Koeajossa Cupra Formentor – nyt kera sähkön

Cupra Formentor PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Cupra Formentor kävi aiemmin koeajossani polttomoottorisena versiona. Aiemmassa blogipostauksessani avasin myös sitä, kuinka Cupra on eriytetty omaksi merkikseen Seatista, eikä Cupra enää ole Seatin brändin alla aivan niin vahvasti kuin ennen. Formentor on myös Cupran ensimmäinen oma automallinsa, eikä se perustu mihinkään Seatin malliin, kuten Cupra Leon ja Cupra Ateca perustuvat.

Nyt oli autoliikkeeseen saapunut koeajorivistöön myös plug-in hybridi, joten sitä oli myös vertailun vuoksi koeajettava. Äkkiseltään voisi todeta että tämä plugari on hiljaisempi – mutta onko jo liiaksikin asti? Koska blogissani on myös vaihtoautoja nähty, niin selvyyden vuoksi todettakoon, että tämä on aivan uusi auto – ei vaihtari. Eiköhän näitä rupea parin – kolmen vuoden päästä viimeistään vaihtoautoinakin löytyä, jos hyvää käytettyä hakee. Silloin on viimeistään analyysin merkeissä palattava takaisin asiaan Formentorin osalta, koska nyt on nämä ajettuna uusina.

Minkälainen on Cupra Formentor?

Cupra Formentor PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Suomeksi sanottuna tämä on ladattava hybridi. Tehojen osalta tämä on malliston miedoimmasta päästä, joten potkua ei ole niin paljoa kuin aiemmin ajetussa Formentorissa. Se mikä on kuitenkin monelle tämän auton ostajalle kaikkein tärkein asia, on päästöt: Ne on puristettu vain 27 grammaan kilometrille. Jos tämä auto on muuten hieman vaikeasti lähestyttävä, niin päästöasia yhdistettynä urheilulliseen brändiin on se kynnyskysymys ainakin osalle – sen yli joko pääsee, tai sitten ei. Jos haluaa Cupralta perehtyä muihin lataushybrideihin, niitä löytyy.

Auto on myös automaattivihteilla – tottakai. Ja ulkonäkö, se miellyttää koeajajan silmää. Jotain tuttua, mutta myös Cupralta jotakin uutta. Tämä on myös etuvetoinen.

Koeajo – Miltä lataushybridinä testattu Formentor tuntuu?

Cupra Formentor PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Napista käyntiin, ajoasento löytyy kohdilleen käsisäätöjen kautta. Moni asia on tuttua VAG:in muista autoista, kuten Seat tai Volkswagen. Autossa on paljon ominaisuuksia digitaalisten valikoiden kautta, mitkä saattavat alkuun vaatia perehtymistä. Mutta jo parin päivän jälkeen pääsee hyvin kärryille, sillä näytön kuvakkeet ovat selkeitä. Tarvittaessa kannattaa pyytää myyjältä pientä opastusta, että näyttäisi toimintoja vaikkapa myyntihallissa.

Cupra Formentor PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Kun lähtee ajamaan, on ensifiilis mukava. Jytää ei löydy aivan niin mehukkaasti kuin tehokkaammasta, aiemmin ajetusta Formentorista. Fiilistä kuitenkin löytyy, kiitos ratin ja keulamaskin pronssisen tribaalilogon. Alustatuntuma on mukava – ei liian kova, mutta sopiva arkikäyttöä ajatellen. Jos selkä on huono, ei ole pelkoa että se hajoaisi tämän kyydissä enemmän.

Cupra Formentor PHEV / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratila on myös Formentorin latausversiossa kohdillaan.

Ero ajotuntumassa aiemmin ajettuun Formentoriin on havaittavissa. Kysymys on pitkälti makuasioista ja siitä, mitä on autoltaan hakemassa.

Paras vaihtoehto on mielestäni selkiyttää itselleen kysymys, että mitä haluaa autoltaan, mistä on valmis maksamaan? Sen jälkeen faktat paperilla tiskiin ja koeajot kehiin, sekä tarjousta sorvaamaan. Selvää on, että Formentoristakin on saatu aikaan kaksi erityyppistä versiota. Nyt on vastakkain tunne ja järki – tehokkaampi ja vähäpäästöisempi, molemmat eri autoissa. Kumpikaan auto ei ole toista turhempi, varmasti molemmilla on ottajansa – eri perusteilla varmasti.

Lopputulema – Tunteella vai järjellä?

Cupra Formentor PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Jos polttomoottorisen version haluaa, kannattaa pitää kiirettä. Päästömääräykset tulevat vuosien saatossa kiristymään, ja autoja riittää vielä tarjolla ilman hybriditekniikkaa. Jos hybridihommat kuitenkin kiinnostaa, niin tämä on toimiva näinkin. Pidemmittä lätinöittä, oujee!

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki