Koeajo: Jeep Cherokee AT9 4WD

Jeep Cherokee

Minkä verran veikkaisit auton hinnaksi, jos ominaisuudet olisivat seuraavat: nelivetoinen, maastoonkin sopiva 4,6 metriä pitkä maasturi, 2-litran turbodiesel 9-portaisella automaattivaihteistolla, ilmastoidut sähkösäätöiset nahkapenkit, lämmitettävä ohjauspyörä, peruutuskamera ja tutkat edessä sekä takana, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kuolleen kulman varoitusvärjestelmä, aktiivinen kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus, sähköinen takaluukku…?

Jeep Cherokeen kohdalla kokonaisuuden saa noin 56 000 euron hintaan, mikä on hyvinkin kohtuullinen hinta auton koko, varustelu ja ajo-ominaisuudet huomioiden. Monella muulla merkillä hintaan voisi vastaavin varustein lisätä kymppitonnin verran lisää hintaan. Jeep Cherokee on kaikkinensa mainio yhdistelmä amerikkalaista ja eurooppalaista auto-osaamista. Suuri koko ja runsas varustelu ovat Jeepin amerikkalaista perinnettä, mutta merkkihän on nykyään Fiatin omistuksessa, minkä myötä Jeepit ovat saaneet käydä myös eurooppalaisten insinöörien työpöytien kautta. Jeep Cherokee kootaan edelleen Ohiossa Toledon tehtaalla, mutta kaksilitrainen moottori tulee Fiatin tehtaalta Pratola Serrasta Napolin lähettyviltä.

Jeep Cherokee

Ilmastoiduilla, hyvin muotoilluilla nahkapenkeillä kelpaa taittaa matkaa.

Myös auton mainio 9-portainen automaattivaihteisto on suunniteltu Saksassa, mutta koottu Yhdysvalloissa. Vaihteisto on tarkalleen ottaen ZF:n 948TE, eli sama, jota käytetään myös Land Rover Discovery Sportissa ja Range Rover Evoquessa. Vaihteistoa ei ole suotta kehuttu, sillä tiheä portaistus takaa hyvän suorituskyvyn kaikenlaisissa tilanteissa, vaikka Jeep Cherokeen moottorista ei olekaan otettu 170 hevosvoimaa enempää tehoa ulos. 350 Newtonmetrin väännön kanssa Cherokee on hyvä ja vaivaton ajettava, erityisesti kun maksimivääntö on käytettävissä jo 1750 minuuttikierroksesta alkaen.

Vaikka kyseessä ei olekaan varsinainen maastoauto, niin 20 sentin maavaran ja kohtuullisen suurten lähestymis- ja jättökulmien (18,9 ja 32,2 astetta) kera Cherokeella uskaltaa taivaltaa hieman ryteikköisemmillä mökkipoluilla ja kaupungissa lumivallien yli. Varsinaisen alennusvaihteen puutetta korvaa lyhyt ykkösvaihde. Vaihdekepin luota löytyvästä säätimestä saa lisäksi valittua erilaisia ajoasetuksia esimerkiksi lumelle ja mudalle, jolloin muun muassa kaasuvaste ja nelivedon suhde muuttuu.

Jeep Cherokee

Cherokee ei jyrkkiä mäkiä säikähdä. Vaikka alennusvaihde puuttuu, lyhyellä ykkösvaihteella suuri auto nousee vaivattomasti rampit ja mökkitiet.

Päästöiltään Jeep Cherokee yltää EURO5+ -luokkaan. Hiilidioksidia pakoputkesta tuprutellaan 154 grammaa kilometrillä ja yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 5,8 litraa sadalla kilometrillä. Todellisuudessa saa olla kyllä aikamoinen velho, mikäli mielii kyseiseen kulutukseen pääsevän, sillä sekalaisessa ajossa kulutus pyöri reilun seitsemän litran tuntumassa. Auton koko huomioiden sekään ei ole toki erityisen korkea lukema.

Autovouhotuksen koeajama Cherokee oli Limited-varusteltu, minkä lisäksi autoon oli valittu valinnaisvarusteina erikoisväri, navigaatiojärjestelmä suuremmalla kosketusnäytöllä ja 10 kaiuttimen HiFi-järjestelmällä. Lisävarusteiden kera auton hinnaksi muodostuu noin 58 000 euroa. Suurelta, lähes tablettityyliseltä, kosketusnäytöltä hallinnoidaan lähestulkoon kaikkea, alkaen ilmastoinnista ja audiojärjestelmästä. Perinteiset analogiset painikkeet löytyvät myös ilmastoinnin perussäädöille, parkkitutkalle, automaattiparkkeerausjärjestelmälle jne. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että auton käynnistyksen yhteydessä ruudulla vilahtaa ratin lämmityksen sekä istuimen ilmastoinnin ja lämmityksen valinnat, mikä on erityisen mukava talven lähestyessä.

Jeep Cherokee

Seitsemästä ilmanottoautosta Jeepin tunnistaa.

Muutoin multimedianäytön yksityiskohtiin olisi voinut kiinnittää enemmänkin huomiota suunnitteluvaiheessa, sillä esimerkiksi mitä tahansa säätöjä tehdessä radion ollessa päällä näyttöä klikkaamalla musiikissa kuuluu noin kymmenesosasekunnin tauko. Pidemmän päälle ärsyttävä piirre, ja mieleen tulee lähinnä hidasteleva tietokone. Myös esimerkiki analogisia lämpötilapainikkeita ei voi painaa yhtä aikaa jos haluaisi säätää vaikkapa kuljettajan ja etumatkustajan lämpötiloja kumpaakin asteen verran samaan suuntaan. Ehkäpä tässä kohtaa italialainen insinööri on sotkenut näppinsä peliin *vitsi vitsi… Hyvää on kuitenkin se, että näytön kaikki painikkeet ovat riittävän suurikokoisia. Navigaattorin puheohjaus toimii hyvin, mikäli jaksaa tavata osoitteen kirjaimet yksitellen englanniksi. Suurimmalle osalle kuluttajista suomenkielen puute ei liene ongelma, mutta täysi hyöty jää toki osalle saavuttamatta. Keskikyynärnojasta löytyy lisäksi kännykän langaton latausalusta, joten usb-piuhan kanssa pelleilyn voi unohtaa, mikäli oma puhelin vain tukee langatonta latausta.

Jeep Cherokee

8,4″ kosketusnäyttö on kooltaan hyvä. Käytettävyydestä löytyy kuitenkin pieniä puutteita. Huomaa kojelaudan tyylikäs viimeistely tikkauksin.

Ajo-ominaisuuksien puolesta Jeep Cherokee pääsee yllättämään positiivisesti. Jälleen kerran ei voi olla nostamatta esille hienosti toimivaa automaattivaihteistoa, joka vauhdittaa auton 10,3 sekunnissa nollasta sataseen. Ainakaan Suomen oloissa ei jää kaipaamaan tehokkaampaa moottoria. Pienenä miinuksena auto kallistelee varsin paljon mutkissa. Jousitus on selvästi säädetty mukavuuspainotteiseksi, mikä miellyttänee suurinta osaa kohderyhmästä, mutta täysin kilpailevien premium-merkkien tasolle Jeep ei yllä.

Auton sisätilat ovat jopa suuremmat, mitä ulkoa katsoen uskoisi. Vaikka kuljettajan paikalla istuisi mukavasti allekirjoittaneen mittainen parimetrinen kuski, taakse mahtuu hyvin keskimittainen aikuinen. Myös pääntilaa on runsaasti. Istuimissa käytetty nahka on osittain reitettyä, mikä vähentää hikoilua myös takapenkeillä (etupenkit kun ovat ilmastoidut), ja laadultaan materiaali on miellyttävän ja kestävän tuntuista. Takapenkit taittuvat 60/40-suhteessa ja liukuvat myös syvyys-suunnassa, jolloin tavaratilaa pystyy tarvittaessa laajentamaan tai vaihtoehtoisesti tarjoamaan takamatkustajille enemmän jalkatilaa. Perusasennossaan tavaratila on kooltaan 412 litraa.

Jeep Cherokee

Liian usein tavaratilojen suunnittelussa unohdetaan käytettävyys. Cherokeen kohdalla on kuitenkin kiinnitetty huomiota riittävään määrään kassikoukkuja.

Kaiken kaikkiaan Jeep Cherokee on hyvä haastaja premium-katumaasturiluokkaan. Laatu- ja ajo-ominaisuudet ovat pääosin erittäin hyvällä tasolla, joten autoa on helppo suositella kokeiltavaksi 50 000 euron hintaluokan autoa etsivälle. Cherokeelle kannattaa antaa edes mahdollisuus, sillä yhtä runsain varustein auto saattaa maksaa kilpailevalla merkillä merkittävästi enemmän.

[su_box title=”Jeep Cherokee 2.0 MultiJet 170hv AT9 4WD Limited”][su_row]

[su_column size=”1/2″]

• Moottori: 2.0 litrainen turboahdettu dieselmoottori

• Suurin teho: 125 kW (170 hv) @ 4000 rpm

• Suurin vääntömomentti: 350 Nm @ 1750 rpm

• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,3 s.

• Tavaratila: 412 litraa

• Vaihteisto: 9-portainen automaatti

[/su_column]

[su_column size=”1/2″]

• Vetotapa: Neliveto

• Päästöt: 154 g/km

• Kulutus maantie: 5,1 l/100 km

• Kulutus yhdistetty: 5,8 l/100 km

• Suositushinta autoveron kanssa: Alk. 55 990 €

• Päästöluokka: Euro 5+

[/su_column]

[/su_row][/su_box]

Jeep Cherokee

Jeep Cherokee

Since 1941. Ohjauspyörä on hyvin muotoiltu ja maasturin tyyliin sopivan paksu. Lämmitys löytyy vakiona.

Jeep Cherokee

Lumentuloa odotellessa.

Jeep Cherokee Jeep Cherokee

Jeep Cherokee

Seitsemästä ilmanottoautosta Jeepin tunnistaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *