Koeajo: Mitsubishi Pajero

Mitsubishi Pajeroa 3,2 Di-D

Muistikuvani mukaan olin jo alle kouluikäinen, kun puhuin isovanhemmilleni Mitsubishi Pajerosta. Vihdoin, kun minulla on ikää 28 vuotta, pääsin ottamaan tyypit kyseisestä autosta. Ensimmäistä kertaa. Koajoa olin tiedustellut jo aiemminkin kuluvana kesänä, mutta erinäisistä syistä tositoimiin pääsin vasta elokuussa, kun kesän ensimmäinen kunnon helleputki oli päällä. Vihdoin, oli autoliikkeessä koeajettavissa maahantuojan uusi pressiauto! Mutta käsitelläänpä ilman pidempiä joutavuuksia itse auto. Koeajettavassa autossa koneena on 3,2 Di-D, mikä itseasiassa koneen osalta onkin sitä uusinta uutta, mitä Pajeroon saa.. Varustetasona on Instyle Navi AT, ja vaihteet vaihtuvat automaattisesti. Penkin säädöt hoituvat sähkötoimisesti, ja ratin säädöt manuaalisesti, siitä löytyen vain korkeussäädön. Etäisyyssäätö siis loistaa poissaolollaan. Auto on megalomaanisen iso, mutta sitä ei tarvitse pelätä: ulos näkee silti hyvin! Lisäksi auton palikkamainen ulkomuoto tekee sen, että auton mitat on helppo havainnoida.

Ajaminen, ominaisuudet..

Mitsubishi Pajeroa 3,2 Di-D

Ei tarvitse olla insinööri ajaakseen Pajerolla. Autoon on helppo mennä sisään, eikä alennusvaihteistoon, vaihdekepeistä lyhyempään, tarvitse koskea normaalitilanteessa ollenkaan. Alennusvaihteisto on siis syy sille,  miksi tässä autossa on kaksi vaihdekeppiä. Mikäli alennusvaihteistoa tarvitsee, on sen käyttö loppupeleissä varsin yksinkertaista: Vaihdekepeistä lyhyempi määrittää vetotavan joko nelivetoiseksi tai takavetoiseksi (2h tai 4h). Lisänä siitä on kytkettävissä myös hidas neliveto (4L), mikäli siis liikutaan pykälän verran vaikeammissa olosuhteissa. Normaalissa kaupunki- ja maantieajossa vaihteistoa siis käytetään siten, miten tavallista automaattivaihteistoa kuuluu käyttääkkin. Nelivetojärjestelmässä on havaittavissa Dakar-DNA, eli Mitsubishin osaaminen nelivetotekniikkaan.

Mitsubishi Pajeroa 3,2 Di-D

Nahkapenkit on ihan mukavat istua. Tai jos eivät jonkun mielestä ole, niin sitten ne on helppo putsata, mikäli joltain kesähelteellä tippuu penkille jäätelö, tai kaatuu limppari. Myös takapenkki tarjoaa kokoiselleni (170cm pitkälle) henkilölle varsin hulppeat tilat, kun kuljettajalle on hyvä ajoasento. Tavaratila on äkkiä vilkaistuna hyvin selkeästi muotoiltu. Pajerossa istutaan korkealla, mikä helpottaa näkyvyyttä muun liikenteen ylitse. Tämä on yksi niistä ominaisuuksista, jonka takia minä tykkään ajaa hieman henkilöautoa isommalla kalustolla. Suurin sallittu perävaunumassa luvataan olevan 3500kg, eli suurin, minkä Suomen laki sallii tämmöiselle autolle. Sitä painavammissa perävaunuissa tarvitsee tässä maassa olla paineilmajarrut, ja se onkin rajoittavana tekijänä vetokiloille.

Mitsubishi Pajeroa 3,2 Di-D

Ohjaustuntumaltaan auto ei ole tarkin mahdollinen, mutta kokonaisuutena epäilemättä varsin toimiva niin kaupunkiin, kuin maastoonkin. Ainoa asia, minkä voi katsoa häiritsevän näkyvyyttä taakse, on vararengas, mikä on kiinni auton peräluukussa. Autosta kuitenkin löytyy peruutuskamera, sekä isot peilit, mikä kompensoi vararenkaan paikan aiheuttamaa katvetta. Kaikin puolin pääsääntöisesti katumaastureilla, sekä henkilöautoilla ajaneena, paistaa paketista läpi, että nyt ollaan ison ja oikean maastoauton ratissa. Tiukan aikataulun vuoksi juurikaan huonommille teille en kerennyt, mutta sitä päivää odotellessa – toivossa on hyvä elää :).

Lopputuomio

Pajeron hinnat alkaen -mallisto lähtee 62 290 eurosta (Halvin Land Cruiser 76 000e). Silloin Pajeron varustetasoksi tulee Invite, ja esimerkiksi nahkapenkit korvautuvat kangasverhoilulla. Varustetasoista pykälää parempi, Instyle Navi, maksaa 69 990e. Koeajoauton vakiovarusteina on kaikki, sisältäen takailmastonnin, nahkaverhoilun, sekä peruutuskameran ja ilmastointiautomatiikan. Varustetasoista myös halvempaan tulee keskitasauspyörästön lukko, sekä takatasauspyörästön lukko. Kummassakin tapauksessa saa käyttöautoksi soveltuvan, erittäin maastokelpoiselta vaikuttavan paketin. Ennemmin loppuu kuljettajalta usko huomiseen, kuin autosta menokyvyt pahaan paikkaan. Maastokelpoisuudesta antaa viitteitä myös kallistuskulmat, mikä on sivuttaissuunnassakin 45 astetta. Mikäli haluatte Land Cruiser -miehet pistää paremmaksi, niin suokaa minulle koeajo. Katsotaan sitten, mihinkä Lantikasta on suhteessa Pajeroon.

Mitsubishit Jyväskylässä myy: Delta-Auto

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *