Koeajo: Volkswagen Golf 1.2 TSI

Volkswagen Golf 1.2 TSI

Blogini lukija kysyi, että koeajaisinko Vw Polon, tai Golfin. Toisaalta valinta oli helppo, toisaalta ei. Ennen blogin perustamista koeajoin Polon uusimman malliversion, jotenka nyt halusin antaa mahdollisuuden Golfille. Tästä autokaksikosta Golf myös on henkilökohtainen suosikkini – paljosta se ei ole kiinni, mutta esimerkiksi vaihdekepin sijoittelu on Golfissa enemmän mieleeni. Myös Golfin aiemmin tapahtunut uudistus oli vielä hieman takaraivossa, jotenka siksikin halusin lähteä koeajolle juuri Golfilla. En ollut tällä uusimmalla versiolla hirveästi kerennyt / päässyt vielä ajamaan.

Volkswagen Golf 1.2 TSI

Koeajoauto

 Koska eilen oli ajossa diesel & automaatti, toivoin tänään manuaalivaihteista, ja bensakoneista autoa. Toive toteutui, ja ajoon lähti 1.2 TSI koneella, ja 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla oleva auto. 1,2 litrainen bensakone on litratilavuudeltaan malliston pienin, ja tehoja löytyy 105hv. Teholukemiltaan tarjolla on (ainakin Suomen tuontiohjelmassa) tätäkin pienempi kone: 85hv, jonka yleisyydestä en tiedä. Litratilavuus saattaa tuntua hämäävälle, mutta koneessa on aikakaudelle tyypillisesti turbo, ja tehoja löytyy koeajoautosta arkikäyttöön sopivasti. Koeajoautossa on varustetasona Comfortline, ja hinnat alkaen -malli on tästä pienempi Trendline (jossa muuten on se mainitsemani 85hv kone). Parhaiten varusteltu varustetaso on Highline. Tarjolla löytyy tottakai nämä urheilullisemmat GTI, GTD jne..

Mikäli haluaa valita koneeksi jonkun hieman isomman, on tarjolla esimerkiksi 1.4 TSI ja 2.0 TSI, kummastakin kaksi eri tehoversiota. Dieseleistä tarjolla on 1,6 TDI sekä 2.0 TDI. Koneethan on siis samoja, joita on tarjolla esimerkiksi Skodassa, ja Seatissa.

Volkswagen Golf 1.2 TSI

Ajaminen

Ajaminen kaikkineen on vaivatonta, hallintalaitteet tuntuvat löytyvän juuri sieltä, missä niiden pitääkin olla. Pieni 1.2 litrainen kone ei ole niin kierrosherkkä, kuin vaikkapa Fordilla 1-litrainen Ecoboost – Volkswagenissa tehot ja vääntö tuntuvat löytyvän järkevältä kierroslukualueelta.. Käsijarru on sähköinen, johon olen joskus aiemmin suhtautunut jostain syystä skeptisesti. Ratissa on säätövaraa vähän kaikkialle. Penkin säädöt on koeajoautossa manuaaliset, eikä niitä tunnu löytyvän yhtä monipuolisesti, kuin eilen koeajamassani Passatissa – mutta on perusasiat kuitenkin kohdillaan: etäisyyden säätö, selkänojan säätö, sekä itse penkin kallistus / korkeus.. Ja penkki on ainakin itselleni ihan hyvä istua.

Vaihteisto on 6-vaihteinen, ja vaihteet menevät päälle Volkkarimaisen helposti. Kytkin toimii loogisesti. Autosta ulos näkee hyvin, jotenka autolla on helppo ajaa myös kaupungissa. Alustatuntuma on mielestäni riittävän jämpti myös pidemmän matkan ajoon – joskaan huonommille teille ei koeajoreittini veinyt. Mikäli vain on Volkkarilla ajanut aiemmin, ei tämä Golf ajettavuudeltaan petä. Syy miksi koin pettymyksen tämän malliversion tultua markkinoille, on se, että olisin ehkä toivonut hieman enemmän ulkoisia uudistuksia aiempaan verrattuna. Yksi ominaisuus, joka nytten pisti myös Golfissa silmään, on Autohold -niminen ominaisuus. Se pitää auton paikallaan silloin, kun pistää auton vaikkapa vapaalle, eikä käsijarrua ole kytketty. Autoholdille on oma nappinsa vaihdekepin vieressä (ei näy kuvassa), jonka jälkeen Autoholdin saa päälle painamalla kerran jarrupoljinta. Autoholdin päälläolosta kertoo oma symbolinsa mittaritaulussa, ja ajamista voi jatkaa lähtemällä vain ajamaan! Takapenkkitilat ovat kokoluokassa normaalit: kun itse otan 170cm pitkänä henkilönä hyvän ajoasennon, pystyn istumaan kuljettajan takana ilman, että jalkani ottavat etupenkkiin kiinni. Tietenkään silloin ei tilan puolesta juhlita, mikäli edessä tai takana istuisi isokokoisempi henkilö. Etupenkkitilat tuntuvat olevan kohdillaan.

Volkswagen Golf 1.2 TSI

Loppuarvio

Itse haluaisin nähdä vielä sen päivän, jolloin uudessa Passatissa olevia varusteita rupeaa näkymään Golfissa (esimerkiksi digimittaristo, jossa navigaattori – ymmärtääkseni ei vielä ole saatavilla Golfissa). Vaikken aiemmin kovin positiivisesti suhtautunutkaan sähköiseen käsijarruun, rupeaa tuntemukset nykyisellään olevan siitä ihan positiiviset. 6-viikkoa Mercedeksellä, jossa sähköinen käsijarru, taisi tehdä tehtävänsä..

Mikäli haluaa vielä miettiä Golf -tyyppistä autoa, muttei halua ostaa Golfia, on Volkkarilla mallistossa tarjolla esimerkiksi Beetle. Se perustuu tekniikaltaan juurikin Golfiin. Beetle on tyyliltään nykyajan kuplavolkkari. VW:llä oli mallistossaan myös Scirocco, mutta sen facelift -malli jäi tulematta Suomeen. Se jää kuitenkin ostajan mietittäväksi, mihin käyttötarkoitukseen autoa tarvitsee, ja millaisen päätyy lopulta ostamaan..

Suomessa Golf -mallisto lähtee noin 20 100 eurosta. Siihen rahaan saa Trendline -varustetasolla olevan, 1.2 TSI koneisen, ja 85hv tehoilla olevan hatchbackin. Comfortline varustetason kaikki Suomeen tuotavat autot ovat vähintään 1.2 litraisella ja 105hv koneella, ja hintaa sellaiselle kertyy noin 23 200e. Farkkumallin lähtöhinnat Suomessa ovat 22 200e kieppeiltä, mikäli ottaa pienimmän mahdollisen koneen – ja 24 500e teholukemaa ja varustetasoa isompina.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *