Koeajossa kohtuuhintainen ja tilava Citroën C5 Aircross Hybrid – mukavuus ei ole kirosana

Citroen C5 Aircross Hybrid koeajo

Pyöreän pehmeät muodot ja sympaattinen ulkokuori tekevät ladattavasta Citroën C5 Aircross Hybridistä helposti lähestyttävän ja korostavat automerkille ominaista mukavuutta. 

Vaikka Citroën olisikin itselle tuntemattomampi automerkki, C5 Aircross Hybridin ranskalaisuutta ei kannata katsella nenänvartta pitkin. Sisätilojen viimeistely ja materiaalit pärjäävät vertailussa saksalaisille merkeille, eikä ajettavuudessa ole sen suurempaa moitittavaa. 

Mikäli autoltaan kaipaa mukavuutta ja perhekäyttöön soveltuvia helposti tiloja, Citroën C5 Aircross Hybrid on ehdottomasti koeajon arvoinen. Automallin hinnat alkavat 39 323 eurosta, mutta parhaan hinta-laatusuhteen mallivaihtoehdon saa todennäköisesti tällä hetkellä Comfort Selection -kampanjamallista, jonka 41 883 euron hintaan sisältyy kattava Shine-varustelu, jonka lisäksi esimerkiksi puhelimen langaton lataus, sähkötoiminen takaluukku, 19-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä 7,4 kW:n sisäinen laturi. 

Sisätiloissa materiaalit ovat laadukkaan tuntuisia ja näköisiä. Ajoergonomia sopii hyvin myös pitkälle kuljettajalle.
Istuimet ovat erittäin onnistunut yhdistelmä pehmeyttä ja jämäkkyyttä.

Koeajomme Citroën C5 Aircross Hybridillä ajoittui keväisiin lämpötiloihin ja täyteen ladattuna auto kulki tasan 40 kilometriä ennen polttomoottorin hyrähtämistä käyntiin. Lukema on keskikokoiselle katumaasturille ja 13,2 kWh:n ajoakustolle kelposuoritus, ja kattaa keskimääräiset tyypilliset työ- ja harrastuspyörittelyt kodin lähettyvillä. 

Citroën C5 Aircross Hybrid on aina etuvetoinen ja sähkömoottorin 81 kW:n teho (110 hv) riittää viemään jo itsessään autoa riittävän sulavasti. Oleellista on sähkömoottorin hyvä 320 newtonmetrin vääntö. Urheilullisessa ajotilassa sähkö- ja polttomoottori tuottavat enimmillään 165 kW:n (225 hv) ja 360 Nm:n huiput. 

Citroënin automalleissa on mukavasti muotoilullista pehmeyttä.
Tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä ei edusta luokkansa huippua. Pikavalintanäppäimiä on onneksi runsaasti näytön alapuolella.

Vaihteistona C5 Aircross Hybridissä on 8-vaihteinen automaatti, jonka toiminta on loogista ja huomaamatonta. Auton mukavuutta korostaa upealla tavalla progressiivisesti vaimennettu Citroën Advanced Comfort -jousitus, joka tuo kulkuun jopa ripauksen ylellisyyttä. Nupukivien tärinät ja asfaltin röpöisyydet tasoittuvat miellyttävän tehokkaasti. 

Ruusuja voi antaa myös Citroënin tavalle toteuttaa istuinten päällimmäinen kerros ekstrapehmeällä täytteellä. C5 Aircross Hybridin istuimet ovat hyvä yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Laadukkaan tuntuinen ja tyylikäs kangasverhoilu sopii myös erinomaisesti auton luonteeseen. 

Saranoidun välikannen alta löytyy hyvin tilaa esimerkiksi latausjohdoille.

Tasan 4,5 metrin pituinen C5 Aircross Hybrid tarjoaa mainiot tilat myös nelihenkiselle perheelle. SUV-korimalli helpottaa lastenistuinten kanssa toimimista ja pituus-suunnassa liikuteltavat takapenkit tuovat mukavasti pelivaraa tavaratilaan. Kun jalkatilaa halutaan taakse suurin mahdollinen määrä, tavaratilaa on käytössä hattuhyllyn alla 460 litraa. Jos tavaratila lastataan kattoon asti, tilaa on käytössä tasan 600 litraa. Sen sijaan jos takana istuu lapsi, ja istuimet voi liuúttaa eteenpäin, tavaratilan mitat kasvavat 580 / 720 litraan. Tilaa on kaikissa tapauksissa riittävästi esimerkiksi tavanomaisille lastenrattaille. Jos C5 Aircross Hybridin pystyy lataamaan kotona, käyttökulut jäävät arkiajoissa hyvin maltillisiksi. Espoolaisella Fortum + Caruna -yhdistelmällä sadan kilometrin sähköajojen kustannus jäi koeajossamme noin 3,6 euroon.

Lue lisää Citroën C5 Aircross Hybridin ominaisuuksista ja hinnoista maahantuojan sivuilta.