Koeajossa Ford Transit Custom – Ken vain tarvitsee loistopakun

Ford Transit Custom 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Eihän tuossa. Kuluvalla viikolla olin pääsykokeissa Oulun ammattikorkeakoulussa. Tällä siis selittyy se, miksi nyt taas on ollut niin kiireitä, etten ole ehtinyt bloggaamaan. Oamkissa meni ilmeisesti riittävän hyvin, ja pääsykokeen ykkösosiosta tie vei siis kakkososioon. Oamk kutsui minua siis ainakin kahteen kertaan, ja kesäkuun lopussa selviää se, vaihtuuko mahdollisesti paikkakunta Jyväskylästä joko Ouluun tai Tampereelle. Oulussa olen hakenut opiskelemaan Medianomiksi.

Mutta nyt siis itse asiaan, eli viimeisimpään koeajooni: Ford Transit Custom, jonka uusin painos esiteltiin hiljattain. Sen kerkesin kaiken tämän kiireen keskellä koeajamaan. Koska onhan todistetusti kiire vain ammattitaidon puutetta, joten harrasteet ja muut velvollisuudet on siis kerettävä hoitamaan. Muutoinkin bloggaaminen on ainakin itselle loistava keino rauhoittua, silloin kun vain rauhoittumista tarvitsee.

Ford Transit Custom – mitä ja millainen se on?

Ford Transit Custom 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Aikaisemmin olen koeajanut blogiini Transit Customin ensimmäisen version. Vaikka heti näkee, että muutoksia on tullut, tunnistaa silti tämän uudenkin Customin aidoksi Fordiksi. Vanhakin Transit Custom oli jo ajettavuudeltaan hyvä, mutta uudesta on saatu vieläkin parempi. Paranneltu on esimerkiksi melutasoa, joten autosta on saatu hiljaisempi. Edellinen koeajamani Transit Custom oli automaattivaihteilla, joten hyväksi myös se tuli todettua. Bussimallikin on saatavissa, mikäli taksikäyttöön havittelee sellaista. Tourneo Customikin on edelleen valikoimassa sellaista haluavalle. Mikäli haluat etsiä ulkonäkömuutoksia vanhaan versioon, niin kannattaa ehdotommasti klikata auki edellinen blogipostaukseni, ja katsoa vaikkapa keulamaskia.

Ford Transit Custom 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Jos vertailukohtaa haluat saada samassa kokoluokassa, niin kannattaa katsoa vaikkapa Nissan NV300 tai Volkswagen Transporter. Tällä hetkellä molempien uusimmat painokset ovat blogissani koeajettuina. Se mikä on vielä Transit Customista mainittava, on ladattava hybridi, joka tullaan näkemään vuoden 2019 aikana. Siihen se kai nykyaika on vahvasti menossa, tulevaisuus on hybridien ja sähköautojen aikakautta.

Koeajo

Ford Transit Custom 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento säätyy ihan käsipelillä, mutta se riittänee varmuudella näin työkäyttöön suunnatussa autossa. Ratissa säätövaraa riittää tuttuun tapaan. Kojelaudankin ulkoasu on muuttunut edelliseen verrattuna, kaiken löytyessä kuitenkin niin järkevästi, ettei mitään kulttuurishokkia pääse tulemaan. Tekniikkapuolella autoa vie eteenpäin kaksilitrainen, ja 130 -hevosvoimainen dieselmylly. Manuaalivaihteisto on kuusipykäläinen. Hallintalaitteet tuntuu olevan kohdillaan.

Ford Transit Custom 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Tyhjänä tämä auto tuntuu kulkevan mukavasti. Ratti on muotoiltu hyvin ainakin minun käteeni. Alustatuntuma on tyhjänä ajaessa toki pakettiautomainen, sen varmuudella parantuessa heti, kun vain lastia saisi kyytiin. Tämä ei kuitenkaan ole auton vika, vaan kaikkien pakettiautojen ominaisuus. Senhän kaikki pakuilla vähääkään enemmän ajaneet tietävätkin jo. Kytkintuntuma on looginen, ja vaihteet menee pesään helposti. Auton mitat on muutoinkin helppo hahmottaa, ja peruutuskamera helpottaa muutenkin auton pistämistä parkkiin.

Ford Transit Custom 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Tavaratila on tässäkin autossa muotoiltu järkevän oloisesti, se on helppo pakata. Yleensähän pakettiautot ostetaan johonkin tarkoitukseen, jolloinka tavaratilan järkevyydellä on merkitystä. Tavarakuljetuksiin tässä olisi mielestäni yksi vaihtoehto, mikäli haluaa vertailukohtaa hakea, ja tarjouksen pyytää. Mikäli vielä koeajoauton väri kiinnostaa, on se värikartassa nimellä Orange Flow.

Lopputulema

Ford Transit Custom 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Transit Custom sijoittuu mallistossa isomman Transitin alapuolelle. Mallistossa on toki myös Customiakin pienemmät Connect ja Courier. Lyhyesti Customia voisi ajettavuudessa verrata henkilöautomaiseen ilmestykseen, ikäänkuin ajaisi paisutetulla Focuksella. Minä totetan ainakin tämän auton olevan kohdillaan. Niin kohdillaan, että se kuriirifirman tavaralähetti tällä pakettia ajelee keskustassa jaellen. Miksei myös vaikka postikuski, mikäli Posti päättää tästä postinjakeluun autoja ostaa.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Hinnat alkaen: Ford Transit Custom, Trend varustetasolla ja 105hv koneella, sekä manuaalivaihteilla, 30 490 euroa. Halvin automaattivaihteinen versio maksaa 34 140 euroa. Sen saa jo 130hv koneella, ja samalla Trend varustetasolla.

Maahantuojan sivusto: www.ford.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki