Koeajo: Seat Leon ST Cupra

Uuden Seat Leon ST Cupran mainoksessa todetaan: “Tämä on ihan tavallinen 280-hevosvoimainen perhefarmari”. Mainoslause pitää paikkansa, mutta muutamia asioita kannattaa ottaa huomioon ennen liikkeellelähtöä. Ensinnäkin tavaratilan sidontalenkkejä kannattaa käyttää. Siinä missä normaalisti kuvauksiin lähtiessä kamerareput tulee aseteltua siististi tavaratilan etuseinää vasten, tavan voi suoraan unohtaa Cupra-mallisen Seatin kanssa. Ensimmäisessä kiihdytyksessä kameratarvikkeet pääsivät nimittäin kokemaan vuoristoratatunnelmia paiskautuessaan vauhdilla kohti takaluukkua.

Lyhyesti Leon ST Cupra on auto, jonka 2 litran bensiinimoottori tuottaa 280 hevosvoimaa, tarjoaa normaalin farmariauton verran tilaa, maksaa alle 40 000 euroa ja saa ihon kaiken lisäksi kananlihalle. Auto kuuluisi ehkäpä ennemmin radalle kuin suomalaisille maanteille, mutta mikä parasta, se hoitaa tehtävänsä arkiajossa tarvittaessa mukavasti ja tilavasti. Leon ST Cupra on lisäksi auto, joka on aidosti toteutettavissa oleva päiväuni suurelle joukolle suomalaisia autoilijoita.

Seat_Leon_Cupra-6

Auto kiihtyy nollasta sataan tasan kuudessa sekunnissa kuusiportaisen DSG-vaihteiston välittämänä. Tuntuu melkeinpä hämmentävältä, kuinka täsmällisesti etuvetoinen auto lähtee syömään asvalttia ilman ohjauspyörän vetelyä, kiitos mekaanisen tasauspyörästön lukon. Laaja 350 Newtonmetrin vääntö on käytettävissä 1700-5600 kierroksen välillä, joten suurillakin vaihteilla vauhdinmuutokset pystyy aistimaan takalistossaan.

Sisätilat ovat oikeastaan samanlaiset perusmallisen Leon ST:n kanssa lukuunottamatta muutamia Cupra-koristeita ja Alcantara-verhoiltuja urheilullisia istuimia. Tärkein eroavaisuus löytyy kojelaudasta, jonka Cupra-lippua painamalla pääsee valitsemaan ajoprofiilin, jonka mukaan auto on joko lempeä ja mukava matkaratsu, tai väkevä villiori, jonka äänimaailma on myös sen mukainen. Vähän kuin samalla rahalla saisi kaksi erilaista autoa. Valmiiden esiasetusten lisäksi voi valita yksilölliset asetukset, ja kumma kyllä automaattivaihteiston vapaallarullaustoimintoa ei saa kytkettyä muuten päälle kuin yksilöllisen ajoprofiilin valitsemalla. Luulisi ominaisuuden sisältyvän ekologiseen ajoprofiiliin.

Muotoilullisesti autosta löytyy myös muutamia pieniä epäloogisuuksia kuten viimeistelemättömän näköinen kojelauta, joka loppuu kuin seinään ovien kohdalla. Pieni yksityiskohta, joka olisi ollut helppo muotoilla niin, että kojelauta sulautuisi oviin tyylikkäästi.

Seat_Leon_Cupra-2

Kulutuslukemat Leon Cupra ST:ssä on tehoihin nähden varsin kunnossa, mutta luvattuun 6,6 litran yhdistelmäkulutukseen ei kyllä koeajon aikana päästy. Sinänsä ei tämän auton kanssa edes halua lähteä yrittämään, kuinka alhaiseksi kulutuksen omalla ajollaan saisi. Muutaman kilometrin välein kun haluaa päästä survaisemaan kaasua ja nauttimaan auton äänimaailmasta. Verotuksen näkökulmasta DSG-vaihteistolla varustettu yksilö tuprauttelee 154 grammaa hiilidioksidia kilometrillä.

Kuten Leoniin muutenkin, myös ST Cupraan on saatavilla varsin kattavasti lisävarusteita. Ehkäpä oleellisimpia ovat mukautuva vakionopeudensäädin, kaistallapitoavustin sekä pysäköintitutkajärjestelmä. Mikäli autostaan haluaa saada kaiken irti, päätyy ostovaiheessa todennäköisesti tilaamaan Cupra Performance -paketin, jonka mukana tulee tehokkaammat jarrut sekä näyttävämmät vanteet sekä urheilullisemmat renkaat ja ulkonäkösomisteita. Hintaakin tosin rapsahtaa useampi tuhat lisää.

Seat_Leon_Cupra-7

Kaiken kaikkiaan Seat on onnistunut rakentamaan hinta-laatusuhteeltaan  Leon ST Cuprasta paketin, jonka ei tarvitse nöyristellä konsernisisarilleen, päinvastoin. Reilulla neljälläkymmenellä tuhannella eurolla saa omakseen nautittavan urheilullisen auton, joka taipuu myös jokaisen perheen perustarpeisiin. Jotain auton suorituskyvystä kertoo myös se, että ST Cupralla on ajettu farmariautojen rataennätys Nürburgringillä.

[su_box title=”Seat Leon ST Cupra 280hv”][su_row]

[su_column size=”1/2″]

• Moottori: 2.0 litrainen turboahdettu bensiinimoottori (4 sylinteriä)

• Suurin teho: 206 kW (280 hv) @ 5600-6500 rpm

• Suurin vääntömomentti: 350 Nm @ 1700-5600 rpm

• Kiihtyvyys: 0-100km 6,0 sek

• Tavaratila: 587 litraa

• Vaihteisto: 6-vaihteinen DSG-vaihteisto

• Päästöluokka: Euro 6

[/su_column]

[su_column size=”1/2″]

• Omamassa: 1466 kg

• Vetotapa: Etuveto

• Päästöt: 154 g/km

• Kulutus maantie: 5,7 l/100 km

• Kulutus yhdistetty: 6,6 l/100 km

• Suositushinta autoveron kanssa: Alk. 40 196€

[/su_column]

[/su_row][/su_box]

Seat_Leon_Cupra-9 Seat_Leon_Cupra-10 Seat_Leon_Cupra-8 Seat_Leon_Cupra-4 Seat_Leon_Cupra-3

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *