Koeajossa BMW iX3 – Tarjolla mukavaa kyytiä

BMW iX3 / kuvat Mikko Kilkki

Kevään mittaan minusta oli aukeaman juttu Hesarissa – syy oli selvä: tuhannes ajamani auto tuli täyteen. Latasin tästä päivityksen LinkedIniin, ja pian sähköpostiini kilahti viesti: Kysyttiin, kiinnostaisiko koeajaa BMW iX3? Tottakai kiinnosti, koska olen aina ollut Saksalaisten premium -autojen suuri fani. Suurimmat fanituksen kohteeni ovat erityisesti olleet Mercedes-Benz ja BMW, Audiakaan unohtamatta.

Jos BMW iX3 ei ole vielä tuttu, on kyseessä X3:n täyssähköinen versio. Jyväskylässä piipahtaneella koeajokiertueella kävin ajamassa myös X3:n, mutta iX3 sai päivän päätteeksi luvan lähteä yön yli koeajoon. Oli hyvin aikaa hoitaa autoon perehtyminen ja valokuvaaminen.

Minkälainen on BMW iX3?

BMW iX3 / kuvat Mikko Kilkki
Mallinimen liikakirjain i viittaa sähköön.

Ajoon lähteneessä autossa on parempi Charged Plus -varustetaso. Hintalappu saattaa alkuun tuntua hieman tyyriiltä, sillä se on 81 900 euroa. Ilman lisävarusteita hinta olisi 75 882 euroa, joten muutamat lisävarusteet on rastitettu mukaan. Tähän rahaan on lupa odottaa kuitenkin paljon, sillä kaikkea löytyy panoramakatosta alkaen.

Auto on takavetoinen, ja tehoa löytyy 286 -hevosvoimaa. Vääntömomentti on 400 -Newtonia. Ennenkuin teholukemaa ehtii sanomaan jollakin mittapuulla pieneksi, on syytä muistaa, että sähköautoissa tehot on tarjolla samalta istumalta, eikä vasta kohta. BMW iX3 ei todellakaan ole mikään poikkeus tässä suhteessa.

BMW iX3 / kuvat Mikko Kilkki
Kamerajärjestelmä helpottaa nykyajan tyyliin pysäköintiä paljon.

Autossa on 80 -kilowattitunnin ajoakku. Valmistajan mukaan sillä pääsee 460 -kilometriä. On kuitenkin syytä muistaa, että kyseinen lukema on mitattu WLTP:n perusteella, joten myös pidemmälle voi päästä sen jälkeen, kun kuljettaja pääsee jyvälle oikeasta ajotavasta.

BMW iX3 pitää sisällään myös mukavia knoppitietoja: mahdollisuus vetokoukkuun ja langattomat päivitykset. Varsinkin vetokoukkuasia saattaa olla monellekkin oleellinen tieto.

Koeajo – Ja päät kääntyy huoltoasemalla!

BMW iX3 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy mukavasti kohdilleen 170 -senttiselle kuljettajalle. Meininki sisällä on Bemarimaisen tuttu, eikä mitään yllätyksiä tule aiemmin uusilla Bemareilla ajaneelle. BMW iX3:n ja X3:n erot kuitenkin huomaa selkeästi heti, kun autot on käynnistänyt – iX3:n puikoissa on kuin hiljaisuuden retriitissä! Niinpä radio päälle, jotta saisi edes jotain taustahälinää.

Sähköauto on mukava ja leppoisa tapaus taajamassa – varsinkin oikean ajotavan löydyttyä. Sähköauton ajotapa on sellainen, että moottorijarrua kannattaa suosia mahdollisimman paljon, koska samalla tulee keränneeksi virtaa takaisin akkuun. Vaihteiston pykälistä B on tätä moottorijarrua varten, kun taas D on normaali ajovaihde, jolloin jarrupedaalia joutuu käyttämään enemmän. B -pykälän tarjoama moottorijarru on niin voimakas, että pienellä ennakoinnilla jarrupedaaliin ei tarvitse juurikaan koskea esimerkiksi liikenneympyrään tullessa.

BMW iX3 / kuvat Mikko Kilkki

Moottoritiellä BMW iX3 on kerrassaan huikea menijä. Tällä ei todellakaan tarvitse olla ohituskaistojen tukkona – paremminkin on syytä katsoa, ettei virkavalta vie ajokorttia kuivumaan!

Omasta mielestäni iX3 on jopa mukavampi kuin X3. Tämä johtuu täysin sähköauton kyydin tasaisuudesta. BMW iX3 on miellyttävä kulkija kaikilla mittareilla mitattuna, alustatuntumasta alkaen.

BMW iX3 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on paljon digiä, joten opettelua riittää helposti pariksi illaksi.

BMW iX3 on myös auto, mikä vaikuttaa herättävän mielenkiintoa. Kun kurvaa kahville Muuramen Shellille, on mielenkiintoista katsoa, kuinka paikalliset eläkeläismiehet, naamat huoltoaseman ikkunassa katsovat autoa: “se on sähköauto, hei se on Bemari“. Liekkö ihmettelyn aikana kahvi jäähtynyt kuppeihin heillä?

Myös Korpilahden satamassa BMW iX3 saa osakseen kommentteja, kun autoa pysähtyy kuvaamaan: “Toi näyttää ihan kivalta“. Kyllä, juuri tämmöisellä autolla minä tykkäisin ajaa, koska tämä herättää keskustelua. Toinen vaihtoehto olisi sitten hankkia täysin harmaaseen massaan häviävä auto, ja ajaa vaikkapa Toyotalla.

Lopputulema – Onko tämä kiva?

BMW iX3 / kuvat Mikko Kilkki

No siis tottakai tämä on kiva! Muistan kun ensimmäinen ajamani Bemarin sähköauto oli i3. Kyllä tämä iX3 enemmän minun makuuni on. Mukava huomata, kuinka homma menee eteenpäin ja autot kehittyvät.

On myös mukava huomata, kuinka BMW iX3 on ulkonäöllisesti kehittynyt nuorekkaampaan suuntaan. Aiempi mielikuvani juurikin X3:sta oli pappamainen, mutta nuorennusleikkaus näyttää malliuudistuksien myötä tapahtuneen. Enää ei tunnu olevan niin isoa kontrastia auton ja kuljettajan välillä silloin, kun minä olen ajamassa.

Vaikka olisit sähköautovastainen ihminen, kuten minä olen joskus ollut, niin kannattaa ehdottomasti X3:n kaveriksi koeajaa iX3, ja pohtia asiaa. Oma kokemukseni on yhteen sanaan tiivistettynä miellyttävä.

BMW iX3 / kuvat Mikko Kilkki

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Bavaria Laakkonen / www.laakkonen.fi

1 Comment

Comments are closed.