Koeajossa faceliftin kokenut Citroen C3

Citroen C3 facelift / kuvat Mikko Kilkki

Citroen C3 on ehtinyt siihen ikään, että on tullut aika faceliftata se, tehdä pieni kasvojenkohotus. Uutuuttaan jokunen vuosi sitten auto kävi minulla koeajossani niin manuaalina kuin automaattina. Ehtipä markkinoille myös Aircrossiksi kasvanut versiokin, joka on myös nähty blogissani. Mallistosta siis löytyy nykyään mistä valita, mikä todellakin on ostajan kannalta hyvä asia.

Koeajoon lähti heti tuoreeltaan koeajoon automaattivaihteinen, 110 hevosvoimainen Launch edition -versio. Suomeksi kerrottuna Launch editionit ovat siis niitä, joita myydään aina ensimmäiseksi malliuudistuksien jälkeen. Tämä auto oli niin tuore, että sillä oli ennen minua ajanut vain myyjä itse.

Citroen C3 – Mitä facelift muutti?

Faceliftauksen yhteydessä myös katto on saanut uutta väriä!

Silmämääräisesti arvioiden uusiksi on mennyt niin keula kuin katto! Varsinkin katon osalta puhutaan jo ihan hauskasta yksityiskohdasta. Jos on vuoden 2017 jälkeen ajanut uudella Citroen C3:lla, niin muilta osin auto on nopealla vilkaisulla todella tutun oloinen tapaus. Mitään maailmankaikkeutta järisyttävää ei ole muutoin tapahtunut.

Sisältä kaikki hallintalaitteet löytyy Citroenmaisen tutuilta paikoilta. Mitä sitä turhaan toimivaa muuttamaan – se vain on fakta. Näillä varusteilla uudistettu Citroen C3 kustantaa noin 20 000 euroa, joten hinta & laatu todellakin kiinnostaa selvittää.

Koeajo – Minkälainen tämä on?

Citroen C3 facelift / kuvat Mikko Kilkki
Ohjaamo on tuttua Citroenia.

Ajoasento löytyy manuaalisäätöjen kautta, mikä on toisaalta hyväkin asia. On ainakin yksi rikkoutuva osa vähemmän. Etuovien ovenkahvat ovat sisäpuolella veikeät, ne on nähty esimerkiksi jo Citroen C4 Cactusissa. On kieltämättä mukavaa, että joku valmistaja tekee asioita toisin kuin muut. Moni auto on liiankin massakopio toisistaan, ja se kieltämättä kyllästyttää.

Tämä kiesi lähtee käyntiin vielä tuttuun tapaan avaimesta, ja käsijarrukin on perinteistä kahvamallia. Nykyään monesti nappikäynnistykset ja sähköiset käsijarut on se päivän sana.

Citroen C3 facelift / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat ei ole mitkään suuren suuret, mutta parempi toki tämäkin kuin ei mitään.

Ajolleen tämä C3 on tuttu ja turvallinen. Itse tykkään ominaisuuksista varsinkin taajamassa, taajaman ulkopuolella esimerkiksi työmatkakulkija pärjää loistavasti. Autosta on tarjolla myös miedommilla tehoilla olevia versioita, mutta oma valintani ehdottomasti olisi tämä malliston tehokkain. Malliston miedoin, 82 hevosvoimainen, on toki myös käynyt koeajossani, ja se saattaa jo olla kieltämättä turhankin mieto tapaus.

Citroen C3 facelift / kuvat Mikko Kilkki

Mikään järjettömän suuri tilaihme C3 ei ole koskaan ollut. Se ei kuitenkaan tee autosta huonoa – päinvastoin, C3 on hyvä siellä mihin se on tehty. C3 on parhaimmillaan siellä, missä tarvitsee kompaktia pikkupirssiä asioiden hoitamiseen, esimerkiksi kaupunkeihin. Jollekkin tämä voi olla helpompi pyöriteltävä vaikkapa kaupungin keskustassa ja parkkihalleissa.

Lopputulema – #hinauslenkkienpaikat ei pidä enää paikkansa

Citroen C3 facelift / kuvat Mikko Kilkki

Toisinaan on saattanut kuulla vitsin, että parhaat Ranskalaiset saa grilliltä, sekä Citroenin logo tarkoittaa yhtäkuin #hinauskoukkujenpaikat. Kun asiaan perehtyy, voi todeta, että tämä ei enää pidä paikkansa. Kun kysyin myyjältä asiasta, sain vastauksen, että Citroeneja tuodaan hinurilla huoltoon liikkeen myymistä merkeistä vähiten. Onhan samaisessa liikkeessä myynnissä myös uusia Mersuja, Nissaneja ja Fordeja.

Tilastot varmuudella puhuvat faktaa, eivätkä valehtele. Toki yksittäinen maanantaikappale saattaa tulla vastaan millä tahansa merkillä, aivan sama onko kyseessä Mercedes, BMW tai Audi, jopa Cadillac.

Citroen C3 facelift / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki