutustumisen arvoinen paketti se on jo nytten, mikäli haluat ostaa pienellä bensakoneella varustetun auton. Itselläni jäi vahvasti koeajosta mieleen moottori, joka yllätti positiivisesti laajalla vääntöalueellaan. Peugeotiin en ole perehtynyt vielä, jotenka en vielä osaa tehdä vertailua siinä, onko tavaratilan eroavaisuus vain paperilla – vai kuinka näkyy käytännössä? Joka tapauksessa, ei Citroenin tavaratila muotoilultaan häpeä.

C4 PureTech kustantaa Vitamine -varustetasolla alkaen 19 397e. Premium -varustetasolla kustantaa 22 396e. Citroenit Jyväskylän alueella sinulle myy Käyttöauto.

3 Comments

Leave a Reply