Koeajossa Italian ihme Fiat Talento

Fiat Talento / kuvat Mikko Kilkki

Fiat Talento on yksi niitä auoja, joita minun on pitänyt käydä koeajamassa jo iät ja ajat. Vihdoin sain kyseisen asiantilan korjattua, kun Jyväskylän Rinta-Joupilla olivat saaneet esittelyautonsa kilpiin. Markkinoille Fiat Talento saatiin jo jokunen vuosi takaperin, joten nyt tulee juttu ja koeajo viiveellä.

Jos joku ihmettelee, että mikä ihmeen Fiat Talento, niin kyseessä on samainen tuote, jota myydään myös nimillä Opel Vivaro, Renault Trafic, sekä Nissan NV300. Nämä autot on siis kaikki suunniteltu enemmän tai vähemmän yhteistyönä, jolloin tuotantokuluja on saatu painettua alaspäin. Hinnan suhteen suunta on siis oikea, mutta autotestaajan näkökulmasta samankaltaisuuden takia tylsyys uhkaa. Toimintatapa on automaailmassa nykyaikana varsin yleinen.

Minkälainen on Fiat Talento?

Fiat Talento / kuvat Mikko Kilkki
Fiat Professional valmistaa Fiatin pakettiautot, sekä niihin pohjautuvat henkilöversiot.

Talento on Fiat Ducatoa pykälän pienempi pakettiauto, ja se tuli korvaamaan aiemmin mallistossa olleen Scudon. Talentoa pienemmät mallit taas on Fiat Fiorino ja Doblo. Jos tämän haluaisi tiivistää jotenkin, on Talento eräänlainen välikoko isomman ja pienempien välissä.

Nyt koeajetussa autossa on 1,6 litrainen dieselkone, manuaalivaihteisto, ja se on etuvetoinen. Tehoa löytyy 125 hevosvoimaa, ja varustelistaus on työmiestä ajatellen käytännöllinen. Koska tämä on työakalu, niin siitä syystä on hyvä, että ajoasento kaikkineen säädetään käsisäätöjen kautta. Pohjimmiltaanhan Talento on vain peruspaku, jolla raksamies tai remonttimies voi helposti hakea Starkilta tarvikkeensa kyytiin.

Fiat Talento / kuvat Mikko Kilkki

Myös Fiat Talenton tavaratila on maininnan arvoinen, sillä se on kokoluokassaan järkevä ja toimiva, eikä jää kilpailijoistaan jälkeen. Jos haluat verrata tavaratilaa kuvan kanssa muihin pakettiautoihin, niin katso blogistani vaikka Volkswagen Transporter.

Koeajo – Miltä tuntuu?

Fiat Talento / kuvat Mikko Kilkki

Fiat Talento on kuljettajan paikalla selkeän ja mieluisan oloinen auto. 170 senttinen kuljettaja saa ajoasennon kohdilleen, ja hallintalaitteet löytyy järkeviltä paikoilta. Mieleen tulee jossain määrin vastaava Nissan, joten jos on käynyt vaikkapa Renaultia tai Nissania ajamassa, kuten minä. Mitään yllättävää ei tällöin ilmene. Molemmissa autoissa, Nissanissa ja Fiatissa, hallintalaitteet on samalla hyvällä tavalla sijoiteltu.

Sitten ajamaan. Taajamassa Talento on hyvän oloinen auto ajaa. Fiateilla enemmänkin ajaneena täytyy todeta, että Fiatin pakettiautomalleja ei aina ole tullut liikaa kehuttua. Nyt kuitenkin kehumisen aihetta on, eikä myyjää tarvitse mielistellä.

Fiat Talento / kuvat Mikko Kilkki

Myös moottoritiellä Talento on toimiva, varsinkin nyt kun perävaunua ei ole perässä, eikä lastia kyydissä. Samoissa teholukemissa kuitenkin pyörii ne muutkin tämän kokoluokan pakut, joten varmasti lastin ja perävaunun kanssa Talentollakin pärjää.

Positiivinen maininta on annettava myös navigaattorin näytöstä, joka on riittävän kokoinen käyttöä ajatellen. Myös peruutuskamera löytyy, sen kuva on selkeä ja hyvän kokoinen.

Fiat Talento / kuvat Mikko Kilkki

Fiat Talento on kaikkineen selkeä tapaus, tällä uskaltaisi päästää myös vähemmän pakulla ajaneen ajamaan. Hyvää Talentossa on myös se, että siihen ei myöskään pakkotyrkytetä digimittarisoa. Digimittaristoja on jo saatavissa pakettiautoissa ainakin Vw Transporteriin, mutta sielläkin onneksi vain valinnaisvarusteena.

Lopputulema – Fiat saa hyväksynnän

Fiat Talento / kuvat Mikko Kilkki
Kun sivuprofiilia katsoo, Fiat Talento näyttää tutulta.

Silläkin uhalla, että minun perääni vielä valkotakkiset soitetaan, niin annan hyväksyntäni Fiat Talentolle. Ajattelinpa vielä joskus hankkia Fiat Talenton testattavaksi niin, että käyn kuljettamassa sillä jonkun muuttokuorman tai vastaavan. Käytännön tilanteet kertovat sen, mihin auto lopulta taipuu.

Tarvitseeko tähän sitten mitään lisää? Jos Fiatin nimellä myydään, niin ei. Kuten konsernisisar Ivecoa, myös tätä Fiatia voisi kutsua Italian lahjaksi kuljetusteollisuudelle.

Mitäpä sitten Fiat Talento maksaa? Koeajoautolla on hintaa 26 990 euroa.

Fiat Talento / kuvat Mikko Kilkki

Aut myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Koeajoauton speksit: Fiat Talento 1,6 ECOjet, L2H1, Päästöt 159g kilometrille, etuveto, ilmastointi, vetokoukku, metalliväri

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki