Koeajo: Toimiiko Mercedes-AMG C 63 joulukuisella lumihangella?

Mercedes-Benz C 63 AMG Coupe / kuvat Mikko Kilkki

Tätä olin odottanut kuin kuuta nousevaa – nimittäin Mercedes-AMG C 63:n koeajoa! En osaa sanoa miksi, mutta jostakin syystä juuri tämän C-sarjalaisen AMG:n koeajo oli kiinnostanut enemmän, mitä vastaavan E-sarjalaisen. Kyseessä lienee jokin fiiliskysymys, sillä ainakin aiemmin ajattelin juuri tästä pienemmästä autosta löytyvän sen jonkin. Koska hintaa on paljon, se jokin on tärkeä asia.

Joskus pari vuotta sitten kyseinen C-sarjalainen auto kyllä oli Mercedeksen kiertueella mukana, mutta muiden kiireiden ja pitkän jonon takia koeajo sai tuolloin jäädä. Oli tyydyttävä koeajamaan vain AMG-versio GLC:stä, sillä koulun pääsykokeet toisella paikkakunnalla kutsuivat.

Nyt sattui kuitenkin vastaan unelmien auto juuri silloin, kun sitä vähiten osasin odottaa – nimittäin joulukuussa! Siispä oho ja oijoi! Silloin tämmöisten autojen markkinat eivät ainakaan ole kuumimmillaan, joten olisin enemmänkin odottanut koeajomahdollisuuksia vasta keväämmällä, onhan tämän auton korimallikin jotain muuta kuin perhekäyttöön soveltuva.

Koska joulukuun alkajaisiksi saatiin myös loskasohjon tilalle lunta, niin olihan se lähdettävä kokeilemaan tätä takavetoista autohirviötä Suomen talveen! Mercedes-AMG C 63 Coupé vuosimallia 2017 on kieltämättä aikamoisen kunnioitusta herättävä tykki näin talvikelillä. 476 hevosvoimainen V8 tuplaturbolla tämmöisillä keleillä voi olla väärissä käsissä täydellinen hutikuti, aivan kuin tuomiopäivän pasuuna. Ainakin luistonesto teki koeajon perusteella töitä vimmaisasti, joten sen mukaan sitten on todellakin syytä edetä, jos ei halua asioida vakuutusyhtiön ja poliisin kanssa. Minä en halunnut.

Joku saattoi myös ihmetellä sitä, että mikä ihmeen asia on Mercedes-AMG, eikö sen pitäisi olla Mercedes-Benz? Kyllä, kyseessä on Mercedeksen brändi, samaan tapaan kuin Mercedes-Maybach. AMG:llä ja Maybachilla on nykyään yhteistä omistajataho ja vahva kytkös Mercedekseen nimipolitiikkaa myöten. Nykyään AMG -versiot Mercedekseltä julkaistaan virallisesti ajatellen Mercedes-AMG:n nimellä, siinä missä Maybachit ovat Mercedes-Maybacheja.

Mitä löytyy varustelistalta? Minkälainen tämä auto on?

Tämä Mercedes-AMG C 63 on korimalliltaan Coupé, tottakai. Varustelistaus on bloggaajan syntilistaakin pidempi, ja se sisältää esimerkiksi peruutuskameran, ilmastointiautomatiikan, mattaharmaan värisävyn, navigointijärjestelmän ja paljon paljon muuta. Itseasiassa todella paljon muuta. Ajettu tämä auto on vain 24tkm, joten suurinpiirtein sisäänajo tälle on vasta tehtynä. Selkeästi tämä auto on ollut enemmän harrastekäytössä ja sunnuntaikruisailussa kuin missään arkikäytössä.

Tekniikasta tässä autossa vastaa neljälitrainen kasikone, sillä aiempi kuusilitrainen kone on jo jätetty historiaan. Tätä muutosta ei kannata liikaa kuitenkaan vieroksua, sillä neljälitraisen koneen tehot eivät ole ainakaan pienentyneet kuusilitraiseen verrattuna, joten radalla taatusti on jotakin, millä ottaa autosta mittaa.

Tehon lisäksi vääntömomentti on Mercedes-AMG C 63:ssa kohdillaan, sillä se on 650 Newtonia. Mikäli tämä vääntö ei riitä, on AMG:stä tarjolla myös S-kirjaimella tehostettu versio, josta vääntöä irtoaa tasan 700 Newtonia, ja tehoa tällöin 510 hevosvoimaa.

Jos nämä Mercedes-AMG:n C 63 versiot tuntuvat jotenkin saavuttamattomilta unelmilta, niin nykymallistosta löytyy myös AMG:n C 43, joka on tehoiltaan ja hinnaltaan miedompi.

Koeajo – Tämä kuuluisi selkeästi radalle ja kuivalle asfaltille

Tämä auto lähtee napista käyntiin, ja käsijarru vapautetaan vasemmalta puolelta olevasta napista. Kaikin puolin siis varsin Mersumaista. Vaikka myös lattiamatossa lukee AMG, ja auton hintalapussa hinnaksi ilmoitetaan yli 100 000 euroa, niin silti ennen ajoonlähtöä yksi asia pistää silmään: Penkin säädöt, sillä kuljettajan penkki ei ole täysin sähkösäätöinen. Myös ratin osalta säädöt hoituu manuaalisesti käsipelillä. Ajoasento kuitenkin löytyy kohdilleen, joten sen osalta ei tarvitse lainkaan kantaa huolta. Kun aikoinaan oli Vehon Tähtikuljettaja -kampanja, niin vastaavat ajoasennon säädöt olivat myös minun käytössä olleessa AMG Line varustetason Mercedeksessä, joten mikään ennennäkemätön asia tämän ökymersun käsisäädöt eivät lopulta enää ole.

Autoa ajaessa alustatuntuma on urheilullinen, sopivan jämpti. Kaikesta aistii sen, että autossa ei ole mitään vikaa, mutta kenties vuodenaika tämmöiselle autolle saattaa olla nyt hiukan väärä. Alustatuntuma henkii sitä, että ehdottomasti kuivalla asfaltilla ja Keski-Euroopan teillä kyseessä olisi täydellinen ajonautinto. Pakoputkistoon on tässä autossa lisäksi tarjolla kaksi erilaista moodia, joista toinen on se miedompi, ja toisesta lähtee sellaiset pakoäänet, että taatusti naapurikateus herää. Itse päätän laittaa tämän mökämoodin päälle, sillä automiehenä haluan nauttia kasikoneen äänistä. Ne kuuluvat autoon sisään oikein mallikkaasti! Voi toki olla, että vanhaa koulukuntaa ei miellytä se, että äänet löytyvät napin takaa, mutta minä sytyn siitäkin huolimatta oikein kunnolla!

Moottoritiellä tämä auto on varsin letkeä tapaus, mutta varsinkin kiihdytyskaistalla näillä keleillä maltti rupeaa löytymään. Tämän takia oikeastaan odotan kevättä ja kesää, sekä uutta koeajomahdollisuutta, koska silloin varmasti tämmöisen auton tietyistä osioista saa paremman käsityksen. Muistutuksena kummiskin, että liikennesäännöt on tehty noudatettaviksi, ja rata on ainoa paikka testata reilumpia ajonopeuksia.

Mikäli perheversiota tämmöisestä autosta on hakemassa, on AMG toki ostettavissa kaikkina sellaisina korimalleina, mitä myös tavalliseen C-sarjalaiseen on tarjolla. Täten myös perheautoa kaipaavalle myös farmari ja sedan on olemassa, sekä kesäihmisille cabriolet.

Lopputulema – Tämä on hauska auto!

Kyllähän tämä tuomiopäivän pasuuna näillä keleillä ehdottomasti nelivetoa kaipaisi kaverikseen. Takavetokelit ovat vasta sitten kesällä kuivan asfaltin aikana.

Koska tämän auton korimalli on Coupé, niin nelivetoa kuitenkaan on aika vaikea tähän automiehenä kuvitella. Tästä johtuen jos minä tämmöisen ostaisin, niin tämä takavetoversio olisi se kesäauto, ja talviautoksi lähtisi neliveto joko farkkuna tai porrasperäisenä. Kyseisten korimallien kanssa neliveto ei tunnu enää läheskään niin syntiseltä.

Vaikka tämä takavetoisena ei ole mikään talviautojen aatelinen, niin takavetoisena tälle kuitenkin ehdottomasti on paikkansa ja käyttötarkoituksensa mallistossa. Jos netin myyntipalstoihin on uskominen, niin kovin yleinen korimalli tämä Coupé ei tämmöisenä versiona ole, vaan kaikki tämmöiset myytävät Coupét lasketaan yhden käden sormilla, kun myyntialueeksi rajataan koko Suomi. Pikavilkaisun perusteella Suomen myytävät käytetyt C 63 AMG Coupét ovat Jyväskylän lisäksi Vantaalla ja Kokkolassa. Jos näistä mikään ei tunnu itselle sopivalta, on vaihtoehdot hakea sitten ulkomailta, tai ostaa autoliikkeestä uusi.

Hintaa tällä komeudella on 107 800 euroa, joten onko se lähdettävä ostamaan asuntoa vai autoa? Toisille valinta voi olla hyvinkin selkeä.

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki