Koeajossa ja vaihtariarviossa: Range Rover Velar

Range Rover Velar / kuvat Mikko Kilkki

Olin jo hetken aikaa katsellut Range Rover Velaria Jyväskyläläisestä autoliikkeestä, kunnes päätin mennä kysymään sitä koeajolle juttua varten. Koeajo onnistui, joten ajoon lähti auto, jota ei liian usein näe netin myyntipalstoilla!

Koeajopäivänä katsaus netin myyntipalstoille nimittäin osoitti, että Velareita on myynnissä Suomessa vain noin parisenkymmentä. Se alkaa olemaan jo tarpeeksi vähän – ainakin minun mittakaavassani. Ehkä myös siksi, että tämä oli ainoa tämän mallin auto Keski-Suomessa, joka oli myytävänä. Toki myyntihallissa olisi ollut valittavana myös Mercedeksen CL500 tai Cadillac Escalade, mutta ne ajattelin säästää seuraavaan kertaan. Toki hienoja autoja nämä kaikki.

Rangen koin puhuttelevan minua kuitenkin näistä eniten, sillä tiettyjä malleja näkee täällä myynnissä niin harvoin, että sitä ei tiedä, milloinka tulee seuraava koeajomahdollisuus. Voi olla että ehkä sitten joskus taas, mutta ei hetkeen. Toki koeajolle varmasti pääsisi, jos matkustaisi toiselle paikkakunnalle. Koeajoreissuja Keski-Suomen ulkopuolelle olen kuitenkaan harvemmin tehnyt.

Velarille hieman speksiä – millainen se on?

Rangella olin ajanut aikaisemmin vain kerran, tuolloin auto oli vuosimallin 2005 Sport TDV6. Mallistossa Velar sijoittuu mainitun Sportin alapuolelle, mutta on kuitenkin pikkuveli Evoqueta isompi. Jaguar F-Pace on sukua Velarille, muttei kuitenkaan ole täysin sama auto. Samankaltaisuuden ymmärtää, kun huomioi Jaguarin ja Rangen konsernisukulaisuuden. Range Rover on nimittäin Land Roverin hienostopainos, ja Lantikalla sekä Jaguarilla on sama omistaja, nykyään Intialainen Tata Motors.

Nyt koeajetussa Velarissa on 180 hevosvoimainen dieselmylly, mikä on samalla myös malliston peruspata. Konehuoneeseen on tarjolla niin bensaa kuin dieseliä tästä ylöspäin. Vaihteiston virkaa hoitaa kahdeksanvaihteinen automaatti. Vuosimalli on 2018, mutta silti autolla on keretty ajamaan jo 75tkm. Onhan se jo vuoden ikäiselle autolle jonkinmoinen määrä.

Auton käytännöllisyydestä kertoo esimerkiksi varustelistauksen vetokoukku, ja sallittu 2400kg vetopaino. Tuota voisi jo hyödyntää vaikkapa venetrailerin tai asuntovaunun vetämiseen, jos sitä tohtii Rangellansa tehdä. Tavaratilassa litroja piisaa reilusti, koko ei lopu kesken – ellet sitten pyöritä lapsiperhearkea usean lapsen kera, ja reissaa vaikkapa Helsingistä Ylläkselle mökkeilemään vähän väliä.

Historiansa aikana tämä auto on ollut yhdellä omistajalla, ja tehdastakuu on vielä voimassa – joko joulukuuhun 2020, tai sitten 100tkm kilometrimäärään saakka. Kumpi ehdoista vain ensin tuleekaan täyteen.

Koeajo – Velar on toimiva

Kun autoon menee sisälle, on keskikonsoli ensimmäisiä asioita, joihin huomio kiinnittyy. Auton suunnittelija lienee joku digifriikki. Auto lähtee napista käyntiin, ja ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Koska miellän Rangen premiumiksi, niin mainitut käsisäädöt ehkä siksi vaativat alkuun ajatustasolla hieman totuttelua. Kun tähän tottuu, mitään kulttuurishokkia ei lopulta ole. Muutoin mitään yllättävää ei ilmene.

Hallintalaitteet löytyy loogisilta paikoilta, mistä niitä on helppo käytää. Käsijarru on sijoitettu ratin vasemmalle puolelle, mutta näin automiehenä sitäkään ei tarvitse sieltä kauaa etsiä – se löytyy nopeasti.

Range Rover Velar / kuvat Mikko Kilkki

Alustatuntuma on miellyttävä, toimiva. Vaihteisto vaihtaa täsmällisesti, eikä sen toimintaa voi moittia. Sisätilat on myös aikuiselle ihmiselle varsin toimivat, myös takapenkillä pystyy istumaan, kun kuljettaja on ensin ottanut hyvän ajoasennon. Evoque on itseltäni vielä koeajamatta, joten siihen en rupea vertaamaan – mutta Velarissa tilat toimivat myös reissuhommaa tekevälle.

Vaikka tämä Velar on bitumitatamia paljon nähnytkin, on kaikki silti varsin pätevän ja siistin oloista. Edellisen tammikuussa tehdyn huollon jälkeen on ajettu kymppitonni, eikä koeajossa mitään vikaa ilmene. Ei myöskään sen jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi.

Kyllä tämän auton kaikkineen Rangemaiseksi tuotteeksi tunnistaa, ja sillä ajamisesta nauttii.

Lopputulema – Entä se haluamiskerroin?

Range Rover Velar / kuvat Mikko Kilkki

Tässä autossa on perustarpeeseen kaikki mahdollinen, sekä mukavasti ekstraa päälle. Mikäli tavallinen ei riitä, voisi tässä olla silloin vaihtoehto. Hintaa toki vielä on, mutta kannattanee muistaa se, että uuden hinta kipuaa aika nopeasti tuonne 100 000 euroon tai yli. Tällöin vaihtoauto saattaa olla se mieluisa vaihtoehto. Varsinkin sopivan vaihtarin osuessa kohdalle haluamiskertoimet on huipussaan.

Koska päästötkin tässä autossa ovat vain 142 grammaa kilometrille, niin on suorastaan jopa vääryys, ettei Velareita ole myynnissä ainakaan vaihtoautoina tämän enempää. Voin luvata, että tämä Velar kannattaa pitää mielessä, kun suuntaa etsimään tämän kokoluokan (ja hintaluokan) nelivetoautoa.

Koeajoauton speksit: Range Rover Velar D180, ajettu 75tkm, vuosimalli 2018. Jakopää on ketjulla, sekä tehdastakuuta jäljellä. Yksi omistaja, hinta 74 880 euroa.

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi Jyväskylä, www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki