Koeajossa Kia Sportage – Vuosikymmenen tauon jälkeen!

Kia Sportage / kuvat Mikko Kilkki

Kia Sportagella ajoin muistini mukaan viimeksi vuonna 2011. Se oli vielä hyvän aikaa ennen blohini perustamista, tai freelancertoimittajaksi ryhtymistä. Koska noista ajoista on ehtinyt kulua jo hyvä tovi, ja mallikin uudistua välillä, oli hyvä hakea Sportage koeajoon uudelleen.

Muistissa minulla toki on, kun aikoinaan raskaankaluston ammattipätevyyden jatkopäiviä käydessä, kouluttaja sanoi Kiaa Köyhien ihmisten autoksi. Itselläni kesti hetken tajuta, ennenkuin hoksasin, mistä automerkistä oikein puhutaan. Kouluttaja kertoi omasta ongelmaisesta Sportagestaan. Jollain tapaa haluan uskoa, että hänen tapauksessaan kyse oli vain maanantaikappaleesta.

Vaikka mittarissa minulla on jo ajettuna nelinumeroinen määrä autoja, on todella myönnettävä, että ajoin Kia Sportagea nyt elämäni toisen kerran. Koska kymmenen vuoden takaisesta koeajosta on jäljellä enää hämyiset muistikuvat, kiinnosti minua vahvasti se, oliko sivistyksessäni aukkoja, vai oliko Sportage todella hyvä auto? Selvää on se, ettei uusi malli ainakaan edeltäjään huonompi ole. Oli matkan varrella puheet ollut mitä tahansa, on annettava ensin mahdollisuus todistaa asia toiseksi, ennenkuin antaa tuomion.

Ehkäpä Kia on sittenkin Kivojen ihmisten auto?

Minkälainen on uusi Kia Sportage?

Kia Sportage / kuvat Mikko Kilkki
Vuoden 2021 aikana Kialla on mietitty brändiasiat uusdestaan. Uusiksi on mennyt niin logo kuin brändislogan.

Auto on etuvetoinen, kevythybridi, ja polttomoottorin virkaa hoitaa 1.6 litrainen bensapata. Tehoa löytyy arkikäyttöön järkevästi 179 hevosvoimaa. Varustetasona on GT-Line, ja vaihteiston virkaa hoitaa automaatti.

Sportagen kanssa samaa kokoluokkaa ja kilpailevia malleja on esimerkiksi Peugeot 3008 ja Volkswagen Tiguan. Sportagessa varustelistaus on varsin hengästyttävää nähtävää: Myyjän kertoman mukaan lasikatto tästä vielä puuttuu, mutta muuten on tarjolla kaikkea sitä, mitä Sportageensa on mahdollista ostaa. On navigointia, nahkaverhoilua, ilmastointia sun muuta nykyautolle tyypillistä värkkiä.

Kia Sportage / kuvat Mikko Kilkki
Kokoluokka huomioiden takapenkkitilat on toimivat.

Itse löydän tästä lasikaton lisäksi vain yhden puutteen: Neliveto, mutta käytännössä sekin on rahalla paikattavissa, kun euroja latelee tiskiin vain sopivasti. Kaikkein halvin uusi Sportage maksaa 25 990 euroa, mihin rahaan auto on aina etuvetoinen. Halvin nelivetonen auto maksaa noin kymppitonnin enemmän, 34 284 euroa.

Koeajo – Mitkä fiilikset uudesta Kia Sportagesta?

Kia Sportage / kuvat Mikko Kilkki
Ohjaamoa voisi kuvailla nykyaikaiseksi. Esimerkiksi näyttöjä on kaksi.

Kaukana on ajat, jolloin Kia Cerato oli vielä tuotannossa! Noihin aikoihin verrattuna Kian haluttavuus ja brändimielikuva on minun silmissäni noussut jäätävän paljon. Ja jotainhan Kia on tuntunut osaavan tehdä oikein, koska kansalaiset tilastojen valossa uusia Kioja ostavat.

Kun huomiodaan uuden Sportagen laatuvaikutelma, ja verrataan sitä myyntitilastoihin, en bloggaajana ja somevaikuttajana ylläty yhtään. Ja korostettava on, ettei tätä kommenttia ole maksettu. Ajoasento löytyy kohdilleen sopivasti, ja hallintalaitteet on sijoiteltu järkevästi siten, että niitä on helppo käyttää.

Kia Sportage / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla mitään yllättävää ei ilmene.

Taajamassa Sportagella on varsin leppoisa ajaa, eikä mikään pistä häiritsevästi silmään. Myös moottoritiellä homma toimii, mutta jos olisin ostamassa itselleni autoa, saattaisin haluta omaan autooni nelivedon. Pääväyliä ajaessa talvella tietenkin etuvetoisellakin pärjää, mutta omat ajotottumukseni tuntien ajosuoritteeni ei ole niinkään pitkää matkaa, vaan lyhyempää ajoa kinttupolkuja unohtamatta.

Oikeastaan näin on niin hyvä, kuin se nyt vain voi olla.

Lopputulema – Kia Sportage vai Nissan Qashqai?

Kia Sportage / kuvat Mikko Kilkki

Tuttu automyyjäni käski vastata rehellisesti, ja kysyi, että ostaisinko Nissan Qashqain vai Kia Sportagen? Jäin pohtimaan vastausta. Oma historiani tuntien historian painolasti on Nissanin puolella, koska olen aiemmassa vaiheessa omistanut parikin Nissania, ja ajanut pelkästään omilla Nissaneillani kymmeniä tuhansia kilometrejä. Ensimmäinen autoni oli vuosimallin 1989 Nissan Sunny, ja pelkästään sillä ajoin 50 000 kilometriä, ja auton myin pois vähän yli 300 000 kilometriä ajettuna.

Nissan Sunny ja Kia Sportage eivät tietenkään vertaudu malleina toisiinsa mitenkään. Luotto kuitenkin Nissaniin minun kohdallani on vahva, joten jos annan menneisyyden haamujen vaikuttaa autovalintaan, saattaisin omalla kohdallani pistää rahat kiinni tuttuun ja turvalliseksi koettuun Nissan Qashqaihin. Olen uutta Qashqaita itse myös ajanut, ja todennut myös sen sopivan autona itselleni.

Kia Sportage / kuvat Mikko Kilkki

Jos unohdan menneet, ja keskityn vain ja ainoastaan nykyhetkeen, saattaisi tässä tapauksessa sujuvasanainen myyjä onnistua myymään minulle myös Kia Sportagen. Mikäli vastaavaa menneisyyden painolastia ei ole, mitä minulla on, saattaa pystyä autovalintansa tekemään fiilispohjalta, kumpi auto vain jättää paremman vaikutelman.

Suosittelen toki, että uutta autoa harkittaessa käy koeajamassa kilpailieviakin malleja, ja vertaa niitä rohkeasti keskenään. Eroja saattaa löytää, vaikka moni auto nykyisellään tuntuu niin kovin toistensa kopioilta.

Kia Sportage / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki