Koeajossa Hyundai Bayon – On se kiva!

Hyundai Bayon / kuvat Mikko Kilkki

Hyundai Bayonin näkeminen oikeassa elämässä ei säväyttänyt aivan niin paljoa, mitä aiemmin koeajamani Ioniq 5. Syy on selvä: Ulkonäkö on arkisempi, eikä yhtään futuristinen. Uuden mallin tullessa markkinoille koeajo on kuitenkin minun tapauksessani paikallaan – myös nyt, koska faktat oli pyrittävä selvittämään, mihin tästä uutukaisesta on? Pelkästään myyntiesitteiden teksteihin en yleensä tyydy.

Minkälainen on Hyundai Bayon?

Hyundai Bayon / kuvat Mikko Kilkki
Bayonin muodot on pitkälti Hyundaimaiset.

Jos auton luonnetta haluaisi kuvailla, on tämä pieni ja maastomeikein terästetty malli. Syy auton olemassaololle löytyy varmasti myyntitilastoista – maastohenkiset autot myyvät. Joten pysyäkseen kilpailussa mukana, Hyundaillakin on oltu pakotettuja vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.

Auto pitää sisällään yksilitraisen koneen, josta irtoaa tehoja 100 hevosvoimaa. Vaihteiston virkaa hoitaa automaatti, jossa vaihteita on 7. Hinnaston mukaan varustetasoja on tarjolla kolme: Fresh, Comfort ja Style. Koeajoauto on näistä Comfort. Varustetasoista Fresh on kaikkein edullisin, halvimmillaan autonsa saisi tuolloin 18 980 eurolla. Jos Bayoninsa haluaa hybridinä, onnistuu jos valitsee varustetasokseen Stylen. Silloin lompakko kevenee 25 990 euron edestä.

Koeajo – Miltä Hyundai Bayon tuntuu?

Hyundai Bayon / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalta löytyy digimittaristosta alkaen kaikenlaista.

Auton tunnistaa sisältä uudeksi Hyundaiksi. Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille kohdilleen toimivan oloisesti, ja hallintalaitteet on muutoinkin sijoiteltu järkevästi. Moottorin tunnistaa käyntiäänestä kolmesylinteriseksi, sillä polttomoottoreiden osalta downsizing on ollut päivän sana jo hyvän tovin.

Taajamassa Bayon on mieluisa ajaa, mikään ei paista ikävällä tavalla silmään. Arkikäyttöä ajatellen auto vaikuttaa olevan balanssissa – jos vain kokoluokka on käyttäjälle oikea. Moottoritielläkin pärjää, auto on järkevyyttä arvostavan matkamiehen ystävä. Mutta jos on tarve vetää jytkympää venetraileria, niin katsoisin pykälän tai pari jykevämpää autokalustoa. Moitteita ei voi kuitenkaan Bayonille antaa.

Hyundai Bayon / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on kokoluokka huomioiden ok

Parasta antia Hyundai Bayonissa on tavallinen arki. Autolla hoitaa arkiaskareensa kauppareissuista mummolareissuihin. Jos tavallista polttomoottoriautoa vielä kaipaat, niin pidä kiirettä, sillä vaihtoehtoiset voimanlähteet tulevat lähivuosina syrjäyttämään perinteisen polttomoottorin. Miedoimmillaankin kyse on hybridistä, ehkä jopa sähköautosta, vetyautosta tai vastaavasta.

Lopputulema – Mikä fiilis jäi

Hyundai Bayon / kuvat Mikko Kilkki

Ostajan tarve sen lopulta määrittelee, onko autohankinta järkevä vai ei? Tarvittaessa kannattaa käydä autoliikkeessä katsomassa paikanpäällä ja tekemässä koeajo. Jos Hyundai Bayon kohtaa ostajakandidaatin käyttötarpeen kanssa, annan minä tällöin suositukseni auton ostoon.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki