Koeajo: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-tronic

Ajattelin vain aikani kuluksi mennä katsomaan autoliikkeeseen autoja. Kuin huomaamatta, olin koeajolla, tekemässä blogijuttua. Olen toki aikaisemminkin koeajanut Nissan Qashqaita, ja tehnyt siitä myös blogikirjoituksen, mutta tällä kertaa kyseessä ei ollutkaan aivan mikä tahansa koeajo: automaattivaihteinen, bensakoneella oleva Qashqai. Qashqai uudistui vuonna 2013, ja sen jälkeen tuli rako, jolloin automaattivaihteisen Qashqain sai ainoastaan dieselinä. Tämän takia moni ei varmasti tiedäkkään, että Qashqaista on saatavilla nyt automaattivaihteinen bensaversio. Tämänkertainen koeajoauto on 1.2 -litraisella bensakoneella, kun edellinen koeajamani oli manuaalivaihteinen, 1.6 -litraisella bensakoneella oleva malli. Tämän 1.2 -litraisen koneen kohdalla litratilavuus saattaa hämätä, mutta ennakkokäsitykset kannattaa jättää hetkeksi sivummalle, ja käydä tarvittaessa itse toteamassa asian laita. Kyseessä on oikeasti teholukemiltaan ja ajotuntumaltaan hyvän kokoinen kone myös Qashqaihin – ainakin automaattivaihteiston kanssa. Downsizing (pienentäminen) on polttomoottorien litratilavuuksien osalta nykypäivää, ja se on malleja vertaillessa hyvä sisäistää. Turbot ovat uusimmissa polttomoottoreissa vahvasti nykypäivää, myös bensakoneissa. Turbokone on siis nyttenkin kyseessä, jotenka tosiasiallisesti tehoja ei ole pienennetty. Otetaanpa tämä 1.2 DIG-T ja Xtronic vaihteisto hieman lähempään tarkasteluun.

Koeajoauton tiedot

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-tronic kinttupolku

Kyseessä on autoliikkeen vain 1.6tkm ajettu esittelyauto, jotenka nyt on alla uusinta uutta. Auton 1.2 -litrainen kone tuottaa tehoja 115hv, ja vääntömomentti on 165Nm. Kiihtyvyyden luvataan olevan 12,9s aina 0-100km/h. Moottori täyttää Euro6 -päästönormit. Tämä bensakoneella oleva automaattivaihteinen auto toimitetaan tällä hetkellä aina etuvetoisena, nelivetoversiota kaipaavan joutuessa harkitsemaan lähinnä manuaalivaihteistoa, jos mielii ostaa uuden Nissan Qashqain (tilanne loppuvuodesta 2015). Tavaratila on 439 -litraa, ja sallittu kokonaispaino 1860kg. Bluetooth -järjestelmä, jolla matkapuhelimen saa kytkettyä autoon, löytyy jo hinnat alkaen -mallista vakiona, joten se on myös tässäkin autossa. Koeajoauton varustetaso on Acenta, muiden varustetasojen ollessa Visia, Business 360 ja Tekna. Kaikkineen Qashqai on varsin pätevä, jos suhteutetaan hinta ja mukana olevat varusteet. Jos Xtronicin haluaa dieselin yhteyteen, tällöin on moottorina 1,6 -litrainen, ja 130hv tehoja tuottava pata. Tällä hetkellä automaattivaihteistoa ei ole Qashqaissa saatavilla minkään muun bensakoneen yhteyteen. Co2 -päästöt tässä autossa on 129g/km, ja kulutuslukemien luvataan olevan kaupungissa 6,5 -litraa sadalle, maantiellä 5,2 -litraa sadalle, ja yhdistetty kulutus 5,6 -litraa sadalle. Valittu rengaskoko vaikuttaa valmistajan lupaamiin päästö- ja kulutuslukemiin, ja lukemat ovatkin valmistajan nettisivujen mukaan karvan suuremmat, jos tilaa Qashqainsa 19″ vanteilla.

Ajaminen

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-tronic sisältä

Ratti- ja penkit säätyvät manuaalisesti, ja säätövaraa on hyvin kokoiselleni 170cm pitkälle kuljettajalle. Matkustajille on takapenkkitilaa mielestäni ihan sopivasti. Kun otan kuljettajan paikalle hyvän ajoasennon, mahdun takapenkille kuljettajan taakse ongelmitta. Polvet eivät ota kiinni etupenkkiin

Automaattivaihteisto ei tuota mitään yllätyksiä niille, jotka ovat sellaisella ennen ajaneet. Vaihteiston D -asennon lisäksi on tarjolla sporttisempaan menoon S -asento, joka hakee koneesta suurempien kierrosten myötä optimaallisinta vääntöaluetta. Tämän myötä auto kiihtyy nopeammin. Myös manuaalipuoli on, jolloin vaihteita pystyy vaihtamaan itse, mutta esimerkiksi rattivaihteita ei tässä koeajoautossa ollut. Jos vaihteita haluaa vaihdella omatoimisesti, tapahtuu se tällöin vaihdekepistä, joko + tai – suuntiin vaihdekeppiä liikuttelemalla. Tuttu sapluuna siis asiaan perehtyneille. Xtronic vaihtelee ajossa vaihteita mukavan oloisesti myös automaattina, vailla mitään ongelmia. Oikeastaan koko paketti yllätti positiivisesti, koska tällä autolla tuntuu pääsevän myös paikasta, mikä vaikutti hieman kehnommalta: Laajavuoren päälle menevä luminen, hiekoittamaton ja auraamaton, ajouriltaan liukkaan näköinen huoltotie, johon lumi oli paikoitellen selvästi tamppautunut autolla ajamisen johdosta. Etuvetoinen ja automaattivaihteinen Nissan veti itselleen hyvät pisteet tästä ajosuoritteesta. Edes tiukkaa ei tuntunut tekevän. Paketti tuntuu toimivalta myös maantiellä, jossa vaihteisto löytää sopivan vaihteen helposti mukavuusalueelta, ja alustatuntuma on mielestäni hyvä.

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-tronic vaihteisto

Koeajoauton hallintalaitteet tuntuvat olevan ainakin minulle sopivilla paikoilla, josta niitä on helppo käyttää. Myös ilmastointiautomatiikka löytyy vakiovarusteena koeajoauton Acenta -varustetasosta, mikä on varmasti mukava tieto kesähelteillä ajellessa. Hinnat alkaen -varustetasona toimii Visia, jossa on tarjolla sitten manuaalinen ilmastointi.

Lopputulema

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-tronic takaa

Tämän hetken suurin puute Qashqaissa selvästi on neliveto-automaatin puuttuminen. Nelivetomiehet joutuvat toistaiseksi tyytymään vain manuaalivaihteistoon, mikäli mielivät ostaa Qashqain. Muilta osin tämä Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic saa minulta puoltavan lausunnon. Asiassa ei tokikaan silloin ole mitään ongelmaa, jos automaattivaihteistoa tarvitseva pärjää etuvedolla. Qashqai on tuntunut lunastavan potentiaalinsa tulla myyntihitiksi, mutta vielä parempaankin voisi varmasti pystyä, kun tämä puuttuva neliveto-automaatti saadaan markkinoille. Onnistuisiko edes bensana tai dieselinä? Sekin on jo hyvä, että saatiin automaattivaihteisto vihdoin myös bensakoneen yhteyteen. Mistään surkeasta esityksestä ei ole kyse, mutta uskon neliveto-automaatille olevan halukasta ostajakuntaa. Vaikka se onkin harmillista, että nelivetoista ja automaattivaihteista Qashqaita haluavat joutuvatkin vielä toistaiseksi odottamaan, ja tyytymään johonkin muuhun, niin tästä on kuitenkin hyvä jatkaa, ja toivossa on hyvä elää. Ehkäpä saamme mallistotäydennystä 2016? Terveiset vain Nissanille.

Nissanit Keski-Suomessa myy: Autopale

Qashqain hinnat alkaen: Automaattivaihteisena 24 790e (1.2 DIG-T, varustetasona Visia), manuaalivaihteisena 22 990e (1.2 DIG-T, varustetasona Visia)

Valmistajan sivusto: www.nissan.fi

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-tronic takapenkki

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-tronic tavaratila

5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *