Koeajo: Nissan Qashqai 1.6 DIG-T

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T

Nissan Qashqai on yksi Suomen myydyimpiä autoja, joka uusiutui vuonna 2013. Tästä uusiutuneesta malliversiosta lähdin ottamaan selvää koeajon merkeissä. Nyt mallissa on paljon samaa suhteessa isoveljeen X-trailiin, sekä sukunäköä pikkuveli Pulsariin. Samaan aikaan, kun uudistunut Qashqai julkaistiin, loppui Qashqai+2:sen valmistus, ja sen paikan otti haltuunsa uudistunut X-trail. Pulsar taas on paikkaamassa sitä aukkoa, minkä Almera jätti jälkeensä, kun sen tuotanto loppui ensimmäisen korimallin Qashqain tullessa markkinoille. Tällä erää kuitenkin keskitytään tästä kolmikosta keskimmäiseen, ja koeajossa olikin Nissan Qashqai 1.6 DIG-T. Tehoja tässä turbollisessa uutuuskoneessa on 163hv, jotenka luulisi siis piisaavan myös hätäisimmälle taviskuskille. Vaihteet vaihtuvat koeajoautossa manuaalisesti kuusivaihteisesta laatikosta. Saatavilla on automaattia tarvitseville, tai sitä muuten vain haluavalle myös automaattivaihteisto, sekä nelivetomiehille neliveto.

Ajaminen, ominaisuudet, varusteet..

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T

Auton varustetasona on Acenta, ja varustetasoja on tarjolla kaikkineen neljä (Visia, Acenta, Business 360 ja Tekna), näistä Visian ollessa hinnat alkaen -varustetaso. Tässä uudessa mallissa uudistuksia on vanhaan verrattuna niin sisäisesti kuin ulkoisesti, ajotuntuman ollessa mielestäni edeltäjäänsä selvästi parempi. Autoon on helppo mennä sisälle, ja penkki & ratti säätyvät manuaalisesti, säätövaran löytyessä sieltä, missä sitä eniten tarvitseekin.. Uudistuksista mainittakoon, että vaihteiston legopalikkamaisuus loistaa poissaolollaan, vaihteiden mennessä pesään miellyttävästi. Vanhaan verrattuna käsijarru on muuttunut sähköiseksi, eikä perinteistä käsijarrukahvaa enää löydy. Ulos autosta näkee hyvin, peilien ollessa sopivan kokoiset, mikä tekee autosta helpon ajettavan melkein missä tahansa, jopa keskustassa. Alustatuntuma on mielestäni lievästi kova, mutta silti toimiva pidemmällekkin matkalle – kyseessä hyvin pitkälle vain tottumiskysymys. Ohjaustuntuma on kaupunkinopeuksilla kevyt, ja maantienopeuksilla jäykempi. Kuljettajasta riippuen ohituskiihtyvyys on joko hyvä tai huono: Kortinkin tällä voisi kuivumaan saada, jos lähtee yrittämään! Tällä hetkellä tämä 1.6 litrainen on siis suurin bensakone, joka on Qashqaihin saatavilla, bensakoneista pienempi tarjoilee tehoja 115hv. Tavaratilaa tämä uusi Qashqai pitää sisällään 439 litraa, siinä missä vanhan version tavaratila oli perusasennossa vain 410 litraa, eli 29 litraa pienempi. Maantieajossa tällä koneella varustetun Qashqain luvataan vievän vain 4,8 litraa satkulle, ja kaupunkikulutus luvataan olevan 7,4 litraa sataselle. CO2 -päästöt ovat 134 grammaa kilometrille, jotenka tämä automalli kuuluu siihen sarjaan, missä autovero tulee alenemaan sen, minkä se alenee. Viimeisimmässä autoverouudistuksessa (vuonna 2015) raja oli 140g/km, ja jos CO2 -päästöt menevät sen alle, ei vero silloin nouse.

Lopputulema

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T

Hinnat alkaen -malli maksaa 22 990e. Siihen rahaan saa etuvetoisen, manuaalivaihteisen, ja 115hv bensakoneella varustetun auton. Koeajoauton (varustetasona Acenta, ja koneena Dig-T 163), lähtöhinta ilman lisävarusteita on 28 190e. Dieselmalliston hinnat alkaen -versio on 1.5 litrainen, tehoiltaan 110hv, hintaan 25 191e. Neliveto painottuu tarjottavaksi lähinnä dieseleiden kanssa, mutta automaattivaihteisto on saatavissa myös bensakoneiden kanssa. Näkisin, ettei tämä uusi malli varusteisiin nähden ole lainkaan hinnalla pilattu. Ja täysin ymmärrettävää on myös se, miksi Qashqai on ollut yksi Suomen myydyimpiä autoja – kertoo siitä, että hinta on varsin kohdillaan siihen nähden, mitä rahalla saa. Kaiken kaikkiaan tämä Qashqai on edelliseen verrattuna selkeä parannus, ja hyvä näin :). Auton voi ostaa joko järjellä tai tunteella, ja Qashqai kuuluu näistä siihen kastiin, jonka pystyy kotona emännälle perustelemaan järjellä. Jotenka jos vanha Qashqai kiinnosti, niin miksei sitten tämä uusikin? 🙂 Autoverouudistus kun on saatu ajettua alulleen, on tässä yksi potentiaalinen voittajamalli.

Nissanit (myös uudet) sinulle myy: Autopale

Koeajossani on tämän artikkelin julkaisun jälkeen ollut myös Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic.

5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *