Koeajossa Hummer H2 – Bensalla kulkeva Jenkkiräyhääjä

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Hummer on siviiliversio Jenkkiarmeijan käyttämästä Humvee -maastoautosta. Vaikka Hummer lieneekin nykyään jo eilispäivän tuote, lähdin ottamaan selkoa yhteen sellaiseen, jonka löysin kuin löysinkin Jyväskyläläisen autoliikkeen vaihtoautorivistöstä. Kyseessä on vuoden 2003 Hummer H2, ja kunnon subbareilla höystettynä! Hupitakuu siis on, jos vain budjetti kestää ajella tällä. Pyörre käy bensatankissa, siitä pitää huolen kuusilitrainen V8 bensa. Kuorma-autokorttihan tämän auton ajamiseen pitää olla, mutta ei anneta sen häiritä enempiä – sellainenhan tunnetusti minulla on. Tämä Hummer on tietojeni perusteella tuontiauto, jotenka en ainakaan tiedä tämän olevan alunperin Suomeen ostettu. Kyseessä on myös auto, jota olisin saattanut lähteä katsomaan ja koeajamaan pidemmänkin matkan päähän. Uskoisin tämän auton olevan sen arvoinen, jos Jenkkimaasturit kiinnostavat.

Koeajoauto – millainen ylipäätään on Hummer H2?

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Hummerilla varsinkin H1 ja H2 mallit on tunnettuja siitä, että niiden kokonaispainon ollessa yli 3500kg, tarvitsee niiden ajamiseen C1- tai C-luokan ajokortin. H3 malli taas keveimpänä Hummerina on ajettavissa B-kortillisillekkin. Koska Hummerin tavaramerkkinä on lisäksi suuret koneet ja suuret kulutukset, niin kauppa käy lähinnä rahamiesten suuntaan. Suuret kulutukset yhdistettynä korkeaan polttoaineen hintaan, sai General Motorsin yrittämään Hummerin myymistä Kiinalaisille, mutta kauppa peruuntui Kiinan viranomaisten estäessä asian.

Koeajoauton varustelistauksesta mainittakoon vaikkapa Pioneerin kosketusnäyttö, ja DVD:n katseluun näytöt jokaiselle matkustajalle. Myös kuljettajalle on aurinkolipassa oma näyttö! Irroitettava vetokoukku ja ilmastointiautomatiikka löytyy, jotenka teoriassa auto voisi sopia jopa arkikäyttöön. Käytännössä kuitenkin isot kulutukset pitävät huolen siitä, että harrastekäytössä tämä auto varmasti tulee olemaan. Myös takakontista löytyvät melkoiset subbarit vievät oman osansa tavaratilasta, mikä tekee tästä autosta soveliaamman ehkä sunnuntaiajeluun.

Hummer H2 käyttää samaa pohjalevyä kuin Chevrolet Tahoe ja GMC Yukon, mutta eroaa autona näistä kahdesta kuitenkin hyvin paljon. Vuonna 2007 ensiesiteltiin vielä uudistunut Hummer H2, mutta koko merkin valmistus lopetettiin jo vuonna 2010 huonon kannattavuuden vuoksi.

Hummereiden kokoluokitus meni niin, että kaikkein suurin malli oli H1, keskikokoinen malli H2, sekä pienin malli H3. H2 luokitellaan suureksi maasturiksi, vaikkei se kokonsa puolesta ylläkkään H1 -kokoluokkaan.

Koeajo

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Kun auton käynnistää, on se melkoinen show. Kasikoneen äänet kuuluvat niin makoisasti autoon sisälle, eikä sitä voi hyvällä tahdollakaan erehtyä luulemaan minkään muun auton ääniksi. Vaihteet toimivat kuin missä tahansa muussakin automaattivaihteisessa autossa. Penkit, kuljettajan ajoasento säädetään sähköllä. Ja nahkapenkit, sellaiset on jokaiselle autossa kulkijalle. Vaikuttavat ehjiltä, vaikka käytön jälkeä toki löytyy. Tietyt käytön jäljet nyt on hyväksyttävissäkin yli kymmenvuotiaalle autolle. Ensimmäinen asia, mikä itselleni aiheutti alkuun hieman hämminkiä, oli mailimittari – kilometrilukemat on sitten sillä pienemmällä präntillä maililukeman alapuolella. Ensimmäisen kerran mennessäni tielle, missä oli 80km/h rajoitus, aloinkin ihmetellä, miksi ihmiset ajavat vain viittäkymppiä! Hetken ihmeteltyäni tajusin vauhdin olevan oikeasti 80km/h. Nopeushan ei siis tunnu näin Hummerissa aivan samalta, kuin vaikka henkilöautossa.

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Näkymät Hummer H2:sen ratin takaa Laajavuoressa.

Muutoinkin Hummerissa on ison auton tuntua. En väitä että olisi missään nimessä paras auto ajaa, mutta koneessa riittää tehoja paljon, ja äijämäisyyttä vielä tehojakin enemmän! Tämmöisten autojen markkinat eivät ole isoja, mutta luulen, että auton ostajat sitäkin enemmän tietävät, mitä haluavat, ja mitä saavat.

Kiihtyvyyttä ainakin tuntuu olevan – ja melkoisten äänien säestämänä! Joskaan en tiedä, että missämäärin tämä on tunnepuolen asia. Koska kuorma-autoksi rekisteröitynä tätä saa ajaa siis vain 80km/h. Koeajolenkillä ainoa huomautettava asia oli tuulilasi, josta myyjä puhui, että se voidaan vaihtaa myös liikkeessä. Tuulilasissa meinaan on jo jonkinmoinen halkeama kerennyt tulla näiden vuosien aikana. Muuta huomautettavaa parin tunnin koeajolenkillä en löytänyt. Kuvien perusteella kesävanteet on talvivanteita näyttävämmät, joten kesäkelejä odotellessa!

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Hummerin mittaristo varoittaa jopa mahdollisesta jäästä. Näillä teho- ja vääntölukemilla ihan hyväkin idea.

Koeajolle suuntasin siis koulupäivän jälkeen, ja autoa koeajelin senverran, mitä ennen liikkeen sulkemisaikaa kerkesin. Ensikerralla kun saan Hummerin koeajoon, aion ottaa siitä selvää vielä tarkemmin! 322 hevosvoimaa on puhunut. Tiedän, että Hummer H2:sta on olemassa myös tehokkaampiakin versioita. Se tuskin tässä se pääasia, niihin saatan palata koeajon merkeissä myöhemmin.

Lopputulema

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Muotokieli on varsin laatikkomainen – mutta laatikkomainenhan oli myös lähtökohtakin, USA:n armeijan Humvee.

Tämä auto sopii ehdottomasti näyttävyyttä haluavalle autoimehelle. Liikaa vastaavia autoja ei ole Suomessa myytävänä välttämättä kovinkaan usein: Keski-Suomen alueella aina toisinaan saattaa löytyä joku myytävä Hummer, jos vaan mallilla ei niinkään ole väliä. Itseltäni tämä oli ensimmäinen kerta Hummerin puikoissa, ja jätti kyllä positiivisen tunteen. Aiemmin en ole päässyt edes Hummerin kyytiin! Paksua lompakkoa tämän auton pitäminen kyllä vaatii. Isot kulutukset + isot päästöt = isot verot. Niinpä, saa ruveta kaveeraamaan verottajan ja bensakauppiaan kanssa.

Suomesta tiedetään jopa löytyvän Hummerin limusiiniversio, joka on vuokrattavissa Fast Motors -nimisen yrityksen kautta. Myös pick-up versio löytyy, se tottelee nimeä SUT, siinä missä perinteisempi maastoauto on SUV.

Myynti: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / Tatu Herranen, 040 628 2554

Koeajoauton speksit: Hummer H2, vm2003, ajettu 192tkm. 6-litrainen Vortec V8, neliveto lukolla. Hintaa tällä autolla on 21 880 euroa.

Katso muut myytävät Hummer H2:set Autotalli.comista.

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Kylkiputket auttaa autoon sisään astumisessa. Kylkiputkilla toki saa myös ulkonäköä, mutta isossa autossa ne voi olla myös käytännölliset.

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Selväksi tulee – se on Hummer!

4 Comments

  • Tukkka says:

    Käsittääkseni hummerin ollessa rekisteröity kuorma-autoksi ja varustettu bensiinimoottorilla, niin vuotuisiksi veroiksi saadaan yht: 0€/vuosi. Joten tässä tapauksessa ei päästöillä ole siihen merkitystä.
    Tällä minä ainakin yritän itselleni perustella hummerin hankinnan järkevyyttä edes jossain määrin 🙂

    Terv: Tuukka T

  • Hummerin omistaja says:

    Jos auto on orkkiskunnossa niin koneessa on 315 hp ja kuten Tuukka kirjasi, ajoneuvoveroa H2:sta ei tarvitse maksaa pennin jeniä. Täysien bonuksien jälkeen liikennevakuutus ja Superkasko maksavat omassa sen 500 € vuodessa. Keskikulutus on ollut n. 18,5 l / 100 km ja kesällä matkassa pääsee siihen 15 litran hujakoille satasella. Todella huokeat ylläpitokustannukset mutta se joka tuijottaa vain bensankulutusta, ostakoot polkupyörän ja sotkekoot sillä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *