Koeajo: Toyota RAV4

Toyota RAV4

Vuonna 1994 tapahtui autorintamalla jotain todella peruuttamatonta, jota muut autovalmistajat olivat pakotettuja seuraamaan. Silloin julkaistiin Toyota RAV4, jota yleisesti pidetään katumaasturitrendin aloittajana. Nytten vuonna 2014, koeajoin ensimmäistä kertaa eläessäni tämän citymaasturin uusimman painoksen. Koeajoautokseni valikoitui manuaalivaihteilla, ja 2-litraisella dieselillä varustettu auto. Autossa on varustetasoista se keskimmäinen, Active, ja luonnollisesti neliveto kuuluu asiaan – joskin pelkkää etuvetomallia haluaville on etuvetokin saatavilla.

Ergonomia on autossa mielestäni ihan hyvällä tolalla. Penkissä on käsisäädöt, ja säätövaraa tuntuu olevan mukavasti, niin selkänojassa, penkin etäisyydessä kojelautaan – kuin myös penkin korkeudessa lattiaan. Myös rattia on helppo säätää, syvyyteen ja korkeuteen on säätövaraa. Takapenkkitilat tuntuvat nopeasti arvioituina olevan vähintään samaa kastia muiden kilpailijamallien kanssa. Itsellä ei ole mitään ongelmia istua takapenkillä, mikäli etupenkillä on itselleni hyvä ajoasento.

Toyota RAV4

Kun hyvä ajoasento on saavutettu, tuntuu vaihdekeppi löytyvän kokoiselleni kuskille kohtuullisesti. Vaihteet menevät pesään Toyotamaisen jämptisti, sekä kytkintuntuma vaikuttaa selkeältä. Ohjaus tuntuu sopivalle, ei liian lerpulle, eikä liian jäykälle. Vakinopeussäädin on olemassa, ja moottoritiellä auto vaikuttaa hiljaiselta, sekä istuu tiessä kuin tauti. Koska koeajoautoni oli tällä kertaa 2-litraisella koneella (joka tuottaa tehoja 124hv), jäi ohituskiihtyvyys aiemmista koeajamistani saman luokan autoista jälkeen – mutta hitailijoista pääsee tälläkin tarvittaessa ohitse, vaikka tämä 2-litrainen kone tuntuukin hieman puhdittomalta.. Mielestäni alustassa ilmenee jonkinlaista pintakovuutta, mutta niin on ilmennyt mielestäni myös Outlanderissa, ja CR-V:ssä, jotenka miinuspisteitä verrokkeihin verrattuna ei tule.

Toyota RAV4

Tavaratila vaikuttaa selkeältä ja hyvin toteutetulta (tilavuus 547 litraa) – sekä tarvittaessa myös takalasista näkee hyvin ulos. Peilit ovat tässä autoluokassa tyypillisesti isohkot – niin myös koeajoautossa, mikä auttaa mittojen havainnoinnissa parkkipaikoilla jne.. Active -varustetasoon tulee mukana myös peruutuskamera, jota ei ole halvimmassa -hinnat alkaen varustetasossa.

Kulutuslukemiksi tälle 2.0 D4D -dieselkoneelle ja manuaalivaihteistolle Toyota lupaa 5.2 litraa satkulle (yhdistetty kulutus). Omaa kulutuslukemaani en mitannut, mutta todellisuudessa valmistajien ilmoittamiin lukemiin tuskin pääseekään. Kaupunkikulutus on luonnollisesti tuota mainitsemaani lukemaa suurempi – myös valmistajan ilmoittamana.

Varustetasoja on tosiaan saatavilla kolme: Life, Active ja Premium, Premiumin ollessa näistä se kaikkein hinnakkain. Halvimmillaan nelivetona tämän auton saa itselleen hintaan 37 490e. Etuvetoversio kustantaa halvimmillaan 35 274e. Hintaeron jäädessä noinkin pieneksi, rupeaisi itseä ainakin nelivetoversio kovasti kiinnostamaan.

Yhteenveto: Ergonomiasta olen kuullut jopa moitteita, mutta tätäkin isompana kysymyksenä nostaisin esille nelivedon, joka ei ole jatkuva – neliveto kytkeytyy päälle vain tarvittaessa. Tämän kanssa voi toki pärjätä, mutta jossain tilanteessa nelivedon lukitus kiinteäksi voisi olla hyvä lisä. Myöskään mitään alennusvaihteistoa autossa ei ole – joskin se ymmärrettävää, koska myydäänhän tämä ennenkaikkea kaupunkimaasturina. Muuten paketti vaikuttaa suhteellisen toimivalta. Perävaunun vetokyvystä en ole vielä päässyt selvyyteen, mutta netistä onkimieni tietojen perusteella arvelen olevan 2000kg hujakoilla, autoluokalle tyypillisesti.

Toyotat sinulle myy Keski-Suomen alueella Ok-Auto.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *