Koeajo: Mercedes-Benz E300de – Tämä on dieselplugari

Mercedes-Benz E300de / kuvat Mikko Kilkki

Hybrideistä puhuttaessa ensimmäinen mielikuva usein on, että polttoaineena on bensa ja sähkö. Näin monesti myös on, mutta se ei aina pidä paikkaansa. Mercedeksellä on mallistossa myös sellaisia hybridejä, joissa polttoaineena toimii nimittäin diesel ja sähkö. Ja koska tarjolla on vieläpä lataushybridi, niin rupeaa homma kuulostamaan mielenkiintoiselta. Syitä lienee se, että ladattavia dieselhybridejä ei ole ruuhkaksi asti toisilla valmistajilla, sekä se, että diesel on ollut viimevuosina hieman ikävässä maineessa päästöistä puhuttaessa.

Koska Mercedeksen E-sarja koki samaan hengenvetoon myös uudistuksen, oli tottakai vietävä koeajolle yksi, tai oikeastaan kaksi E300de:tä. Mallimerkinnän kirjaimet de viittaavat juurikin sähköön ja dieseliin. Mainittu uudistus on varusteiden osalta kattava. Jos haluat verrata tätä uudistunutta Eemeliä vanhempiin mallisarjoihin, niin klikkaa tästä, tästä tai tästä.

Tämä on autoliikkeen auto, mutta Mercedeksen koeajokiertueella kävin kokeilemassa vastaavaa myös farmarina. Molemmat ovat toki mukavia, sedan ja farkku, mutta ainoa miinus tulee siitä, että taakse sijoitettu akku syö hieman tavaratilaa. Siksi runsasta tavaratilaa haluavan kannattaa suunnata katseet mieluummin farkkuversioon, kun nyt ihmetellään enemmän tätä porrasperäistä.

Jos jostain syystä dieselplugaria ei itselleen huoli, niin vertailuun voi toki ottaa myös tavallisen bensaplugarin. Sellainenkin versio on Mercedeksellä tarjolla, ja se tottelee nimeä E300e. Myös kyseinen versio oli testattavissa Mercedeksen kiertueella, mikäli eri versioiden ajettavuutta halusi kokeilla ja verrata.

Varusteet ja speksit?

Mercedes-Benz E300de / kuvat Mikko Kilkki
E300de, eli dieselin ja sähkön voi mainita nykyään samassa lauseessa, kun puhutaan autoista.

Tämä Mercedeksen E300de on nelivedolla ja automaattivaihteilla. Hinnasto ei enää edes tunne käsitettä manuaalivaihteet, mutta takavetoisena tämän toki saisi, jos niikseen mieli tekee. Kuten muissakin plug-in hybrideissä, myös tässä päästöt on saatu painettua todella alas: Ne on 35 grammaa kilometrille. Varustetasona on Business Avantgarde, sen lisäksi varustelistalta on rastitettu joitakin varusteita matkaan mukaan.

Tästä autosta löytyy niin tunnelmavalaistusta kuin peruutuskameraa, vakiovarusteina niin ilmastointiautomatiikkaa kuin MBUX. Jo pelkillä vakiovarusteilla tämä on varsin miellyttävän oloinen tapaus, ja koeajolla kannattaa poiketa.

Mercedes-Benz E300de / kuvat Mikko Kilkki
Latauspistoke löytyy Mercedekselle tyypilliseen tapaan takapuskurista, paitsi jos kyse olisi A tai CLA sarjan lataushybrideistä.

Mukava tieto on myös se, että tähän autoon saa vetokoukun! Kaikissa hybrideissä näin ei ole, joten asiaa kannatta aina kysäistä myyjältä, jos vetokoukun tarve on oleelinen asia.

Mercedes-Benz E300de / kuvat Mikko Kilkki
Tämän dieselplugarin farkkuversio näyttää vertailun vuoksi tältä. Ei ole pöljän näköinen näinkään – ainakaan autobloggaajan öögaan, eli silmään.

Koeajoautolla on hintaa 70 832 euroa, kun vertailun vuoksi ilman lisävarusteita vastaava lähtisi 64 260 euroon. Arvioitu autovero tässä autossa on noin 2 272 euroa, joten suurista summista ei sen osalta puhuta.

Koeajo – Miltä tuntuu Mercedeksen dieslehybridi?

Mercedes-Benz E300de / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on Mercedeksestä aiemmin tuttu tunnelma.

Ajoasento löytyy helposti kohdilleen. Hallintalaitteet on sijoiteltu järkevän oloisesti siten, että niitä on helppo käyttää. Ratissa olevat toiminnot ovat täysin loogisia sen jälkeen, kun idean ensin oivaltaa: Vasemmalla puolella rattia on ne painikkeet, joilla hallitaan mittariston näkymää, ja oikealla puolella rattia taas ne painikkeet, jolla hallitaan oikeanpuoleista näyttöä.

Kun autolla lähtee ajamaan, mennään alkuun sähköllä. Meno sähköllä on miellyttävän hiljaista. Kun polttomoottori aikanaan hyppää mukaan kuvioihin, huomaa sen lähinnä mittarista, äänimaailman ollessa edelleen hyvällä tolalla. Sen, kuinka äkkiä polttomoottori tulee juoneen mukaan, riippuu kuljettajan valitsemasta ajotilasta. Erilaisia ajotiloja on väliltä Comfort – Sport, eikä koko koeajoa suinkaan Comfortilla ajettu.

Mercedes-Benz E300de on helppo auto ajaa taajamassa. Kun on aika kurvata motarille, pitää 194 hevosvoimaa huolen siitä, että arkiajot luonnistuvat hyvin. Yhdeksänvaihteinen automaatti pitää huolen siitä, että vaihteisto löytää varmasti aina mukavan vaihteen. Vaikuttaa esimerkiksi taksiyrittäjälle varsin leppoisalta tapaukselta – autolta, jossa viettää työpäivänsä mielellään.

Lopputulema – Dieselhybridi on kova!

Mercedes-Benz E300de / kuvat Mikko Kilkki
Vaikka auto on kokenut uudistuksen, niin tämän Mersuksi tunnistaa. Kaukana on jo ne ajat, jolloin E-sarja oli pappamaisen näköinen, ja nuorekkuus tuntui uupuvan. Nyt tämä on nuorekas tapaus.

Mielikuva likaisesta dieselistä on parasta unohtaa puhuttaessa Mercedeksen dieselhybrideistä. Mitä enemmän kilometrejä tulee mittariin, sen kannattavampi hankinta tämä myös on. Lisäksi latausmahdollisuudet parantavat hankinnan kannattavuutta. Pelkällä sähköllä päästelee menemään 48 kilometriä, mikä on varsin tyypillinen lukema monelle hybridille. Kovasti tosin nämäkin lukemat on kasvamaan päin, joten lupa on silläkin saralla odottaa järkevää toimintasädettä.

Asiakkaan tärkein tehtävä autoa hankkiessa on pohtia omaa ajamistaan, että vastaako auto omia tarpeita. Jos vastaa, on dieselhybridi loistoveto myös mukavuutta ajatellen. Selvää on myös se, että lähivuosina päästöpykälät tulevat kiristymään entisestään, joten liikenne tulee sähköistymään lisää. Jos haluat jonkun muun kuin plugarin, pidä kiirettä. Jos tämmöinen dieselplugari kiinnostaa, niin pohdi ja laske rauhassa autohankinnan kannattavuus.

Mercedes-Benz E300de / kuvat Mikko Kilkki
Bloggaajalle tämä auto kyllä kelpaisi oikein mielellään! Mercedeksellä on ulkonäkö laitettu kohdilleen oikein mallikkaasti.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki