Koeajo: Citroen Jumper HDi 150

Citroen Jumper HDi 150

Minua houkutti koeajaa vuonna 2014 uusiutunut Citroen Jumper, ja koeajoon lähtikin autoliikkeen uusi esittelyauto. Koeajoauto on 6-pykäläisellä manuaalivaihteistolla, sekä koneena 150hv teholukemaan yltävä diesel, mikä koeajon perusteella tarjoilee vääntöä mukavasti. Tähän autoon riittää B -ajokortti, jotenka esimerkiksi muuttoautoa tarvitsevalle tämä on varteenotettava vaihtoehto, koska C-ajokortteja harvemmin enää suoritetaan. Kerrottakoon myös heti alkuun, että korin osalta puhutaan samasta autosta, kuten Fiat Ducato ja Peugeot Boxer, jotka myös uusiutuivat samaan syssyyn. Boxeria kävin aiemmin koeajamassa Peugeotin koeajokiertueella, mutta nyt otin samasta sarjasta Jumperin tarkempaan tutkailuun.

Ajaminen, ominaisuudet..

Citroen Jumper HDi 150, ohjaamo

Vaikka autoa on uudistettu, on siinä silti vanhoihin Jumpereihin tuttuja piirteitä – esimerkiksi käsijarrukahva on penkin vasemmalla puolella. Autoon sisälle meneminen on helppoa. Penkin säädöt hoituvat manuaalisesti, ja ratista löytyy vain etäisyyssäätö, sekin manuaalisesti. Penkin säätövara on onneksi tätä monipuolisempi, mikä mahdollistaakin hyvän ajoasennon. Sitten vain auto käynyiin, ja koeajolle :). Vaihteet menevät pesään helposti, ja kytkintuntuma on looginen. Peilit on isot, ja niitä on helppo käyttää esimerkiksi peruuttaessa hyödyksi. Henkilöautokuskille hallintalaitteiden osalta ei tule yllätyksiä, sillä kaikki on pitkälti kuten henkilöautostakin – eroavaisuudet henkilöautoon nähden tulevat siinä, että tämä on kooltaan isompi.

Ajettavuudeltaan auto on maantiellä tasainen kulkija, josta löytyy tarvittaessa ohituskiihtyvyyttäkin. Kaupungissa näpsäkkä pyöritellä, osin myös hyvän ohjaustuntuman ansiosta, mitä voisikin kuvailla kevyeksi ja henkilöautomaiseksi. Itse pidän siitä, että pakettiautossa istutaan henkilöautoa korkeammalla, ja sen johdosta myös näkyvyys eteenpäin on parempi. Esimerkiksi peruutettaessa on oltava tarkempi, koska katvealueita tulee, eikä peileistä edelleenkään näe kaikkea. Katvealueiden ongelma helpottunee / parantunee peruutuskameran avulla, mikä onkin saatavana esimerkiksi lisävarusteena suoraan tehtaalta. Koeajoautossa sitä ei kuitenkaan ollut.

Citroen Jumper HDi 150, ratti

Mittaristo on selkeä, ja samalla selkeällä linjalla jatkaa myös tavaratilakin. Käytännöllisyyttä arvostavana olen sitä mieltä, että tätä paremmin umpipakun tavaratilaa on enää hankala muotoilla. Vakiovarustelista on myös mukava, sillä autossa tulee vakiona esimerkiksi ilmastointi, sekä 5 tuumainen kosketusnäyttö! Kosketusnäytöltä pystyy vaihtamaan esimerkiksi radiokanavan. Ilmstointiautomatiikka löytyy sitten lisävarustelistalta.

Citroen Jumper HDi 150 tavaratila

Citroen Jumper HDi 150

Uudistuksen jälkeen myynti kuulemani mukaan sujunut erittäin hyvin. Tätä en ihmettele, sillä nytten kolme viimeisintä malliversiota ajaneena voin sanoa, että Jumper parantunut aina uudistuessaan. Ja ammattikäyttöä miettiville vielä tiedoksi, että Jumperissa on luokkansa levein tavaratila – 1,87m. Voisin kuvitella, että varsinkin vaihtelevassa käytössä se on asiana vain hyvä.

Lopputuomio

Jumperin hinnat alkavat 28 120 eurosta. Siihen rahaan saa B -kortilla ajettavan version, ja pienimmän korimallin (L1H1), jonka koneeksi tulee HDi 110. Kuorma-autopuolella maahantuojan sivuston mukaan hinnat alkaen -malli on samanlainen mitä kuvissa (L3H2). Tämän kuorma-autoksi rekisteröitävän version hinta on 31 600e. Mikäli päättää ottaa L3H2 -version B -kortillisena, tällöin hintakin nousee euroissa noin kolmisen tonnia. Hinnan uskoisi olevan nytten kohdillaan, sillä esimerkiksi hiljattain uudistunut Ford Transit maksaa halvimmillaan 39 339e. Mercedes-Benz Sprinter kustantaa taasen halvimmillaan 37 850e. Varsinkin hinta huomioiden, on esitys hyvä, ja tämän kokoluokan pakettiautoa tarvitsevalle harkitsemisen arvoinen. Voin suositella.

Citroenit, myös tavara-autot myy: Käyttöauto

1 Comment

Leave a Reply