Koeajo: Lexus NX 300h F Sport

Lexus NX 300h

Muistan elävästi noin puolen vuoden takaisen ensikohtaamisen uuden Lexus NX 300h:n kanssa. Hämeenlinnanväylällä kurkistus taustapeiliin jätti lähtemättömän vaikutuksen, mikä on nykyään uusien autojen kanssa kovin harvinaista. Valtava etumaskin säleikkö yhdistettynä terävästi muotoiltuihin led-viirusilmiin on Lexus NX:n ehkäpä tunnistettavin piirre. Auto sopisi tyyliltään ehkäpä luontevammin scifi-elokuvaan kuin suomalaisille teille.

Varustelun, tilojen ja suorituskyvyn välillä vertailu keskikokoisten katumaastureiden välillä tuntuu ajoittain jopa jokseenkin tylsältä. Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Lexus NX ja Volvo XC60 ovat kaikki premium-katumaastureiden luokassa hyviä ajettavia. Ostaja, joka laittaa 50 – 80 000 euroa katumaasturiin, saa rahoilleen vastinetta ostipa minkä premium-mallin hyvänsä, mutta saako samaan hintaan persoonallisen auton?

Nimenomaan persoonallisuus ja luonne erottaa Lexus NX -mallin kilpailijoistaan. Lexus on uskaltanut kulkea muotoilullisesti omaa polkuaan, mikä tekee niin NX:stä kuin merkistä yleisemminkin erityisen kiinnostavan ja haluttavan. Lexus NX onnistuu olemaan samaan aikaan aavistuksen konservatiivinen ja hienostunut mutta nuorekas. Moni pitää NX:n muotoilua varmasti liian erikoisena, mutta parhaat tuotteethan jakavatkin mielipiteet yleensä vahvasti kahtia.

Lexus NX 300h

Muotoilun ohessa toinen tärkeä erottava tekijä on autossa käytetty hybriditekniikka. Lexus NX tulee aina 2.5-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmänä, joka tuottaa maksimitehona 197 hevosvoimaa. Moottoripuolen valinnalla ei siis tarvitse vaivata päätään, mutta valinta viiden eri varustelutason väliltä sentään täytyy tehdä. Edullisinta reilun 53 000 euron lähtöhintaista versiota lukuunottamatta kaikki NX:t ovat nelivetoja. Kaikki varustetasot on varusteltu automaattivaihteistolla. F Sport -varustetaso maksaa vajaan 70 000 euroa ja kallein Premier-varusteltu auto noin 78 000 euroa. Lexus NX vaatii toki varsin paksua palkkapussia, mutta laatuun, ominaisuuksiin ja kilpaileviin automalleihin suhteutettuna hinta ei tunnu pahalta.

Koeajossa ollut F Sport -varusteltu auto tuo ulkonäköseikkojen lisäksi myös muun muassa aktiivijousituksen, joka tekee ajosta kuskin niin halutessaan mukavan tasaista. Ajotilan valinnalla pystyy itse vaikuttamaan auton käytökseen, ja yhdistettynä portaattomaan e-CVT -automaattivaihteistoon meno on todella hienostunutta. Suoritusarvoiltaan NX kiihdyttää nollasta satasen vauhtiin 9,3 sekunnissa, joten kilpailevat merkit pääsevät tässä kohtaa nokittamaan Lexuksen ainakin paperilla. NX:llä kiihdyttely ei kuitenkaan jätä kylmäksi, eikä autoa voi missään tapauksessa kutsua laiskaksi. Hyvin harva kuski osaa sanoa perstuntumalta, kiihtyykö jokin auto moottoritien rampista yhdeksässä vai esimerkiksi seitsemässä sekunnissa, mikäli auton fiilis on muuten kohdallaan.

Lexus NX 300h

Jälleen pienenä mukavana yksityiskohtana Lexus tarjoaa NX F Sportin kuskille mahdollisuuden säväyttää kyydissä olijoita. Kuskin oikean polven yläpuolelta nimittäin löytyy säätörulla, josta pystyy kytkemään keinotekoisten moottoriäänten voimakkuuden. Sinänsä ominaisuus saattaa kuulostaa täysin turhalta mutta muhkeat moottoriäänet, vaikka sitten hifi-järjestelmän kautta, on hauska lisä muuten onnistuneessa autossa. Mikäli auto ei muuten säväyttäisi, myös kaiuttimien kautta vahvistetut moottoriäänet kuulostaisivat lähinnä säälittäviltä, mutta Lexuksen kohdalla näin ei onneksi ole. Koeajon aikana moottoriäänten ollessa tapissaan useampi kyydissä istunut totesi “onpa tämä tehokas”. Todistetusti toimii siis.

Käyttöliittymältään NX:n keskikonsoli vaikuttaa ensisilmäyksellä varsinaiselta insinöörin unelmalta. Nykymittapuiden mukaan painikkeita on kohtuullisen paljon, mutta lyhyen opettelun jälkeen käyttö on vaivatonta. Auton muotokieli jatkuu tyylikkäästi myös sisätiloissa ja hauskoina yksityiskohtina mainittakoon analoginen kello ja kyynärnojan lähettyviltä löytyvä irrotettava meikkipeili. Kyynärnojan sisään on lisäksi piilotettu langaton matkapuhelimen latausalusta.

Auton viihde- ja navigaatiojärjestelmää käytetään kosketusalustalla, joka vaatii alkuun totuttelua. Kyynärnojan ja erillisen rannetuen sijoittelun ansiosta kättä pystyy lepuuttamaan kosketusalustan ulottuvilla, ja samalla näpäytykset ja osoitukset ovat täsmällisiä kun käsi ei pääse heilumaan. Alusta antaa myös hyvän värinävasteen käyttäjän sormenliikkeisiin, joten lopulta kokemus kosketusalustasta on positiivinen.

Lexus NX 300h

Turvavarustelun osalta Lexus NX pitää sisällään esimerkiksi mukautuvan vakionopeudensäätimen, kuolleen kulman varoittimen, hätäjarrutusjärjestelmän, automaattiset kaukovalot (ajovalot on täysin led-tekniikalla toteutettu) ja aktiivisen kaistavahdin, joka tekee korjaavia ohjausliikkeitä. Pysäköintitutkien ja peruutuskameran ansiosta auton käsittely helpottuu parkkipaikoilla. Korkea kylkilinja ja matalat ikkunat ovat muotoilullisesti onnistuneita, mutta näkyvyys autosta ei ole parasta tasoa. Tuulilasiin heijastettava HUD-näyttö on myös tervetullut lisä. Kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat esimerkillisen täsmällisesti ja niiden toimintaan on helppo luottaa.

Sisätiloiltaan Lexus NX ei pääse yllättämään kumpaankaan suuntaan. Tilaa on hyvin neljälle aikuiselle ja voimakkaasti muotoillusta ulkokuoresta huolimatta sisällä ei ole jouduttu onneksi tekemään liikaa kompromisseja. Takana pääntilaa on riittävästi pidemmällekin matkustajalle, mikä ei ole itsestään selvää coupe-tyylisen muotoilun vallatessa katumaasturimarkkinoita. Etupenkit, kuten myös ohjauspyörä, toimivat sähköllä ja tarjoavat hyvät säätövarat. Istuinten nahka tuntuu kulutusta kestävältä.

Lexus NX 300h

Hybriditekniikan osalta Lexus edustaa alan kärkeä vaivattoman ja huomaamattoman toimintansa ansiosta. Lexus ja Toyota ovat olleet kehittämässä hybridiautoja alusta asti etujoukoissa, joten tekniikka on hioutunut varmatoimiseksi. Myös NX:ssä on mahdollista valita EV-ajotila, jolla autolla pystyy ajamaan pelkän sähkön voimin. Valitettavasti akuissa riittää virtaa vain muutaman kilometrin matkalle, joten ennemmin kyseessä on liikkeellelähtöjä avustava järjestelmä. Polttoaineen kulutuksessa hybriditekniikka toki näkyy positiivisesti, mutta missään tapauksessa autoa ei voi kutsua erityisen sähköiseksi. NX:ään kannattaakin suhtautua lähinnä katumaasturina, joka kuluttaa hieman kilpailijoitaan vähemmän.

Laatuvaikutelmaltaan Lexus NX 300h on ehtaa premiumia. Materiaalit ja viimeistely tuntuu aikaa kestävältä, ja alitajuisesti asiaan saattaa vaikuttaa myös sukulaisuus Toyotan kanssa. Toyotat kun tunnetusti mielletään aikaa ja kilometrejä kestäviksi, joten Lexukselta uskaltaa odottaa vähintään samaa. Jos NX:n koeajo kiinnostaa, niin Lexus tarjoaa mahdollisuuden tilata koeajo suoraan omalle kotiovelle. Helppoa, ei muuta kuin testaamaan.

Lexus NX 300h Lexus NX 300h Lexus NX 300h Lexus NX 300h Lexus NX 300h

Lexus NX 300h

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *