Koeajo: Volkswagen Passat Variant

Volkswagen Passat Variant

Minua kiinnosti kovasti hiljattain uudistunut Vw Passat – jotenka oli lähdettävä selvittämään, onko autosta mihinkään? Ennakkoesittelykiertue oli joskus aiemmin, mutta silloin pääsi autoa katselemaan vain esittelyhallissa. Nyt koeajamani auto on varustettu 1.6 litraisella TDI -koneella, Comfortline varustetasolla, joka on varustetasoista se keskimmäinen, ja DSG -automaattivaihteistolla. Lisävarusteina autoon on rastitettu vain Webasto, hieman valopakettia, ja metalliväri. Kovasti mainostettua digitaalimittaristoa (johon saa myös navigaattorin mittaritauluun), ei koeajoautossa valitettavasti ollut. Kyseinen digitaalimittaristo on saatavissa siis Audiin ja Volkswageniin. Senverran olen kyseistä mittaristoa päässyt kuitenkin hypistelemään, että voin sanoa sen olevan varsin kiinnostava uutuus! Muistikuvani mukaan lisähintaa tälle navin sisältävälle mittaristolle kertyisi vain noin 800e – ei liene autofriikille paha?

Volkswagen Passat Variant sisältä

Sisältä

Sisällä autossa on piirteitä, joista sen voi uudistuksista huolimatta Volkkariksi tunnistaa. Näitä tämmöisiä asioita on esimerkiksi ratti, sekä mittaristo, joissa on merkille tyypillisiä piirteitä edelleen. Hallintalaitteet ovat pitkälti muista Volkkareista tuttuja, eikä aiemmin Vw:n henkilöautolla ajaneelle tule mitään mahdottomia kulttuurishokkeja. Käsijarru tosin on muuttunut viime näkemästä sähköiseksi, mutta siitähän saatiinkin jo esimakua uudistuneessa Golfissa. Penkin säädöt ovat osin sähköiset, osin manuaaliset – mutta säätövaraa löytyy monipuolisesti, ja riittävä ajoasento on saavutettavissa. Penkin etäisyyden säätö on manuaalinen, samoin penkin kaltevuus – selkänojan kaltevuus taas säätyy sähkötoimisesti. Ristiseläntuki löytyy myös sähkötoimisena, ja löytyypä penkistä myös jatkettava reisituki. Sivuttaistukea penkeissä ei juuri tunnu olevan, mutta se onkin normaalia tämän luokan autoissa. Ratissakin on senverran säätövaraa, että uskoakseni isokin ihminen saa halutessaan hyvän ajoasennon. Takapenkkitilat tuntuvat ruhtinaallisilta silloin, kun edessä on kokoiselleni (170cm pitkä kuljettaja) hyvä ajoasento.

Volkswagen Passat Variant

Ajaminen

 Itse pidin auton ohjaustuntumasta, joka ajonopeuksilla tuntuu varsin hyvältä – ei ole liian herkkä, eikä liian jäykkäkään. 1.6 -litrainen TDI tuottaa tehoa 120hv, joka piisaa hyvin perusajoon, kyseessä ei siis ole malliston se kaikkein ruudikkain malli. DSG -kaksoiskytkinvaihteisto on tullut blogissa käytyä läpi jo pariinkin kertaan (kts. Skoda koeajoraportit, klikkaa oikealta puolelta linkistä), eikä mitään yllättävää nyttenkään ilmene. Hyvin tuntuu DSG -vaihtavan. Näkyvyys autosta ulos on hyvällä mallilla, mikä tekee autosta helpohkon ajettavan, myös kaupunkiliikenteessä. Alustatuntuman puolesta auto voisi sopia myös pidemmälle reissulle.

Volkswagen Passat Variant

Loppuarvio

Tällä kertaa on markkinoille tuotu jotain oikeasti uutta. Passat onnistuu paikkaamaan sitä pettymystä, minkä Golf aiemmin “uudistumisellaan” itselleni aiheutti. Mikäli olisin Golfin uudistuessa omistanut edeltävän mallin, en olisi innostunut autoa vaihtamaan, mutta nyt uuden Passatin aikakaudella tilanne on toinen. Ulkonäköä on saatu selkeästi siihen suuntaan, että nyt tämä uusi Passat tuntuu hienostuneemmalta, tarjoaa edeltäjään hieman herraskaisemman kyydin. Ja tekniikkafriikeille vielä – tutustukaa ihmeessä siihen digitaalimittaristoon, mikäli mahdollisuus tarjoutuu! Sen jos teette, ei maailma enää entiselleen palaa..

Hintaa uudelle Passat variantille tulee halvimmillaan 29 453e. Sillä rahalla saa Trendline -varustetasolla olevan auton, jossa on 1.4 litran turbollinen bensakone, sekä manuaalivaihteisto. Mikäli haluaa dieselin, nousee hinta noin parilla tonnilla. Sedan -malliston lähtöhinta on 26 980e, dieselinä taas 29 600e. Volkswagenit sinulle myy Jyväskylässä toimiva Jyväskylän Autotarvike / Aholaidantie.

Leave a Reply