Koeajossa: Hyundai i20 1.4 Comfort

Hyundai i20

Mikäli uudistunutta Hyundai i20:a pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, yllättävä sopisi parhaiten kertomaan viikon koeajojakson tunnelmista. B-segmentin auto hämmästyttää sekä tiloillaan, laatuvaikutelmallaan että vaivattomalla ajettavuudellaan. Koeajoimme 1.4 litran bensamoottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla Comfort-varustellun version, joka tulee maahantuojan mukaan olemaan mallin syömähammas Suomessa.

Edellisen sukupolven i20 sekä edeltäjänsä Hyundai Getz ovat löytäneet tiensä etenkin varttuneemman ikäluokan sydämiin, mutta kasvojen kohotuksen sekä teknisen kehityksen ansiosta uutta kaksikymppistä voi aidosti pitää hyvänä vaihtoehtona myös alle 60-vuotiaalle ostajalle aina ensiauton hankkijasta alkaen. Malli on tehty miellyttämään erityisesti saksalaiseen muotokieleen tottuneita kuluttajia. Onko siinä onnistuttu, on jokaisen katsojan silmissä, mutta hinta-laatusuhteellaan ja viiden vuoden takuulla Hyundai asettaa hyvän kirittäjän Volkswagen Polon kokoluokkaan.

[su_youtube_advanced url=”https://youtu.be/w5mCQSiT2hA” rel=”no”]

Uudet Hyundai i20:et valmistetaan ja suunnitellaan Euroopassa, joten pienen, laiskan ja muovisen idänihmeen maineen voi viimeistään nyt unohtaa. Näkyvimpänä uudistuksena i20 on saanut tyylikkäät led-huomiovalot, jotka on muotoiltu kaksiosaisiksi. Ajovalojen alalaidasta löytyy pistemäiset led-valot ja ylälaidasta puolestaan leveät nauhamaiset valot, jotka näkyvät myös auton sivuille ja ovat päällä myös ajovalojen ollessa kytkettyinä. Ilme on ainakin allekirjoittaneen mielestä todella tyylikäs.

Hyundai i20

Toinen muotoilun näkyvistä uudistuksista on leijaileva kattorakenne, mikä on luotu päällystämällä c-pilari korkeakiiltoisella muovilla. Rakenne tuo hieman mieleen uuden Skoda Fabian.

Ajettavuudeltaan uusi Hyundai i20 on varsin vakaa ja täsmällinen ollakseen näinkin pienen kokoluokan edustaja. Ohjaus on turhankin kevyt mutta palautus keskialueelle toimii sujuvasti. Mukulakiveyksellä ja töyssyihin ajettaessa matkustamoon välittyy tärinöitä, mutta jäykkä alusta ja jousitus tekevät toisaalta maantieajosta ja kaupunkipyörittelystä täsmällistä. Siinä missä ohjaus on kevyt, samaa voi sanoa myös kytkimestä. Jäykkään kytkintuntumaan tottuneena vaatii yllättävän pitkän ajan ennen kuin liikkeellelähdöistä saa sulavia. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto yhdistettynä 100 hevosvoiman ja 134 Nm väännön moottoriin vaatii toki suhteellisen tiuhaa vaihteiden vatkaamista ja korkeita kierroksia, mutta pykälät ovat täsmälliset ja vaihteisto vaivaton käyttää. CO2-päästöjä auto tupruttelee 122 grammaa kilometrillä, joten siinä mielessä nykyisen romutuspalkkiokampanjan raja jää harmittavasti kahdesta grammasta vajaaksi. Vanhan auton vaihtaja ei näin ollen saisi 1500 euron romutuspalkkiota vaihtaessaan uuteen Hyundai i20 1.4 -versioon.

Hyundai i20

Tilat uudessa i20:ssa on saksalaisten standardien mukaan mitoitettu. Ratista löytyy reilut säätövarat niin korkeus- kuin syvyys-suunnassa, kuten myös penkissä riittää säädöt pitkällekin kuskille. Mikäli on tottunut jättämään Aasiasta tulevat autot koeajamatta riittämättömien säätövarojen takia, niin i20 tekee onneksi poikkeuksen (tai no, eurooppalainen autohan tämä on nykyään). Laatuvaikutelma on sisätiloissa hyvällä tasolla. Materiaalit vaikuttavat kestäviltä, eikä resonanssiääniä tai kolinoita ilmene. Ohjaamo on klassisen tyylikäs ja konstailematon. Kyynärnojan sijoittelu on onnistunut ja ajoasennosta saa mukavan pitkille matkoille.

Tavaratila on kooltaan 301 litraa, eli esimerkiksi Skoda Fabia vie pidemmän korren 330 litrallaan. Peruskäyttöön tilaa on riittävästi, mutta esimerkiksi lastenrattaat ja golfbägi vaativat pientä luovimista. Varustetasoja i20:ssa on valittavana kolme: Classic, Comfort ja Style. Perusvarusteet on kunnossa jo Classic-tasosta alkaen, ja löytyy kaikista autoista vakiona mm. lämmitettävä ohjauspyörä, varuste jolle saattaa naureskella niin kauan kunnes sitä kokeilee.

Hyundai i20

Parhaan hinta-laatusuhteen tarjoilee koeajettu Comfort-varustelu, johon moni ostaja päätynee ottamaan lisäksi noin 900 euron plus-paketin. Tällöin autoonsa saa mm. kaistavahdin, sadetunnistimen, automaatti-ilmastoinnin, led-päivävalot, paremman äänieristyksen, pysäköintitutkan taakse, säädettävän tavaratilan välipohjan ja automaattisesti himmenevän taustapeilin. Muutamia mainitakseni.

Uuden Hyundai i20:en hinnat alkavat 14 990 eurosta ja koeajetun 1.4 litraisen moottorin kanssa 17 390 eurosta. Kilpailu pienten perheautojen luokassa on kovaa ja tästä hintahaarukasta löytyy useampia vaihtoehtoja, mutta on Hyundailla myös aseita vastata kovaan kilpailuun. Esimerkiksi viiden vuoden takuu.

Hyundai on tehnyt hienoa työtä uuden i20:en kanssa. Auto on hyvä ajaa eikä mikään ärsytä. Nähtäväksi jää löytävätkö myös nuoremmat ostajat uuden eurooppalaistuneen mallin.

Kuvagalleria Hyundai i20:

Hyundai i20 Hyundai i20

Hyundai i20 Hyundai i20 Hyundai i20

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *