Koeajossa: Ford Focus RS – Focuksen ralliversio

Ford Focus RS

Fordin 2.3 litraisen EcoBoost –moottorin saa myös Mustangiin mutta varsinaisestihan se on Focus RS:n moottorina, jota se kuljettaakin ihan mallikkaasti. 350 hevosvoimaa saa auton tuntumaan juuri siltä ralliautolta, jona Focus on tullut tunnetuksi. Sopiiko se sitten ollenkaan normaaliin liikenteeseen? Sitä lähdimme tässä keväällä suoritetussa koeajossa testaamaan.

Ulkonäkö

Äkkiseltään Focus RS –mallia voisi luulla ihan tavalliseksi Focukseksi. Jos malttaa kuitenkin katsoa sitä hieman tarkemmin, auton levikkeet ja katteet paljastavat totuuden. Tämä auto on kaukana siitä litran koneella olevasta kolmisylinterisestä mallista, jota koeajoin 2016 tai oikeastaan mistä tahansa tavallisen malliston vaihtoehdoista. Edes ST ei yllä lähellekään kilpa-automaista RS –versiota.

Edessä oleva tuuletinritilä on suurikokoinen ja alhaalla on normaalia leveämpi etuspoileri. Sitä voisi melkein kutsua alahuuleksi. Takana oleva spoileri ei taatusti jää huomaamatta. Sen kokoa on tarkoituksella jopa liioiteltu näyttävyyden lisäämiseksi. Helmoissa olevat levikkeet huomaa parhaiten sisälle kömmittäessä (kynnys leveämpi) tai alhaalta auton suuntaisesti katsottaessa.

Takana alhaalla oleva diffuusori on myös näyttävä ja sen reunoilla olevat pakoputken päät kuin suoraan teinien rakennussarjasta. Toki äänet ovat sitten sen mukaiset.

Sisätilat

Recaron penkit nappaavat molemmat etumatkustajat tiukkaan pihtiotteeseen. Istuimet tukevat sekä takapuolen kohdalta että ihan olkapäistä saakka. Monesti tällaisissa istuimissa istuintyyny on kovahko. Näin ei ole Focus RS:n kohdalla vaan tyynyä voisi sanoa jopa pehmeäksi. Autossa kun on kova alusta ja kireät jouset, pehmeä penkki ei päästä kaikkia kuoppia iskemään selkärankaan asti kuten monessa muussa urheiluautossa. Tämä toimii siis myös pidemmällä ajopätkällä.

Takapenkit eivät ole yhtä vahvasti muotoillut mutta niissäkin pystyy aikuinenkin istumaan. Jalkatilaa tuo hieman lisää etupenkkien selkänojan kovera muotoilu. Lastenistuimille löytyy ISOFIX –kiinnikkeet ja jalkatilaa jää myös turvaistuimen jälkeen. Selkä menosuuntaan asennusta en tosin kokeillut.

Kojetaulu on normaalia Focusta, lukuunottamatta sen päälle asennettuja ahto- ja öljynpainemittareita. Ratti on myös normaalista malleista tuttu mutta Focuksen rateista on aina saanut tukevan otteen ja se on sopivasti siihen tarkoitukseen muotoiltu.

Ajaminen

Ajamisesta kerron tarkemmin tuossa ylläolevalla videolla. Ihan niinkuin sisätiloista ja ulkonäöstäkin, joten jos et vielä niitä kurkannut niin ne kannattaa vilkaista jos auto vähänkään kiinnostaa enemmän.

350 hevosvoimaa tuntuu tämän kokoisessa autossa. Myös äänimaailma kantautuu sisätiloihin juuri sen verran, että hymy hiipii poskipieliin jokaisen reippaamman kiihdytyksen jälkeen. Pari asiaa auton käsittelyssä kannattaa ottaa huomioon. Takaikkuna on hyvin pieni ja spoilerikin peittää siitä jonkin verran. Peruuttamisessa siitä ei siis ole juuri hyötyä. Onneksi autossa on peruutuskamera, joten sen kuvan ja sivupeilien avulla peruuttaminen sujuu turvallisesti. Kameran silmää joutuu vaan puhdistamaan hyvin usein sillä se tuntuu olevan melkoinen kuramagneetti.

Auton kääntösäde on myös hyvä huomioida. Johtuneeko leveistä renkaista vai katteista mutta lopputulos on se, että auto ei kovin pienessä tilassa käänny ympäri. Jonkin verran normaalia enemmän siis joutuu vekslaamaan.

Focus RS:ssä on neljä ajotilaa; normaali, sport, race ja drift. Kaksi viimeistä eivät sovi normaaliin liikenteeseen ja sport on myös melko hätäinen liikennevaloissa mateluun. Ajosta tulee siinä aika nykivää mutta toisaalta äänimaailma herää ja jokainen reippaampi kaasutus kirkastaa silmät kummasti.

Drifting moodia en tullut edes kokeilleeksi, koska se olisi vaatinut jonkin suljetun alueen.

Seuraavassa muutamia auton tärkeimpiä ominaisuuksia:

  • Moottori: 2,3 L EcoBoost
  • Teho: 350 hv
  • Vääntö: 440 Nm
  • CO2 Päästöt: 175 g/km
  • Keskikulutus: 7,7 L/100 km
  • Huippunopeus: 268 km/h
  • 0-100: 4,7 sek

Loppupäätelmä

Ford Focus RS on hieno auto ja sitä on mukava ajaa. Mukavalla voidaan käsittää sekä mukavuus että urheiluautomainen tunnelma. Myös pienelle perheelle tämä voisi sopia ainoaksi autoksi, sillä tavaratila on kohtuukokoinen ja neljä ihmistä mahtuu sisälle mukavasti. Myös lastenistuimet saa kiinnitettyä molemmille takaistuimille ja niiden työntäminen oviaukoista sisään ja ulos on vaivatonta (ongelma monessa urheiluautossa).

Juuri tällä hetkellä Fordin Suomen sivuilta puuttuu RS kokonaan. Focus mallisto on jo päivittynyt ja uutta RS –mallia ei ole vielä saatavana. Koeajoautona oli viime vuoden malli.

Lopuksi vielä kuvagalleria:

Comments are closed.