Koeajossa Cupra Born – Melkein kuin Volkkari

Koeajossa Cupra Born / kuvat Mikko Kilkki

Cupra Born on yksi niitä autoja, joita olen odottanut kuin kuuta nousevaa. Auto on sukua Volkswagen ID.3:lle, joka on blogissani nähty jo aiemmin. Siinä missä Volkswagen ID.3 oli suorastaan futuristinen pläjäys, jatkaa Cupran uutuusmalli samalla futuristisella linjalla. Ulkomuotoja ja sisätiloja katsellessa autoissa on paljon yhtäläisyyttä, vaikka Cupran tapauksessa on kera tribaalilogojen haettu enemmän räväkkyyttä. Futuristisenä pläjäyksenä voisi tätäkin pitää siitäkin huolimatta – tosiasiat eivät muutu miksikään.

En antanut häiritä itseäni sen tiedon, että Cupra on eriytetty omaksi merkikseen Seatista, ja uuden mallin perusversio tulee Volkswagenilta. Onhan sekin fakta, että esimerkiksi Seat Leon on tekniikaltaan vastaava kuin Volkswagen Golf tai Skoda Octavia. Volkswagen omistaa automerkkeinä Seatin ja Cupran, ja tunnetusti usein on tapana mennä omistajan pillin mukaan.

Ja totisesti, omistajan pillin mukaan on menty myös nyt.

Minkälainen auto on Cupra Born?

Koeajossa Cupra Born / kuvat Mikko Kilkki
Ei enää Seat, vaan Cupra.

Born on Cupran valmistama täyssähköauto. Potkua konehuoneesta löytyy 204 hevosvoimaa, ja akkupaketin kapasiteetti on 58 kilowattituntia. Toimintasäde on valmistajan ilmoittamana 421 kilometriä, ja huippunopeus taas 160 kilometriä tunnissa.

Mitä tulee toimintamatkaan liittyen, syö talvella pakkasherra siitä osansa, ja latauspisteellä joutuu poikkeamaan taatusti useammin. Kun oikean ajotavan on ymmärtänyt, pääsee tällöin optimioloissa, eli käytännössä kesällä, jopa pidemmälle mitä valmistaja lupaa. Sähköautolle optimaalinen ajotapa sisältää ajoa taajamassa, sekä moottorijarrun käyttöä, jolloin auton akku latautuu samalla. Vastaan on saattanut tulla terminä rekuperaatio, joka tarkoittaa juurikin sähköauton akun latautumista moottorijarrutuksen aikana.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Koeajossa Cupra Born / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla ei ole mitään yllättävää.

Auto käynnistetään kuten Volkswagen ID-sarjan autot, eli istutaan kuljettajan paikalle, laitetaan vaihde pesään, ja lähdetään ajamaan. Sama käynnistystapa on yleistynyt myös muissakin sähköautoissa: Esimerkkeinä Skoda Enyaq, Volvo XC40 P8, sekä Polestar 2. Jos on aiemmin ajanut jollakin Volkkarin ID.:llä, ei hallintalaitteissa tai auton toiminnoissa ole tällöin mitän kummallisuuksia.

Auto pitää sisällään jonkin verran digiä. Asiasta ei kuitenkaan kannata huolestua, sillä toiminnot löytyy loogisten ja selkeiden symbolien kautta. Tähän tottuu järkevässä ajassa, viimeistään kun on pari iltaa malttanut tutustua uuteen autoonsa.

Koeajossa Cupra Born / kuvat Mikko Kilkki
Hallintalaitteet on tutut, mikäli on ajanut aiemmin Volkswagen ID.3:a.

Ajoasennon löytää 170 -senttinen koeajokuski mallikkaasti kohdilleen. Ajaminen uudella autolla on selkeää, eikä tämä ole taajamassakaan mikään yliampuva tykki. Kokonaisuus on balanssissa oikein toimivan oloisesti. Myös moottoritiellä ajotuntuma on toimiva, mutta käytännössä varsinkin talvella toimintasäde moottoritiellä tippuu selvästi nopeammin kuin taajamassa. Sähköautojen yleistyessä jään odottamaan vielä akkujen kehittymistä, tai vaihtoehtoisesti lämpimämpiä kelejä.

Onko tähän sitten mitään lisättävää? Ei ainakaan minun mielestäni. Kesäkoeajoa odotellessa, jolloinka ajattelin käydä ottamassa autosta tyypit uudelleen, ehkä palaten kokemusteni kanssa tänne blogin puolelle.

Lopputulema – Kiva auto talvellakin!

Koeajossa Cupra Born / kuvat Mikko Kilkki

Cupra Bornissa ajotuntuma toimii toki talvellakin, vaikka toimintasäde silloin jättääkin vielä toivomisen varaa. Autokanta sähköistyy väistämättä, joten toivonkin, että toimintasäteet talvella saataisiin vielä muutaman vuoden aikana kuntoon. Mukava tieto on se, että toive voi vielä toteutua, koska melko lyhyessä ajassa sähköautojen toimintamatkat on ruvenneet kasvamaan. Teslaa ei ole enää pakko ostaa, vaan muidenkin valmistajien tuotteita voi ottaa vertailuun.

Kumman sitten minä ostaisin, Cupra Bornin vai Volkkain ID.3:n? Oma valintani saattaisi kohdistua Cupra Borniin, koska tässä on minun makuuni ehkä aavistuksen enemmän sellaista räväkkyyttä, jollaista autolta kaipaan. Myöskään Volkswagen ID.3 ei ole lainkaan huono valinta, jos tämän kokoluokan täyssähköautoa kaipaa. Kyse on tyyliasiasta, jossa toki puheenvuoron voi antaa myös lompakolleen.

Halvin Cupra born maksaa 42 390 euroa. Volkswagen ID.3 on toki jonkin verran edukkaampi, mutta automerkkien brändit huomioiden hintaero on mielestäni hyväksyttävää. Cupran ostaja haluaa autolleen sellaista luonnetta, mitä perusmallit Volkswagenilta tai Seatilta eivät tarjoa. Sillä saralla vastinetta rahalle on taatusti luvassa.

Koeajossa Cupra Born / kuvat Mikko Kilkki

Koeajauton lainasi: Jyväskylän autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki