Koeajo: Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE / kuvat Mikko Kilkki

Jälleen on koeajoraportin kirjoittaminen saanut minun osaltani odottaa luvattoman kauan. Syynä tähän on työkiireet, ja pian alkava Media-alan ammattitutkinnon suorittaminen. Olen siis opiskelija seuraavat 1,5 vuotta, ja ohessa teen töitä sitten sen minkä kerkeän. Itseasiassa ammattitutkinnosta mainitsinkin jo toisen blogipostauksen yhteydessä aiemmin kesällä.

Mutta nyt siihen asiaan: Varsinkin tämä vuosi on taannut autojen sähköistymisen. Siksi piti Skoda Superbin lataushybridin jälkimainingeissä lähteä koeajamaan Volkswagen Passatin latausversiota. Perustuvathan Superb ja Passat saman konsernin tuotteina samoihin palikoihin. Superb oli hyvä, ja vakuutti lataushybridinä sähköautovastaisen henkilön. Pystyykö Passat vastaavaan?

Hieman salaa toivon tämän vakuuttavan, sillä Volkswagen on tehnyt päätöksen lopettaa omistamiensa merkkien kaasumoottorien kehityksen, ja se väistämättä tarkoittaa sitä, että Volkkarilta uusia kaasuautoja ei enää tulevaisuudessa saa. Sähkö on siis tulevaisuutta väistämätön osa. Erilaiset hybridit ja täyssähköautot tulevat valtaamaan markkinoita enemmän.

Minkälainen on Vw Passat GTE?

Volkswagen Passat GTE / kuvat Mikko Kilkki

Varustelistaus on varsin käytännöllinen, sillä autosta löytyy niin Webastoa ja automaattivaihteistoa. Päästöt on linjassa sen kanssa, mitä ne ovat muissakin lataushybrideissä: vain 33 grammaa kilometrille.

Konehuoneessa bensakoneen virkaa hoitaa 1,4 litrainen mylly. Ennenkuin tätä sanoo pieneksi, kannattaa muistaa se, että lopun tehon tuottaa sähkö. Kokonaistehoa luvataan löytyvän 218 hevosvoimaa, joten peruskäyttöä ajatellen luulisi kelpaavan.

Volkswagen Passat GTE / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratila on myös lataushybridissä kelvollisen kokoinen.

Koeajoauton hintalapussa hinnaksi mainitaan 49 900 euroa, joten halpa tämä ei ole. Se mikä on kuitenkin mukavaa, on auton veroedullisuus. Auto lisäksi äkkiä maksamaan itseään takaisin, jos auton saa lataukseen vaikkapa töissä tai harrastuksissa. Halpojen kilometrien kautta tulee se säästö sitten aikanaan.

Koeajo – Miltä tuntuu Passat GTE?

Volkswagen Passat GTE / kuvat Mikko Kilkki

Passat GTE:n tunnistaa helposti Volkswagenin tuotteeksi: Tuttuja piirteitä löytyy monia, lähtien digimittaristosta ja keulan muodosta. Ajoasento löytyy kohdilleen 170cm pituiselle kuskille helposti, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää.

Kun plugi-Passatilla lähtee ajamaan, on tämä mukavan hiljainen. Alkuun mennään tottakai pelkällä sähköllä. Melkein on pistettävä radio taustalle, jotta saa aikaan edes jotakin taustametakkaa, johon polttomoottorimies on tottunut.

Volkswagen Passat GTE / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilaa piisaa myös aikuiselle.

Passat GTE tuntuu perusvarmalta menijältä myös moottoritiellä. Jos se ei yllätä, se ei myöskään petä. Sen takia tällä autolla on varmasti mukavaa ajaa myös pidempiä reissuja. Tämä auto on helppo antaa ajettavaksi myös kokemattomalle kuskille.

Lopputulema – Myös ne käyttökulut, ei pelkästään ostohinta

Volkswagen Passat GTE / kuvat Mikko Kilkki

Jos Volkswagen Passat GTE tuntuu arkiselta autolta, alkaa mielenkiinto kuitenkin herätä viimeistään siinä, kun laskee auton käyttökuluja, ja vertaa niitä polttomoottoriin. Arki ei ole Passat GTE:n kirous, vaan ehdottomasti sen vahvuus, sillä tämä auto pitää ehdottomasti kiinni lupauksistaan. Se on ehdottomasti sitä mistä tykkään, jotta osaa arvostaa sitten niitä harrasteautoja taivaisiin asti.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki