Koeajo: Pienemmän jyräämäksi jäänyt Mazda CX-7

azda CX-7 / kuvat Mikko Kilkki

Näin siinä sitten lopulta kävi! Luulin että minua odottaisi autokaupassa vaihtoautorivistön Citroen C4 VTR, mutta joku onnellinen kerkesi ostamaan sen juuri ennen tuloani. Hätä ei kuitenkaan ollut tämän näköinen, sillä vastaan tuli sattumalöydös mallia Mazda CX-7! Vaikka auto odotti lumen alla, ei se mitään estänyt – nopeasti suunnitelmien muutos, ja sitten avaimien ja harjan kanssa auton luokse.

Toisaalta saattoi olla hyväkin että Citroen meni kaupaksi, sillä tämä Mazda on mielenkiintoinen auto. En ymmärrä miksi, mutta jostakin syystä harvemmin olen ajanut Mazdoilla – ylipäätään millään kyseisen merkin malleilla. Toisinaan kyllä, mutta lopulta aivan liian harvoin. Ehkä mahdollisuuksia on ollut, mutta yleensä aina olen lopulta päätynyt muihin merkkeihin. Äkkiseltään tulee mieleen, että blogihistoriani aikana, ennen vuoden 2019 syksyä, koeajossani olisi käväissyt lähinnä CX-5 sekä Onnellisten ajokoulun ratakalusto Ahvenistolla.

CX-7 on yksi niitä malleja, joita olen oikeastaan aina halunnut koeajaa – jostakin syystä se toive on vain odottanut toteutumistaan tämän vuoden syksyyn saakka, jolloin tuttuni osti kyseisen auton. Ennen tätä autoliikkeen CX-7:aa testasin myös tuttuni autoa, ja totesin sen varsin mukavaksi vehkeeksi. Löytyipä autoliikkeestä myös vanhempi 323 – todellinen ysärin helmi vuosimallia 1996, minkä koeajo järjestyi myös! Eli muutama aukko on nyt sivistyksessäni paikattu, sillä nopealla tahdilla tuli ajettua kolme Mazdaa.

Täytyy kyllä sanoa, että kummatkin automallit suorastaan vakuuttivat minut – CX-7 mukavuudellaan, ja vanha 323 kestävyydellään! Eihän tämä CX-7 uutenakaan mikään superkallis ollut, mutta tottakai mielestäni selkeästi mukavampi mitä tämän aikakauden CX-5.

Mikä on Mazda CX-7?

Mittaristo muistuttaa menneistä vuosikymmenistä, mutta on silti aivan toimiva.

Lyhykäisyydessään CX-7 on siis isompi ja hinnakkaampi auto mitä CX-5. Koeajoauto on vuodelta 2007, mikä tarkoittaa sitä, että se on aivan mallisarjan tuotannon alkupäästä. Konehuoneessa on 2,3 -litrainen bensakone, vaihteisto on manuaali, sekä neliveto tottakai kuuluu asiaan.

Auton varustelistaus tietää kertoa niin ilmastointiautomatiikasta kuin nahkapenkeistä, myös metalliväri tottakai löytyy. Ajettu tällä autolla on esitteen mukaan vain 212tkm, mikä tuntuu todella vähältä, kun suhteutetaan se auton ikään – onhan kohta vaihtumassa vuosi 2020, jolloinka tälle autolle tulee ikää lasiin jo kolmetoista vuotta.

Kun selkeästi kyse on käyttöautosta enemmän kuin harrastelaitteesta, niin selkeästi tätä pian yläkouluikäistä autoa ei ole ainakaan kilometreillä pilattu. Tämä on käyttöauto, jonka ostopäätöksen saattaa tehdä helposti enemmän tunteella kuin järjellä.

CX-7 on mielenkiintoinen, jos Mazda tuntuu muutoin jotenkin tylsältä

Kuljettajan paikalla on perusmeininki, mutta mukava silti aikaansa viettää.

Kun starttailen tätä autoliikkeen autoa, muistui hyvin mieleeni, kuinka tuttuni kertoi ostaneensa oman CX-7:nsa juuri tunteella. Ymmärrän sen hyvin, koska itselläni tulee CX-7:aan sisään kiivetessä vahvasti tunne siitä, että tämä auto on jollain tapaa jo äijämäinen. Siinä missä pienemmät mallit ovat ehkä enemmän pojille, on CX-7 jo miehille! Tähän saattaa vaikuttaa myös auton harvinaisuus, mikäli otetaan vertailuun vaikkapa CX-5: Vitosia on myynnissä netin myyntipalstoilla selvästi enemmän kuin seiskoja, vaikka CX-7 on toki mahdollista löytää ja ostaa itselleen myös Suomesta. Seiskoja löytyy myynnistä suurinpiirtein muutamia kymmeniä, kun CX-5:ia jo yli sata. CX-7 ei ole enää tuotannossa, mutta CX-5 löytyy mallistosta edelleen.

Tuplaputket takana kertoo, että konehuoneessa ei välttämättä ole se miedoin pata.

Hallintalaitteet on sijoiteltu toimivan oloisesti, ja ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Kun lähtee ajamaan, on CX-7 kaupungissa yllättävänkin leppoisa pyöriteltävä, mutta mielestäni auto pääsee kunnolla oikeuksiinsa vasta pidemmällä reissulla: Kone jaksaa vääntää todella hyvin myös isommilla vaihteilla, ja 260 -hevosvoimaa selvästi pitää huolen auton menohaluista, vaikka perässä olisi asuntovaunu. Vääntömomenttia riittää siis arkikäyttöä ajatellen riittävästi.

Takapenkillä on hyvin tilaa myös aikuiselle.

Kytkintuntuma autossa on looginen, ja vaihteet menee pesään jämptisti. Vaihteiston liikkeet tuo itselleni mieleen urheilullista fiilistä, sillä isoa vaihtoliikettä ei tarvitse tehdä. Kyyti on miellyttävää, eikä moitteen sijaa oikein voi antaa.

Mikäli tämmöisen auton omistaa, saattaisi suurimmat moitteet kuitenkin löytyä Suomen päästöperusteisesta verotuksesta. Alkuvaiheessa tarjolla CX-7:aan oli vain tämä koeajoauton yli kaksilitrainen bensakone, sittemmin kaveriksi saatiin myös dieselpata.

Lopputulema – kerrankin Mazda, josta myös minä voisin kiinnostua

Ulkomuotoja katsellessa CX-7 erottuu Mazdan muusta mallistosta, vaikka sukunäköäkin voi havaita.

Harmi vain, koska tämä isompi jäi lopulta mallistossa pienempänsä jyräämäksi. Nykyään CX-7:n tilalle myydään siis pienemää CX-5:sta, ja tätä isompaa haluavat joutuvat tyytymään vaihtoautoihin. Mukavaa on se, että CX-7:aa todella löytyy vaihtoautorivistä, mikään superhavinainen tämä ei loppujen lopuksi kuitenkaan ole – kunhan vain malttaa pitää silmät auki, niin eiköhän se hyvä yksilö vastaan tule.

Tällä autolla on hintaa 7900 euoa. Siihen rahaan saa järjenköyhän järkiauton, joka ainakin minun korvieni välissä on jo reilusti premium. Jos vertailuun otettaisiin täysin uusi, noin kymppitonnin maksava auto, niin mieluummin minä tällä Mazdalla omat arkiajoni hoitaisin.

Alle kymppitonnin hintaluokassa Mazda CX-7 tuntuu kiinnostavalta ja miellyttävältä, mikäli vain se sopiva yksilö löytyy. Itselleni kelpaisi väriksi esimerkiksi musta.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki