Koeajo: Nissan Juke

Nissan Juke

Tässä se on, nimittäin tavallinen auto, jonka uskon säväyttävän. Nissan Juke näki päivänvalon vuonna 2010, ja mallia on sittemmin keretty päivittämäänkin. Edelleen ainakin omaan silmääni auto näyttää hauskalta, sekä erilaiselta kilpailijoihin verrattuna. Koeajoauto on 1,2 litraisella DIG-T koneella, jossa puhtia löytyy 115hv. Kiihtyvyyttä on 10,8 sekuntia nollasta sataan kilometriin tunnissa. Varustetasona autossa on Acenta, sekä Tech Pack, joka sisältää navigaattorin ja peruutuskameran. Vaihteet vaihtuvat 6-vaihteisen manuaaliaskin turvin, mikä tuntui varsin passelilta koeajoautoon. Automaattivaihteisto on saatavilla Juke-R malliin.

Nissan Juke

Ajaminen, ominaisuudet..

Penkin säädöt autossa on manuaaliset. Ratissa on vain korkeussäätö, pituussäätöä ei ole. Sen puute voi tietyissä tilanteissa olla ajoasentoa etsiessä heikkous. Kuitenkin itselleni, 170cm pitkälle kuljettajalle, hyvä ajoasento on saavutettavissa. Vaihdekeppi on sijoitettu hyvälle paikalle, ja vaihteet menevät päälle mukavan oloisesti. Kytkin toimii loogisesti, ja liikkeelle lähtö hoituu helposti. Auto on tiloiltaan pieni, edessä menee kaksi aikuista mukavasti. Takapenkille en laittaisi muuta kuin kauppaostokset, sekä lapsen. Takaikkunaa lukuunottamatta autosta näkee ulos hyvin, mutta toisaalta sitä puutetta korvaamassa on mukavan kokoiset peilit, sekä lisärahalla tarvittaessa peruutuskamera.

Nissan Juke peruutuskamera

Peruutuskameran kuva näyttää selkeästi auton asemoitumisen suhteessa parkkiruutuun. Kaupunkiajossa auto tuntuu kaikin puolin vaivattomalle ajaa, sekä alustatuntuma voisi sopia myös maantieajoonkin. Koeajolenkki sisälsi myös maantieajoa, eikä minkäänlaista heiveröisyyttä tuntunut. Ohjaustuntuma on kaupunkinopeuksilla kevyt, ja muuttuu raskaammaksi nopeuden kasvaessa. Parkkihallissakin tuli koeajolenkillä poikettua. Kaikin puolin paketti tuntuu olevan balanssissa. Ajo-ominaisuuksia siis löytyy, hauskaan ulkonäköön paketoituna. Joku voisi sanoa autoa rumaksi, mutta minä sanon sitä mielenkiintoiseksi. Eihän siinä, makuasia, josta on turha kiistellä.

Nissan Juke

Ei enää yksin

Nykyään suunnilleen samassa kokoluokassa on muitakin rohkeasti muotoiltuja autoja, joista mieleen tulee ainakin Citroen C4 Cactus. Nissan ei täten ole enää sarjassaan yksin. Juke ja C4 Cactus voidaan molemmat luokitella Crossover -luokkaan, mikä tuntuu nykyään kovasti suosiota kasvattaneen. Varsinkin pieniä crossovereita tuntuu olevan hieman kaikilla valmistajilla (esim. Renault Captur, Peugeot 2008), jotenka valinnanvaraa rupeaa auton ostoa harkitsevalle olemaan. Nissan ei kuitenkaan ole ajo-ominaisuuksia mietittäessä vaihtoehdoista mikään huonoin.

Yhteenveto

Varustetasoja on siis tarjolla kolme, joista tässä autossa oli niistä keskimmäinen. Juke maksaa kaikkinensa halvimmillaan 19 740e, eikä mielestäni mitenkään piloille hinnoiteltu. Hinnat alkaen varustetaso on Visia, ja kaikkein kallein varustetaso on Tecna. Kaikkein parhaana autona tämän näkisin joko sinkulle, sekä nuorelle tai vanhalle pariskunnalle, jolla ei ole lapsia samassa taloudessa. Lapsiperheelle tämä voisi sopia kakkosautoksi. Kun Qashqaista tuli markkinoille ensimmäinen malliversio, olin pettynyt. Nykyisellään Nissan tuntuu jälleen parantaneen suoritustaan, ja mallisto tuntuu olevan kunnossa.

Nissanit Keski-Suomessa myy Autopale.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *