Koeajo: Nissan NV400

Nissan NV400 koeajo

Halusin jatkaa pakettiautomalliston koeajoja, ja tällä kertaa matkaan lähti esittelyrivistöstä Nissan NV400. Kyseessä on sama auto, johon perustuu myös Opel Movano ja Renault Master, Nissanin ollessa kuitenkin kolmikon parhaiten varusteltu versio. NV400 esiteltiin alkujaan vuonna 2010, ja sillä korvattiin Nissanin mallistossa Interstar. Koeajoauto on 6-lovisella manuaaliaskilla, sekä 2.3 litraisella diesel -koneella, joka muuten on suhteellisen pirteä ilmestys. Tarjolla olevien moottorien tehoversiot löytyvät 110hv – 165hv väliltä, joten luulisi piisaavan.

ominaisuudet

Nissan NV400 ohjaamon lokero

NV400 näyttää keulasta samalta kuin Movano ja Master – joskin valojen suhteen pienillä muutoksilla höystettynä. Renault -sukulaisuuden tunnistaa myös vaihdekepistä, joka on sama kuin Renaultissa. Itseasiassa auton moottorivalikoimakin on Renaultin kehittämää. Auton ohjaamon muotoilu on onnistunut, sillä esimerkiksi säilytyslokeroita tuntuu olevan riittävästi. Kokoiselleni kuljettajalle ajoasento on saavutettavissa, manuaalisäädöin. Ratissa etäisyyssäätöä ei ole, vain korkeussäätö löytyy. Tämä ei ainakaan omalla kohdallani estä hyvää ajoasentoa. Koeajoautosta löytyy ilmastointi, sekä USB -liitäntä, jotenka mahdollisen työpäivän aikana tapahtuvat siirtymätaipaleet saa kulumaan mukavasti. Plussaa on annettava selkeästi muotoillusta tavaratilasta, mikä on käytännöllinen. Pakettiauto ostetaan usein tarpeeseen, joten käytännöllisyys on tuolloin arvostettava ominaisuus. Umpipakussa tavaratilan koko on valittavissa väliltä 8m3 – 17m3, sekä alustamalli on myös saatavilla. Mikäli manuaalivaihteisto ei nyt vain satu miellyttämään, listalta voi rastittaa tilalle robottivaihteiston. Auto on saatavissa tarpeiden mukaan joko etu- ja takavetoisena.

Nissan NV400

Nissan NV400 tavaratila

Ajaminen

Nissan NV400 ohjaamo

NV400 on joka suhteessa helppo auto ajaa. Kaikki tarvittavat penkin ja ratin säädöt löytyvät helposti. Kytkintuntuma on looginen, sekä vaihteet menevät pesään mukavasti. Vaihdekeppi, sekä muut hallintalaitteet löytyvät sopivilta paikoilta. Eteen näkee hyvin, ja peilit ovat pakettiautomaisen isot. Maantiellä satasen vauhdissa meno on tasaista, ja kone on ruudikas, puhtia löytyy. Auton alusta on huonommallakin tiellä mukavan oloinen, ainakin koeajoreitin varrella olleiden hiekkateiden perusteella (Laajavuori ja Lievestuore). Alusta ei tunnu kovalta saati jäykältä, vaan töyssyjen yli mennään mukavasti nautiskellen.

Nissan NV400 mittaristo

Mittaristo on selkeä, ja sieltä löytyy kaikki oleellinen vaivattomasti. Kaikin puolin Nissan NV400 tuntuu olevan mukava, helppo, ja huoleton työkaveri erilaisiin työtehtäviin, missä vain pakettiauto on tarpeen.

Lopputulema

Eihän siinä. Nissanin hinnat alkaen -malli maksaa noin 33 400e. Sisarmalleista Renault Master lähtee halvimmillaan noin 32 500e hintaan, sekä Opel Movano noin 31 600e hinnalla. Nissan on siis kolmikon kallein, mutta lähtötasoltaan parhaiten varusteltu, joten hintaa ei tule tämän takia säikähtää. Jää siis asiakkaan mietintään, mistä mallista haluaa aloittaa tarjousneuvottelut, ja kaupankäynnin. Tässä olisi kieltämättä kyllä vaihtoehtoa Ford Transitille ja Mercedes-Benz Sprinterille. Taksimiehille, ja muuten vain istumapaikkoja tarvitseville myös useampipaikkainen bussiversio on saatavilla, jotenka kaikille löytyy jotakin. Jos NV400 sattuu kuitenkin olemaan liian iso, on Nissanilla tarjota tällöin lääkkeeksi pienempi NV200. NV200 maksaa halvimmillaan Suomeen verotettuna noin 23 500e.

Nissanit (myös hyötyajoneuvot) myy: Autopale

Valmistajan sivusto: Tässäpä linkki 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *