Koeajo: Nissan X-Trail

Nissan X-Trail

Millainen on Nissan Qashqain isoveli X-Trail? Siitä lähdin ottamaan selvää. Blogini lukijoille Qashqai lienee se tutumpi, kahdenkin eri koeajon jälkeen. Nyt perehdytään kokoluokkaa suurempaan, josta on koeajossa se uusin ja Qashqaimaisempi versio. Kilometrejä tämä esittelykäytössä ollut auto on nähnyt noin nelisen tuhatta, mutta ei anneta sen haitata. Kiinnostavampaa lienee se, että tästä autosta löytyy lähestulkoon kaikki muut lisävarustelistalla olevat varusteet, paitsi nahkapenkit. Panoramakattokin on!

Millainen on koeajoauto?

Nissan X-Trail

Kun tämä uusin X-Trail saatiin markkinoille, korvasi se Qashqai +2:n. Koeajoautossa onkin paikat seitsemälle, viimeisen penkkirivin ollessa lisävarusteena. Aiemmasta X-Trailista muodot ovat pyöristyneet, entisen kulmikkuuden kadotessa. Varsinkin keulaa katsoessa, ja sisälle istuessa mieleen tulee vahvasti Qashqai. Mutta autojen ollessa vierekkäin, X-Trail erottuu Qashqaista isommalla koollansa. Ulkonäöllisiä eroja rupeaa jo olemaan Qashqaihin verrattuna, kun katsoo autoja sivusta, tai takaa. Vanhaa X-Trailia en ole ajanut, jotenka ajettavuudessa en osaa ottaa kantaa siihen, missä on menty parempaan, missä huonompaan. Koeajoautossa on 1,6 -litrainen dieselkone, joka tuottaa tehoja 131hv. Vääntöä tarjoillaan 240Nm edestä. Neliveto löytyy, ja manuaalivaihteisto. Nelivedon lisäksi tarjokkaana on myös etuvetomalli, sekä manuaaliaskille vaihtoehdoksi X-tronic automaattivaihteisto. Muistettavaa on se, että X-Trailin bensaversio on aina manuaaliaskilla, ja vaihteistovalintoja pääsee tekemään dieselkoneisen yhteydessä. Mikäli siis mielii automaattivaihteista bensakoneista autoa, joutuu tyytymään kokoluokkaa pienempään Qashqaihin. 1,6 -litraisella dieselkoneella perävaunun vetopainoksi luvataan 2000kg, joten vaikkapa asuntovaunua voisi harkita sen puolesta perään.

Koeajo

Nissan X-Trail

Ajoasento säädetään koeajoautossa manuaalisesti. Säätövaraa löytyy sopivasti, niin ratista kuin penkistäkin, kaikkiin tarvittaviin suuntiin. Hallintalaitteet löytyvät sopivilta paikoilta, joista 170cm pitkä kuljettaja pystyy niitä käyttämään ongelmitta. Kytkintuntuma on selkeä, ja vaihteet menevät pesään helposti. Siispä ajoonlähtökin on helppo. Jos on aiemmin ajanut Qashqailla, ei mitään kulttuurishokkia ole. Tämä on hyvä ja jämpti auto ajaa, ikäänkuin ajaisi siis uudella Qashqailla, minkä kokoa on kasvatettu. Auton mitat on helppo hahmottaa, joten viimeistään pienen totutteluajon jälkeen tämän kanssa pärjää.

Nissan X-Trail

Vetotavan valitsin on sama kuin Renaultissa ja Daciassa.

Hiekkatiellä ajettaessa auto hoiti tehtävänsä kiitettävästi, moottoritielläkään ei ongelmia vastaan tullut. Qashqaihin verrattuna ajettavuudessa ehkäpä suurin ero on koko, minkä tarkkasilmäinen huomaa. Koon lisäksi Qashqaita ajanut saattaa huomata sen, että koon myötä auton paino on kasvanut. Koska keulalla on tarjolla sama kone kuin Qashqaissa, niin ei tämä autona ole yhtään sen tykimpi pikkuveljeään. Toisaalta, on lienee muistettava sekin, että kyse on käyttöautosta, ei ralliautosta. Peruutuskameran tuottama kuva on selkeää, ja koeajoautosta löytyy navigointijärjestelmäkin. Kaupan päällisinä ilmastointi pitää huolen siitä, että autolla uskoisi pärjäävän pidemmänkin reissun.

Nissan X-Trail

Nissan X-Trailin mittaristo on selkeää luettavaa.

Lopputulema

Nissan X-Trail

Tarjolla olisi kohtuulliseen hintaan hyvin varusteltu, ja tilavan oloinen auto. Jos ei Qashqai kokonsa puolesta riitä, tai vain muuten haluaa isompaa, voi olla hyvä ottaa mietintälistalle myös X-Trail. Tälle esittelykäytössä olleelle autolle on keretty jo antaa hintakin – se on 42 900e. Koko historiansa ajan, tähän hetkeen saakka, tämä tammikuussa rekisteröity auto on ollut autoliikkeen käytössä. Mielestäni tässä autossa ainakin ulkonäkö on saatu kohdilleen. Varustetasoja on tarjolla neljä, joiden nimet on muista Nissanin malleista tutut: Visia, Acenta, Business 360 ja Tekna. Minkä näistä sinä valitsisit?

Jos huomioidaan hinnta alkaen -mallit Qashqain kanssa, niin hintaeroa kertyy noin kymppitonni. Lähimpänä pahimpia kilpasisaria ovat uskoakseni Mitsubishi Outlander -kokoluokan edustajat.

Nissan X-Trail

Hinnat alkaen: Varustetaso Visia, 30 700e

Katso myös: Qashqain koeajoraportit, manuaali– tai automaattivaihteisina.

Koeajoauton lainasi: Autopale, Jyväskylän toimipiste (www.autopale.fi)

Valmistajan sivusto: www.nissan.fi

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *