Koeajo: Uusi Hyundai Tucson

Suomessa uusi Hyundai Tucson nähtiin ensikertaa Jyväskylän Neste Rallyssa 2015. Silloin autoa esiteltiin Paviljongin huoltoparkissa yleisölle. Lähdin nyt muutamaa kuukautta myöhemmin koeajamaan autoa samoissa Jyväskylän maisemissa. Koeajoauto on etuvetoinen, 6-lovisella manuaaliaskilla, ja 1.6 -litran bensakoneella varustettuna. Tämä bensakoneista pienempi ei turboja ole nähnytkään, ja se tuottaa tehoja 132hv. Bensakoneista isompi olisi ollut tarjolla nelivetoversioon, mutta sitä ei tähän hätään ollut autoliikkeessä koeajettavana. Tästä mainitusta tehokkaammasta bensakoneesta irtoaa tehoja 176hv edestä. Neste Rallyssa Hyundain esittelypisteellä nähty Tucson tuntui lataavan kehiin isoja lupauksia. Nämä lupaukset auto mielestäni myös lunasti, ajettavuuden ollessa hyvä. Mihinkä tästä täysin uudesta Tucsonista oikein on? Oma mielipiteeni on, että vaikka mihin! Myös edeltäjämalli Hyundai ix35 tuli joskus menneinä vuosina koeajokiertueella tyypättyä, ja sekin oli jo hyvä. Nyt nähtiin taas se, että kaikki voi tehdä vielä hieman paremmin uuden mallin tullessa markkinoille. Cheekiä lainatakseni, mieluummin muuttunut kuin juuttunut.

Ominaisuudet

Hyundai Tucson etupenkit

Ajoasento löytyy koeajoautossa manuaalisäädöin. Kokoiselleni 170cm pitkälle kuljettajalle ajoasento löytyy hyvin, ja tällöin myös takapenkille mahtuu mukavasti. Tavaratilan koko on takapenkit ylhäällä 513 -litraa, ja takapenkit alas taitettuna 1503 -litraa. Kilpailijamalleista esimerkiksi Qashqaissa on paperilla litramääräisesti pienempi tavaratila (vrt. Qashqaissa 439 -litraa, penkit ylhäällä, tai Ford Kuga, jossa 406 -litran tavaratila, penkit ylhäällä). Myös edeltäjämalliin verrattuna tavaratila on suurempi (Hyundai ix35 tavaratila takapenkit ylhäällä 465 -litraa, takapenkit alhaalla 1436 -litraa). Tällä 1.6 -litran ja 132hv:n bensakoneella kulutuslukemat ovat kaupungissa 7,9 -litraa sadalle, ja maantiellä 5,4 -litraa sadalle. Yhdistetty kulutus on 6,3 -litraa sadalle. Co2 -päästöt mainitaan olevan 147g/km. Vääntömomenttia koneesta löytyy 161Nm. Ulkonäöllisesti tästä autosta itselleni tulee mieleen esimerkiksi Honda CR-V tai Nissan Qashqai. Tosin Qashqaista minua muistuttaa eniten ehkäpä etuvalot, kun taas CR-V:stä koko etumaski. Tiedä siitä onko sukunäköisyys varsinaisesti hyvä asia, mutta kyllä tämä muotoilu silti mieleeni on. Toisaalta, nykypäivänä monet autot muistuttavat niin toisiaan, joka suhteessa. Automaattivaihteistoa haluavalle Tucsoniin on tarjolla bensakoneen yhteydessä 7-pykäläinen DCT -vaihteisto. Kyseessä on kaksoiskytkinvaihteisto, jotenka nopea vaihtamaan sen pitäisi ainakin olla. Tekniikkatietojen perusteella dieseliin olisi sitten saatavilla 6-pykäläinen automaattivaihteisto. Se on saatavissa kummassakin tapauksessa nelivetoversioon, jotenka Tucson syöksyy suoraan sinne, missä on puutteita esimerkiksi Qashqaissa (neliveto-automaatin puuttuminen vielä loppuvuonna 2015). Toisaalta eipä näytä saavan Tucsoniin etuveto-automaattia. Uuden Tucsonin suunnittelutiimi on kuulemieni juttujen mukaan maineikas, pääsuunnittelijana toimien herra nimeltä Peter Schreyer. Hän on autodesignin guru, jonka käsistä on lähtenyt esimerkiksi Audi TT, Kia Optima, ja liuta muita autoja.

Ajettavuus

Hyundai Tucsonin ratti

Lyhykäisesti voisi todeta, että tämä auto on helppo ajaa. Ohjaustuntuma on mukava, samoin kytkintuntuma on looginen. Vaihteet menevät pesään mukavasti. Muutoinkin hallintalaitteet löytyvät itselleni sopivista paikoista. Ergonomiaan on siis panostettu. Mitään ylimääräistä melusaastetta ei sisään kuulu. Parkkihallissa ja keskustassa auto on helppo pyöritellä. Näkyvyys taakse on ehkäpä normaalilla tasolla tässä autoluokassa. Sivupeilit ovat sopivan kokoiset, ei mitkään liian pienet. Alustatuntuma passeli myös maantieajoon. Kulutuslukemat vain taitavat näyttää sen, että tällä koneella auto on parhaimmillaan matkakäytössä, kaupunkiajossa kulutuslukeman noustessa sellaiset 2,5 -litraa maantieajoa suuremmaksi.

Hyundai Tucson sivuprofiili

Autoon on helppo ja vaivaton nousta sisään. Muutoinkin kaikki vaikuttaa olevan muutaman tunnin koeajolenkin perusteella ihan hyvällä tolalla. Mitään yllättävää ei annetussa ajassa ilmene. Huonolla tiellä en isossa määrin poikennut, mutta parin kilometrin pätkän hiekkatiellä auto hoisi pätevän oloisesti. Tämän auton ostamisen syyn uskon olevankin se, että tarvitsee tilavan auton, muttei halua varsinaista tila-autoa ostaa. Tiettömille metsätaipalille lienee ne muut maastokelpoiset autot, kuin mitä crossover tarjoilee.

Lopputulema

Uusi Hyundai Tucson

Laatuvaikutelma on Tucsonissa on hyvä. Varustetasoltaan tämä koeajettu auto on Comfort. Muita tarjolla olevia varustetasoja ovat Classic, Style, ja Premium. Vaikka koeajettu auto ei olekkaan mikään pröystäilevästi varusteltu, pystyi siitä silti toteamaan hyvän ajettavuuden, mikä onkin erinomainen lähtökohta kaikelle muulle. Kelpaa sitten raksia omaan autoon niitä varusteita matkaan mukaan :). Mikäli ajaa yhtään enemmän, niin minä kyllä rastittaisin diesel -koneen, sillä siinä kulutuslukemat ovat senverran pienemmät. Dieseleitä on tarjolla 1,7 -litraisessta ja 116hv tehoisesta aina kaksilitraiseen ja 185hv tehoiseen versioon asti. Dieseleistä pienimmän vääntömomentti on tasan 280Nm, kun taas suurimmassa dieselissä 400Nm. Pienimmän dieselin osalta kulutuslukemat ovat 5,4 -litraa sadalle kaupungissa, ja 4,2 -litraa sadalle maantiellä. Kyseessä siis etuvetomalli. Uuden Tucsonin hinnat alkaen -malliversio maksaa 26 990e, mikä ei ole kovinkaan paha, verratessa vaikka Nissan Qashqaihin. Hintaeroa hieman on, muttei kuitenkaan liikaa, kun miettii tavallisen palkansaajan ostovoimaa. Koska makutottumukset ovat hyvin erilaisia, niin tämän pohjalta suosittelenkin käymään koeajolla, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja. Jos minä valitsisin autoa, niin heittäisin varmaan kolikolla, minkä koeajamani tämän kokoluokan auton ostaisin (Ford Kuga, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Honda CR-V, Kia Sportage..). Niin hankalaksi se valinta menisi. Kyllä tämä Hyundai Tucson voisi vahvoilla ollakkin :).

Hyundait myy Keski-Suomen alueella: Autopale

Valmistajan sivusto: www.hyundai.fi

Koeajoauton hinta: 31 236e (varustetaso Comfort, etuveto, manuaalivaihteisto, ja 1,6 -litrainen ja 132hv bensakone)

Hyundai Tucsonin tavaratila

Hyundai Tucsonin takapenkki

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *