Koeajossa Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Style

Hyundai Kona ajovalot
Hyundai Konan päiväajovalot on nostettu ajovaloja ylemmäs.

Verrattain uusi B-segmentin katumaastureiden autoluokka on monella tapaa tervetullut lisä korkeampaa ajoasentoa kaipaaville autoilijoille. Pienempi kokoluokka tarkoittaa pienempää hintaa ja moneen tarpeeseen tämän kokoinen auto riittää vallan mainiosti. Hyundai Kona on piristävän erilainen automalli niin korealaisen autovalmistajan omassa portfoliossa kuin kilpailijoidensa joukossa.

Harva tämän hintaluokan automalli kääntää liikenteessä yhtä paljon katseita, joten muotoilua voi pitää onnistuneena, tai ainakin erottuvana. Hyundai Konan vahvuuksiin kuuluu ehdottomasti se, että auton saa halutessaan myös nelivetoisena ja sen ulkomuotoa pystyy personoimaan esimerkiksi erilaisilla sisätilojen väripaketeilla, joiden mukana myös turvavyön värin pystyy vaihtamaan.

Hyundai Kona punainen turvavyö

Koeajoimme Konaa tehokkaammalla 1.6-litraisella bensiiniturbomoottorilla, jonka yhteydessä on aina 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto ja neljä vetävää pyörää. Toinen vaihtoehto on etuvetoinen 1.0-litran bensaturbolla varustettu manuaalivaihteinen Kona. Suppealta kuulostava mallivalikoima on toisaalta ostajan kannalta selkeä. Ehkäpä suurin puute on se, ettei etuvetoon voi valita automaattivaihteistoa.

Niin etu- kuin nelivetoa ajaneena molempien voi todeta täyttävän hyvin perustarpeet, mutta esimerkiksi vetotarpeita varten kannattanee suosia tehokkaampaa nelivetoa. Maavaraa nelivetoisessa Konassa on reilut puoli senttimetriä enemmän. Myöskään käsivalintaista vaihteistoa ei kannata toisaalta säikähtää, sen toiminta on vaivatonta ja täsmällistä.

Hyundai Kona – ajettavuus

Nelivetoisen Konan 177 hevosvoimainen moottori ei jätä juuri moitteen sijaa. Etenkin väkevä 265 Nm:n vääntö miellyttää ajossa ja moottorin luonteessa on jopa dieselmäistä puhtia. Seitsenvaihteinen automaattivaihteisto sen sijaan tuntuu etenkin koeajon alkuun hieman laiskalta Eco- ja Comfort-ajotiloissa. Vaihteisto tuntui viikon koeajon aikana mukautuvan omaan ajotyyliin paremmin sopivaksi, mikä viittaisi siihen, että se oppii kuljettajan kaasujalan liikkeistä.

Hyundai Konan kaksivärinen katto

Konan katon voi valita joko korin värisenä tai tumman harmaana sekä mustana. Pieni “kauneusvirhe” on takaluukun rämisevä ääni suljettaessa.

Täyden ajonautinnon saavuttaakseen Konan ajotilavalinta tulee helposti kytkettyä Sport-asentoon, mikä on polttoaineenkulutuksen kannalta tietysti huonompi vaihtoehto. Hyundai ilmoittaa Konan yhdistetyksi kulutukseksi 6,7 l/100 km ja kaupungissa bensaa hörpitään kahdeksan litraa sadalla kilometrillä. Koeajossamme valmistajan lukemat ylittyivät noin litralla. Tehoihin ja nelivetoisuuteen nähden kelpo suoritus, mutta polttoaineenkulutusta ja nelivetoisuuden tarvetta kannattaa kyllä vakavasti pohtia mikäli valintaa tekee näiden kahden välillä. Oma valinta osuisi todennäköisesti etuvetoiseen Konaan mutta parempaan Style-varusteltuun yksilöön.

Hyundai Kona sivuprofiili

Kattolinja näyttää laskevan melko voimakkaasti. Takapenkeillä on kuitenkin hyvin pääntilaa.

Hyundai Kona on jämäkkä ajettava ja ohjaus täsmällinen. Alusta ei ole erityisen mukavuuspainotteinen, terävät töyssyt ja tien saumat tuntuvat hieman epämukavilta ohjaamossa, mutta toisaalta korostetun jämerä tuntuma tiehen sopii hyvin auton luonteeseen. Myös jarrut tuntuvat poikkeuksellisen tunnokkailta tämän hintaluokan autolle.

Konan sisätilat

Koeajettu Hyundai Kona oli Style-varustetason auto, mikä tarkoittaa Comfort-varustelua kattavampaa varustelua sekä mahdollisuutta valita autoon erilaisia personointiratkaisuja. Moni nykypäivän autoilija osaa arvostaa sitä, että auton ulkonäköä pystyy muokkaamaan omiin mieltymyksiin sopiviksi ja esimerkiksi Konan sisätilojen väripaketin hankintaa voi suositella. Istuinten värikkäät tikkaukset, kojelaudan väripaneelit sekä niihin sopivat turvavyöt ovat yllättävän piristävä näky. Kangas-/nahkaverhoilulla väritilapaketin hinnaksi tulee noin 700 euroa ja täysnahkaverhoilulla noin 2000 euroa. Täysnahkapaketin yhteydessä istuimiin tulee tosin myös sähkösäätö sekä ilmastointitoiminto.

Hyundai Konan ohjaamo

Yleisilme on pelkistetyn tyylikäs. Materiaaleissa on suosittu kohtuullisen paljon kovia muovipintoja.

Kuljettajalle ja etumatkustajalle on Konassa varsin ruhtinaalliset tilat ja säätömahdollisuudet. Istuimet antavat hyvän tuen ja ovat mukavat. Istuinosa voisi olla tosin hieman pidempi. Etupenkkien niskatuista täytyy erikseen mainita niiden erinomainen muotoilu, joka nojaa hieman eteenpäin ja antaa niskalle hyvän ja luonnollisen tuen.

Takana tilaa on lapsimatkustajille hyvin ja päätilan puolesta myös aikuiset mahtuvat taakse hyvin. Polvien osalta aikuisilla saattaa tehdä tiukkaa, tai vähintään etumatkustaja saattaa joutua tinkimään omasta jalkatilastaan.

Tavaratila on hyvää keskitasoa 361 litran perustilavuudellaan. Kuten valitettavan monissa muissakin automalleissa, myös Konassa tavaratilan heikkous on kiinnitysratkaisujen vähäisyys. Kontti on muodoltaan selkeä, mutta se ei paljon lohduta, kun viikonlopun ostoksia saa kerätä tavaratilan pohjalta takaisin ostoskasseihin. Tässä suhteessa riittää vielä opittavaa esimerkiksi Skodalta ja Volvolta.

Hyundai Kona nelivedon lukko

Konan nelivetoon kuuluu vakiona lukko. Lisävarusteisissa istuimissa on myös ilmastointi.

Millaisen Konan valitsisin?

Hyundai Kona tuntuu autolta, joka täyttäisi hyvin omat käyttötarpeet, joten koeajon aikana tuli myös mietittyä, millaisen auton itse autokaupoilla varustelisi. Valinta osuisi seuraavaan:

  • Hyundai Kona 1.0 T-GDI Style 24 990 €
  • Pulse Red helmiäisväri 636 €
  • Punainen Leather Pack 2000 €
  • Safety Pack (kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoitukset) 669 €

Yhteensä 28 295 euroa.

Jos kyseistä konfiguraatiota haluaisi vielä jotenkin parannella, valittavissa olisi esimerkiksi navigointijärjestelmä tuumaa suuremmalla kosketusnäytöllä ja paremmalla Krell-äänentoistojärjestelmällä. Toisaalta auton vakiovarusteluun kuuluu 7-tuuman kosketusnäyttö Apple CarPlay -valmiudella, joten todennäköisesti tuhannen euron sisäänrakennettu navigaattoripaketti jäisi todennäköisesti ostamatta.

Hyundai Kona HUD-näyttö

Heijastusnäytön kuva näytetään suurikokoisella pleksillä. HUD on helppo kytkeä myös pois päältä.



Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Style – tekniset tiedot

Moottori 1591 cm3, R4
Suuri teho 130 kW (177 hv) / 5 500 r/min
Suurin vääntö 265 Nm / 1500 – 4000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkin-automaattivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,9 s
Yhdistetty EU-kulutus 6,7 l/100 km
CO2-päästöt 153 g/km
Mitat Pituus 4 165 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 565 mm, akseliväli 2 600 mm
Maavara 177,5 mm
Suurin sallittu perävaunupaino 600 / 1 250 kg
Tavaratila 361 / 1 143 litraa