Mercedeksellä on pistetty maasturimallien nimeäminen huolella uusiksi. Ja nyt nimipolitiikassa on hivenen loogisuuttakin. Aiemmin koeajossani oli GLK:n korvannut GLC, nyt taas pykälää suurempi ML:n korvannut GLE. Joskus kiertueella tuli koeajettua hybridiversio GLE 500e, mutta nyt koitti paluu takaisin polttomoottoriversioon, ja koeajoautoksi valikoitui autoliikkeen esittelyautorivistöstä uusi GLE 350d. Mallinimi antaa ymmärtää, että autossa on voimanlähteenä kolmelitrainen V6 diesel. Automaattivaihteisto myös löytyy, sekä lista kaikenlaisia namuiksi luokiteltavia varusteita.
Koeajoauto
Aiemmin mainittu kolmelitrainen V6 tuottaa tehoja 258hv edestä, ja vääntöä 620Nm edestä. Automaattiaski on 9-pykäläinen, ja nykyajan tyyliin kaksoiskytkimellä. GLE -mallistosta on saatavissa myös Coupe -versio, joka ymmärtääkseni lähinnä vastaa BMW X6:sta. Perus GLE:n kilpailijasisar esimerkiksi Bemarilla on BMW X5. Koeajoautossa penkin säädöt hoituu sähköllä, ja ratin säädöt manuaalisesti, säätövaraa löytyessä joka suuntaan. Autossa on jatkuva neliveto.
Kaikin puolin uusi GLE on varsin hyvin varusteltu. Tämmöinen tavallinen tallaaja ei osaa autoon paljoa enempää toivoa, kuin mitä koeajoautosta löytyy.
Vaihdevipu ja kaikki on tuttua Mercedestä. GLE:n tavaratilan koko on 690 -litraa, ja penkit alhaalla 2010 -litraa. Sanomattakin selvää, että Coupe -versio poikkeaa näistä äsken mainituista arvoista. Perävaunulle vetokilot on 2900kg, jotenka paukut uskoisi riittävän hieman pykälää suuremmankin kärryn vetohommiin.
Ajettavuus
Ajoon lähteminen on helppoa. Vaikka autolla ajaessa onkin ison auton tuntua, niin silti ajaminen on vaivatonta. Moottoritiellä alustatuntuma on jämpti, auto istuu tiessä hyvin. Kaupungissa näkyvyys ulos on hyvällä tolalla, kun hyvä ajoasento on saavutettu. Hieman kehnommallekkin tielle poikkesin lyhyen matkan, ja sieltä GLE tuntui selviytyvän oikein mukavasti. Tehojen puolesta auto tuntuu liikkuvan perustarpeisiin nähden riittävän mukavasti. Ohitustilantessa ohituskiihtyvyyttä on, joten jalkoihin ei tarvitse jäädä.
Peruutuskamera on Mercedeksen tyyliin hyvä, ja tuottaa selkeää kuvaa. Apuviivat kuvaavat täsmällisen tarkasti parkkiruutua, ja ne liikkuvat ratin liikkeiden mukaisesti kuvaten sitä, mihinkä on peruuttamassa.
Lopputulema
Mercedeksen maasturia kaipaavalle GLE saattaisi olla mielenkiintoinen hankinta. Kuulemani mukaan edeltäjään verrattuna kulutus ja päästöt olisivat tippuneet senverran, että se ei voi olla vaikuttamatta hintoihin meillä täällä Suomessa. GLE -sarjaan on saatavilla myös Mercedeksen ensimmäinen SUV-luokan pistokehybridi GLE 500e. Vaikka kyseinen pistokehybridi äkkiseltään kuulostaa siltä, että hintaa on ja paljon, niin hinta asettuu kuitenkin 250d ja 350d mallien väliin, 250d:n ollessa se hinnat alkaen -malli. Mielestäni varsinkin nimiuudistus oli paikallaan, ja muutenkin autoa on muutettu jossain määrin raikkaampaan suuntaan.
Hinnat alkaen: GLE 250d 4matic alkaen 85 450e, GLE 350d 4matic alkaen 97 000e
Valmistajan sivu: www.mercedes-benz.fi
Koeajoauton lainasi: www.kayttoauto.fi
Terve,
Kyseinen GLE 350d 4matic oli käytössäni hiljattain pitkällä meno-paluu reissulla pääkaupunkiseudulta Pohjois-Suomeen asti ja matkaa kaikkiaan kertyi yli 1300km.
Auton käytettävyys ja ajotuntuma oli erittäin hyvä ja näin iso auto sai tuntumaan ajamisen turvalliselta, mikä oli tärkein kriteeri vuokra-auton valinnassa.
Yllätyin itse polttoainekulutuksesta, jonka sain osumaan noin hieman reilu 8L/100km kohti.
Vääntöä riitti myös loistavasti pidempien autoletkojen ohituksiin aina tarvittaessa.
Hyvä auto juuri tälläiseen tarpeeseen!