Koeajossa automaattivaihteinen Kia Stonic 1,0 T-GDI 120 hv 7DCT

Kia Stonic
Kia Stonic on personoitavissa lukuisilla värivaihtoehdoilla.

Kia Stonic on kohtuuhintainen pieni katumaasturi, jonka vaivattomuuden kruunaa automaattivaihteisto. Koeajamamme Stonic 120 hevosvoimaisella bensiinimoottorilla ja 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla maksaa keskitason EX-varustelulla noin 22 960 euroa.

Vaikka kyseessä ei olekaan järin suuri automalli, tavallista henkilöautoa korkeampi istumakorkeus ja kohtuullisen avarat sisätilat tekevät Kia Stonicista varteenotettavan vaihtoehdon jopa lapsiperheen ykkösautoksi.

Stonicin voi ostaa 100 tai 120 hevosvoimaisella 1,0-litraisella bensiiniturbomoottorilla tai 1,6-litraisella 115 hevosvoimaisella turbodieselillä. Automaattivaihteisto on saatavana vain tehokkaampaan bensiinimalliin.

Kia Stonic on napakka ja näppärä

Ajettavuudeltaan Kia Stonic on hyvällä tavalla napakka ja vaivaton. Tuntuma tiehen on hyvä, vaikka terävissä töyssyissä jousitus tuntuukin turhan kovalta. Toisaalta tämän kokoluokan autoissa lähestulkoon kaikissa on tänä päivänä samantyyppinen napakka jousitus.

Kia Stonic
Stonicin tavallista henkilöautoa korkeampi istuma-asento miellyttää.

Stonicin 7-vaihteisesta kaksoiskytkinautomaattivaihteistosta ei löydy suurempaa moitittavaa. Liikkeellelähdöissä on ajoittain pientä empimistä, mutta kaikkiaan automaattivaihteistoa voi lämpimästi suositella vaivattomuutensa puolesta. Omapainoltaan 1220 kiloiseen autoon 120 turboahdettua hevosvoimaa riittää vallan mainiosti ja sekalaisessa ajossa polttoaineenkulutus pyöri kuuden ja seitsemän litran välillä.

Kia Stonic
Käytännöllinen kuvastaa tämän auton sisätiloja. Kovaa muovia on käytetty melko runsaasti, mutta ovien harmaa muovi on aavistuksen pehmeämpää.

Lapsiperheitä kiinnostava tieto on Stonicin 352 litran tavaratilan soveltuvuus arkikäyttöön, jossa mukaan täytyy mahtua lastenrattaista alkaen monenmoista tavaraa. Sateenvarjorattaat Stoniciin mahtuvat mutkattomasti, mutta suuremmista lastenrattaista saattaa joutua irrottamaan ainakin toisen puolen renkaat. Stonicin tavaratilassa on säädettävä välipohja.

Kia Stonic tavaratila
Pitkä lumiharja antaa hieman mittakaavaa 352 litran tavaratilasta.

Kuljettajan istuimella tilaa on mukavasti ja säätövarat riittävät hyvin monenkokoisille autoilijoille. Pääntilaa Kia Stonicissa on väljälti ja takana polvitila on ensimmäisenä vastaantuleva rajoite. Kahdelle lapselle takana riittää tilaa, mutta teini-ikäisistä ylöspäin mukavuus alkaa kärsiä.

Kia Stonicin vakiovarustelu on kohtuullisen kattava, mutta Advanced Driving Assistance Pack -lisävarustepakettia kannattaa autonostovaiheessa harkita vakavasti. Vajaan tuhannen euron hintainen paketti tuo autoon esimerkiksi automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijoiden tunnistuksella, vakionopeudensäätimen sekä aktiivisen kaistavahdin.

Millainen Kia Stonic on järkevin hankinta?

Ehkäpä parhaan vastineen rahalle saa ostamalla EX-varustetason auton, johon valitsee Premium Pack ja Advanced Driving Assistance -lisävarustepaketit. Tehokkaampi 120 heppainen bensiinimoottori ei ole varsinainen tehopakkaus, mutta etenkin automaattivaihteiston kanssa se tarjoaa arkikäyttöön hyvin toimivan ja vaivattoman kokonaisuuden.

Kia Stonic
Lapsimatkustajille takatilat ovat riittävät.

Kia Stonicin koosta ei kannata odottaa liikoja, mutta toisaalta tilat saattavat myös yllättää positiivisesti, sillä se täyttää pienen perheen tarpeet mainiosti.

EX-varustetason tärkeimmät vakiovarusteet

  • 15” kevytmetallivanteet
  • Kromilistat sivuikkunoissa
  • Sumuvalot edessä
  • Sadetunnistin tuulilasissa
  • Keskikyynärnoja liukutoiminnolla
  • Kromisomistetut ovien kahvat sisällä
  • Tavaratilan verkko
  • Kattokaiteet
  • Automaattinen ilmastointi
  • Peruutuskamera dynaamisilla ohjausviivoilla
  • Pysäköintitutka takana
  • Vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella
  • USB-latausliitin

Varustelussa yksi huomionarvoinen seikka on myös se, että Apple CarPlay ja Android Auto on sisällytetty jo edullisimpaan LX-varusteluun. Sitä kautta esimerkiksi navigointi onnistuu vaivattomasti.

Kia Stonic
Navigointi onnistuu Apple CarPlayn tai Android Auton kautta.

Lähin kilpailija Kia Stonicille löytyy samaan konserniin kuuluvasta Hyundai Konasta, joka on saatavana myös nelivetona (hinta kylläkin karkaa tällöin kauas Stonicista). Vertailuun kannattaa ottaa myös Seat Arona, joka vastaa hinnoiltaan varsin tarkasti Stonicia 115 heppaisella bensiinimoottorilla ja DSG-vaihteistolla. Aronan eduksi voi laskea aavistuksen suuremman 400 litran tavaratilan.

Kia Stonic
Vakionopeudensäädin ei ole mukautuva.

Kia Stonicin kohdalla ei sovi unohtaa myöskään auton personointimahdollisuuksia. Esimerkiksi koeajoautomme puna-valkoinen väritys sopi auton luonteeseen mainiosti.

Katso ajantasaiset hinta- ja varustetiedot Kia Stonicista.