Koeajo: Mercedes-Benz GLC 220d 4matic

Mercedes-Benz GLC 220d 4matic

Yllättääkö talvi kuljettajan, vai kuljettaja talven? Hiljattain tapahtuneen malliuudistuksen myötä Mercedes ei tyytynyt pistämään uusiksi vain pelkästään autoa. Uusiksi meni myös nimi. Niinpä maasturimalleista vanha ja kulmikas GLK sai nimekseen GLC, ja ML muuttui GLE:ksi. Näin ollen Mercedeksen maasturimalliston nimet ovat linjassa keskenään, GLA -mallin ollessa malliston pienimmäisin. Aiemmin olen ajanut GLA:lla, ja tällä kertaa oli pykälää suuremman GLC:n vuoro, jota lähdinkin tyyppäilemään Jyväskylän Käyttöautolle. Koneen puolesta koeajossa ollut 220d on malliston hinnat alkaen -versio, ja varustetasona mikäs muukaan kuin Business Premium. Vaihteistona autossa on 9-pykäläinen G-tronic. Miltä tämä uusi auto tuntui?

Mitä uutta?

Mercedes-Benz GLC 220d 4matic

GLC on saanut edeltäjäänsä verrattuna pyöreämmät muodot. Käytännön uudistuksista esimerkiksi tavaratilaa on tullut edeltäjään verrattuna 55 litraa enemmän. GLK:n tavaratila oli perusasennossa 450 litraa, kun GLC:ssä vastaava luku on 505 litraa. Muutenkin GLC on paisunut edeltäjäänsä verrattuna hieman joka suuntaan. Esimerkiksi pituutta on 120mm enemmän kuin GLK:ssa. Samoin leveys on kasvanut 50mm. Korkeutta on tullut lisää 9mm, ja akseliväli on nykyisellään 118mm edeltäjää pidempi. Näin ollen siinä missä GLK oli jo hyvä, pistää saman asian GLC vielä paremmaksi.

Ajettavuus, ominaisuudet

Mercedes-Benz GLC 220d ohjaamo

Ratin ja penkin säädöt hoituvat koeajoautossa manuaalisesti. Automaattivaihteiston vaihdevipu on oikealla kädellä ratin takana viiksessä, käsijarru taasen löytyy vasemmalta kädeltä Mercedekselle uskollisesta paikasta. Sisätilan muotoilut on linjassa muun Mercedeksen henkilöautomalliston kanssa, jotenka mitään kulttuurishokkia ei ole luvassa, jos haluaa päivittää autonsa toisesta mallista GLC:ksi. Myös rattivaihteet koeajoautossa olisi tarjolla, mutta niitä en ole oikein koskaan oppinut käyttämään. Tehoja tämän auton 2,2 -litrainen rivi4 tuottaa 125kw, mikä siis vastaa 170hv lukemaa. Mercedekseltä tuttua on esimerkiksi ratti, mikä on varsinkin omaan käteeni erittäin hyvin istuvaa sorttia. Ratin muotoilu Mercedeksellä ainakin osataan.

Mercedes-Benz GLC 220d ratti

Ajoon lähteminen on helppoa. Sähköinen käsijarru vapautuu, kun laittaa vaihteen pesään, ja painaa kaasua. Maantiellä auto on mielestäni mukavan jämpti ajaa, ja alustatuntuma vaikuttaa toimivalta myös hiekkatiellä. Vaihteet vaihtuvat mieluisan tuntuisesti, sekä huomaamattoman nopeasti. Esimerkiksi kaupunkiajossa hyvä näkyvyys ulos tekee autosta helpon ajettavan, ja peruutuskameran kuva on selkeää. Peruutuskamerassa on tarjolla myös apuviivat, mitkä kuvastavat parkkiruutua.

Muita yksityiskohtia

MB GLC

Kosketusnäyttöä autossa ei ole, mutta ajotietokoneen näytöllä olevaa näkymää voi hallita kuitenkin järjestelmällä, mitä Mercedes kutsuu nimellä Dynamic-Select. Järjestelmää pystytään käyttämään samoin, kuin kannettavan tietokoneen hiirtä. GLC:hen on saatavilla myös head-up näyttö, jolloinka nopeusrajoitukset, ynnä muu tarpeellinen tieto heijastetaan tuulilasiin. Näin äkkiseltään uuteen autoon perehdyttyäni, vanhasta mallista on jäljellä ainakin hinnat alkaen -kone, sillä myös GLK:n lähtömalli oli 220d. Hyvin moni muu asia tuntuu menneen uusiksi. Jopa niin uusiksi, ettei todellakaan voi puhua mistään facelift -mallista, vaan kokokaan uudesta autosta.

Mercedes-Benz GLC 220d 4matic

Lopputuomio

MB GLC 220d 4matic

Halvimmillaan GLC lähtee noin 59 300 eurolla. Jos haluaa ottaa pykälää isomman dieselin, nousee hinta tällöin noin parin tuhannen euron verran. Bensaversiokin löytyy maahantuojan hinnastosta, sillä on hintaa noin 63 300e. AMG Line -pakettikin on saatavilla pieneen lisähintaan. Mallistossa on hybridiversiota kaipaavalle myös Plug-in hybrid. Hintaa millä tahansa GLC versiolla vaikuttaa olevan kilpailijoihin nähden reippaasti, mutta vastineeksi saa kyllä mieluisan auton, jolla on hyvä ajaa. Mercedeksen fiilis ja hinta eivät välttämättä aukene kovin nopeasti, mutta kun se tapahtuu, on se silloin menoa. Silloin ei autokuumeeseen muut lääkkeet auta, kuin uusi Mercedes. Vastaus siihen, kannattaako GLK pistää vaihtoon, ja ostaa GLC, on kyllä ja ei. GLC:n ostoon annan puoltavan lausunnon, GLK:n myymiseen en. Pitäähän sitä jokaisella todellisella automiehellä olla edes yksi auto tallissa, mikä henkii sitä aitoa ja alkuperäistä G-sarjan kulmikkuutta. Tämä GLC voisi sitten olla se käyttöauto. Mitenkäs olisi?

Valmistajan sivusto: www.mercedes-benz.fi/

Mercedekset myy Jyväskylässä: Käyttöauto

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *