Koeajo: Mercedes-Benz A200

Mercedes-Benz A200

Veho järjesti Tähtikuljettaja -kampanjan, johon haettiin testikuljettajia A ja GLA -sarjoille. Tarkoituksella testikuljettajille oli pyritty valitsemaan hieman erilaiset autot, myös A ja GLA sarjojen sisältä. Itselleni valikoitunut auto oli A200, varustepakettina Business Premium & AMG Line. Hakemuksessa pyysin GLA:ta, mutta eihän siinä, A-sarjalainen tulla putkahti, ja kuusiviikkoiseen kestotestiin kelpuutan toki myös sen. Perustelin hakemustani esimerkiksi sillä, että haluan tehdä perusteellisen koeajoraportin blogiini. Ja sanani joudun pitämään, koska auto on nyt mulla.

Perustietoa

Mercedes-Benz A200

Tehojen suhteen mulla pääsi menemään kilowatit ja hevosvoimat pahemman kerran sekaisin. Kun katselin tarkemmin, tehoja löytyykin oikeammin 156hv – ei suinkaan 115hv, kuten aiemmin väitin (115 tarkoittaa kilowatteja, ja on muutettavissa hevosvoimiksi kertoimella helposti). 7-pykäläinen kaksoiskytkimellä varustettu automaattivaihteisto vaihtaa vaihteet pesään mukavasti, kunhan muistaa pitää kaasun tasaisena. Vaihteisto on myös mukavan nopea. Kaasun pumppaaminen saa aikaan sen, että myös vaihteet hyppivät pesään miten sattuu, ja silloin myös polttoaineen kulutus helposti kasvaa. Automaattivaihteistoa ohjataan ratin oikealla puolella olevasta viiksestä, ja manuaaliseen hämmennykseen on koeajoautossa tarjolla rattivaihteet (rattivaihteissa meininki on monelle automiehelle varmasti tuttu: oikeanpuoleisesta läpykästä pesään isompaa, vasemman puoleisesta läpykästä pienempääeikä kytkinpoljinta ole). Mikäli haluaa vaihteiston vaihtaa manuaalitilasta takaisin automaattitilaan, riittää siihen esimerkiksi vaihdeviiksen näpäyttäminen uudelleen D-asennossa. Erilaisia vaihto-ohjelmia löytyy kolme, ja niitä vaihdellaan erillisestä napista. Vaihto-ohjelmat ovat E (Eco), S (Sport) ja M (Manual).

Mercedes-Benz A200

Autoon sisälle meneminen on vaivatonta. Penkin säädöt on manuaaliset, ja ratissa piisaa hyvin säätövaraa (niin pituus kuin pystysuunnassa). Autossa on puolinahkapenkit, niin edessä kuin takanakin, mikä on mukava ulkonäköseikka, ja tuntuvat hyviltä istua. Etupenkit ovat kuppimaiset, vaikkeivät, sporttihenkiset. Etupenkkitilaa on hyvin, mutta mikäli esim. isäni (pituudeltaan 180cm), ottaa edessä hyvän asennon, sanoi äitini hänen takanaan (pituudeltaan 160cm) jo pienestä takapenkkitilasta. Voin ymmärtää tämän, koska jos itse otan kuljettajan paikalle hyvän ajoasennon (olen 170cm pitkä), ja menen sitten takapenkille kuskin taakse, tuntuu etupenkki olevan melkoisen lähellä. Monet ovat minulle sanoneet takapenkkitilasta jo kokeilematta, että näyttää pieneltä.

Tavaratilaa löytyy 341 litraa, takapenkkien ollessa pystyssä. Takapenkit alas taitettuna tavaratilan litramäärä on 1157 litraa. Litramäärä ei ole kokoluokan suurin, muttei pieninkään tulos.  Paperilla tavaratila on pienempi, kuin vaikkapa Citroen C4:ssä (408 litraa penkit ylhäällä), mutta isompi, kuin vaikkapa Ford Focuksessa (316 litraa penkit ylhäällä – verrokkina hatchback). Samassa kokoluokassa Nissan Pulsar tarjoilee tavaratilaa 385 litraa. Vaikkei Mercedeksen tavaratila sinänsä niin iso ole, vaikuttaa se kuitenkin siltä, että perusasiat hoituvat. Kauppaostokset kulkevat mukana kyllä ongelmitta, lasten rattaita en ole kokeillut sisään luukusta laittaa.

Kojelaudan hiilikuitujäljitelmä, musta katto, ynnä muut lisukkeet, ovat todellakin omaa silmääni hiveleviä mukavia yksityiskohtia.

Ajaminen

Mercedes-Benz A200

Kiteytettynä, Mercedeksen A-sarja on yllättävän hyvä ajaa kokoisekseen. Sanomista keksin lähinnä hallintalaitteista, joita joutui hieman taas muistelemaan – tosin niidenkin kanssa pärjää, kunhan vain ensin tottuu. Tuulilasin pyyhkimet, pissapoika, vilkut, sekä pitkät valot toimivat kaikki vasemman puolen viiksestä. Myönnän näyttäneeni ensimmäisellä ajoreissullani vahingossa pitkiä, kun tarkoituksenani oli vain käyttää pissapoikaa, joka toimii viiksen päässä olevasta napista. Autossa on vakionopeuden säädin, joka tottelee nimeä Tempomat. Vakinopeussäädin löytyy vasemmalta puolelta omasta viiksestään, vilkkuviiksen alta, ja oli ainakin minulle helppo käyttää. Cruiseviiksestä on saatavilla myös Speedtronic -toiminto, joka on huippunopeusrajoitin. Speedtronicin toimintaperjaate on se, että pystyy itse määrittelemään nopeuden, jonka ylityttyä automaattivaihteisto vaihtaa pienempää vaihdetta pykälään. Mikäli pienemmän vaihteen vaihtaminen (moottorijarru) ei auta, tulee kehiin merkkiääni, että on hiljennettävä vauhtia. Kiihtyvyys 0-100km/h on automaattivaihteiselle 8,3 sec, ja sen kyllä huomaa.

Mercedes-Benz A200

Mukulakivikadulla ajaessa alusta tuntuu jotenkin kovalle / jäykälle, mutta alustatuntuma on muuten ihan mukava – vastaavanlainen, mitä mallisisar CLA tarjoilee. Moottoritiellä ajettaessa auto istuu tiessä hyvin, on jämäkän oloinen. Auton istuminen tiessä tekee sen, että auto on hyvä ajaa myös pitkää matkaa. Kuullessaan teholukemat, monet ovat sanoneet auton konetta pieneksi (väittäessäni virheellisesti pienempää teholukemaa). Tehdas ilmoittaa kulutuslukemien olevan pienimmillään 5,4l / satkulle. Kulutusmittarin mukaan oma keskikulutukseni 921km ajomatkalla oli 8,1 litraa satkulle, ajon sisältäen niin kaupunkia kuin moottoritietäkin. Kulutuslukemia pystyy hyvin seuraamaan auton ajotietokoneelta, josta selviää myös auton keskinopeus kyseiseltä matkalta. Keskinopeus jäi itsellä pieneksi, koska mitatulla ajomatkalla oli suhteessa enemmän ajoa taajamassa. Turvakengillä ajaessa, ainakin omissa turvakengissäni kengän etuosa on senverran leveä, että juuri ja juuri pystyy painamaan kaasua siten, ettei jalka ota kiinni jarrupedaaliin. Tätä ongelmaa ei ilmene tavallisilla arkikengilläni – ei ainakaan samassa mittasuhteessa. Voisi myös olettaa, että ongelma ei myöskään koske manuaalivaihteista autoa, koska siinä jarrupedaali on kapeampi. Toisaalta, näillä varusteilla tämä ei tuskin ole mikään duunarin työmatka-auto.

Mercedes-Benz A200

Auton peilit ovat mielestäni normaalia henkilöautotasoa, ja selkeähköt. Auton takalasista näkee ulos sen mitä näkee, mutta onhan tässä toki peruutuskamera apuna, jotenka peruutukset hoituvat kohtuudella. Peruutuskamera tuottaa selkeätä kuvaa, mikäli vain kameran linssi on puhdas. Peruutuskameran näytössä olevat apuviivat kuvastavat parkkiruutua, ja kaartuvat ratin liikkeiden mukaisesti, näyttäen sinne mihin rattia kääntää. Automaattivaihteiston ansiosta tätä on helppo ja vaivaton pyöritellä myös keskustassa, sekä parkkihallissa. Kinttupoluilla tulee esille auton heikkous, sillä mielestäni auto hakee lievästi pahimmissa paikoissa ajouraa. Tämä asia tuntuu vaivaavan helposti pienempiä autoja, ja parantunee kokoluokkaa kasvattamalla.

Mercedes-Benz A200

Autossa on Continentalin nastarenkaat, eikä rengasmelua sisälle kuulu. Muutenkin äänimaailma auton sisälle on hillittyä, mitään tuulen suhinoita ei kuulu. Kun katsoo auton kojelautaa ja muuta sisustaa, on mielestäni aistittavissa nuorekkuus. Hyvällä tahdollakaan ainakaan itse en kykene uutta A-sarjalaista sanomaan vanhanaikaiseksi.

Mukavuusvarusteita

Mercedes-Benz A200

Auton AMG -varusteet näkyvät auton ulkonäössä. Autoradiossa äänenlaatu on oikein hyvällä tolalla – mielestäni riittää musiikin kuunteluun pidemmälläkin matkalla, jotta kuljettaja pysyy hereillä. Kuten nykyautoissa on tapana, USB-portin kautta voi muistitikulta kuunnella MP3-biisejä – WAV formaatin toimivuutta en kokeillut. Autossa on myös Bluetoothille valmius, mutta sitä en edes velipojan kanssa osannut käyttää – meillä molemmilla on Android -puhelimet. Autossa on Drive-Kit, joka on iPhonelle tehty sovellus / lisävaruste, ja jonka pitäisi tuoda iPhonea käyttäville lisäominaisuuksia, kun kytkee puhelimen Bluetoothilla autoon. Harmi vain, että en ole iPhonen omistaja, Drive-Kit jäi hyödyntämättä. Navigoinnille on myös oma nappinsa, mutta sitä painamalla tulee näyttöön vain teksti, “no navigation“. Navigointia ei liene tässä autossa ainakaan itsessään, vaikka valmius siihen kyllä on. Auton keskinäyttöön (kuvat alla ja yllä, kts. peruutuskamerakuva), ohjataan myös autostereota, ja siihen saa esimerkiksi koko näytön kokoisen kellon niin halutessaan.

Mercedes-Benz A200

Muuta

 Auton moottorin lisälämmitintä mietin aluksi. Se on Mercedeksen tapaan ajon aikana toimiva, johon ymmärtääkseni kuljettaja ei voi vaikuttaa (kommentoikaa vaikka alas, jos meni väärin). Vaikuttaa varsin toimivalta, aamuyöstä pimeällä ei enää johtosulkeisia – eikä muutakaan! Harmi vain, ettei oikein kovia pakkasia ole vielä tullut, jossa olisin päässyt testailemaan tätä ominaisuutta.

Perävaunun vetokilot automaattivaihteiselle on 695kg jarruttomana, sekä 1400kg jarrullisena. Esimerkiksi BMW 116i:llä saa vetää ymmärtääkseni vain 1200kg jarrullista kärryä, jarruttomana 650kg painoista. Eikä kokoluokassaan edes Vw Golf osaa pistää paremmaksi – jopa päinvastoin. Yhdellä Tähtikuljettaja -kampanjassa mukana olleella tiedän olleen koeajoautossaan vetokoukun, ja tiedän hänen kuljettaneen pariakin moottorikelkkaa yhdellä kertaa. Hänellä oli ajossa nelivetoinen GLA. Luulen sen antavan osviittaa siihen, kuinka A -sarjalainen selviää vetoautona. Homma hoitui nelivetoautolla kuulemma hyvin.

On lienee myös huomattavaa, että A200 sekä CLA200 ovat 1,6 litraisella koneella, siinä missä esimerkiksi C200 rupeaa jo olemaan 2-litraisella koneella. Isommissa mallisarjoissa olevat iskutilavuudet näkyvät myös tehoissa, joita on myös kasvatettu.

Mercedes Benz A200

Yhteenvetona

Pidin vuoden 2014 kiertueella koeajamiani autoja lähinnä ylihintaisina leluina. Nytten tämä Tähtikuljettaja -kampanja on saanut aikaan sen, että olen Mercedeksestä jopa innostunut, vaikka olisikin hieman tyyriimpi autohankinta. Näyttävyys on ainakin näillä varusteilla kohdillaan, ja jopa omakin autokuume tässä vain syödessä kasvaa. Vartin koeajolenkin sijaan sain tyypittää autoa jopa kokonaiset 6 viikkoa, jonka aikana sai autosta paljon kattavamman kuvan. Autoa tuli esiteltyä myös kavereille, ja oli mukava saada mielipiteitä myös heiltä. Harmi kyllä, heille en voinut autoa antaa ajoon – vakuutusteknisistä syistä. Pääsääntöisesti saamani palaute oli innostunutta, sekä parannusehdotuksia (esimerkiksi aiemmin mainittu takapenkkitila). Erään kaverini mielestä ilman sähköpenkkejä auto jää jotenkin vaillinaiseksi, koska kirjaimet AMG lupaavat paljon – oli auto täysiverinen sellainen, tai vain lisävarusteltu. Laatuvaikutelma autossa on hyvä, nitinöitä tai natinoita ei ole, ovet menevät kiinni hyvin, jne.. Auto on perusmalliltaan (A180, ilman ihmeempiä varusteita), jopa yllättävän halpa (huomioiden, että on Mercedes Benz), ja voisin suositella perheen kakkosautoksi, tai nuorellekkin ykkösautoksi. Monet ajattelevat Mercedeksen olevan konservatiivinen – tämä malli on päinvastoin ainakin nuorekas. Rohkeasti vain tutustumaan autoliikkeeseen, mikäli kokoluokka piisaa!

Ja vielä loppuun Vehon suuntaan terveiset – järjestäkää vain jatkossakin tämmöisiä kampanjoita, kokemukseni mukaan se tuo teille ja Mercedekselle paljon positiivista mielikuvaa :)! Ja miettikää ne teippaukset auton kylkeen, varmasti toisi myös näkyvyyttä tuotteelle :).

Tätä blogitekstiä kirjoittaessa ja julkaistessa auton palautuspäivä on vielä edessä, mutta enpähän malttanut odottaa.. Joulu on tullut, ja joulukirkkoon mennään tässä(kin) talossa Mercedeksellä!

Mercedekset sinulle myy: Jyväskylän alueella Käyttöauto (henkilöautomallisto), sekä Veho Trucks (hyötyajoneuvot)

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *