Koeajossa loskasohjon mestari – Toyota RAV4

Toyota RAV4 hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Taas muistelut johtavat autobloggaajan urani alkuaikoihin, kun koeajossani käväisi ensimmäisen kerran Toyota RAV4. Tuolloin kyseessä oli ensimmäinen ajamani nelivetoinen Toyota. Kehitys kuitenkin kehittyy, ja autot uudistuu. Nyt oli aika lähteä ottamaan tuntumaa uudistuneeseen RAV4:ään. Myös muita nelivetomalleja on sittemmin Toyotalta ilmaantunut ajettujen autojen listalleni – tämmöinen on esimerkiksi Land Cruiser. Nyt koeajovaraus osaltani koski ensin bensakoneista malliversiota, mutta kuullessani, että hybridikin on vapaana, päätin vaihtaa, ja ottaa kokeiluun hybirin. Sehän kävi autoliikkeelle. Mielenkiinto on mielenkiintoa, vaikka polttomoottorien nimeen olenkin vannonut. Hybridimallin erottaa bensaversiosta Toyotan tapauksessa esimerkiksi logosta, sillä Toyotalla hybrideissä logon taustavärinä on käytetty sinistä.

Kuten ehkä tiedämme, on tämä uusi RAV4 saatavissa joko bensana tai hybridinä. Dieseliä ei esimerkiksi hinnasto näytä tuntevan, onhan se jo menneen talven lumia ainakin näin perjaatteessa.

Toyota RAV4 – hieman taustaa, entä nyt?

Ravnelkku näki päivänvalon vuonna 1994, ollen yksi tämän maasturiluokan ensimmäisiä malleja. Sittemmin malliuudistuksia on tullut, ja esimerkiksi kokoa auto on saanut lisää. Pienenä vertailukohtana todettakoon, että nykymallistossa Toyota C-HR on nyt saman kokoinen, kuin mitä RAV4 oli tullessaan markkinoille.

Uuden Ravnelosen konehuoneessa on hybridijärjestelmän lisäksi 2,5 litrainen bensakone, missä ainakin minut yllätti turbottomuus. Kun asiaa pohtii, tuntuu turbon puute olevan tässä tapauksessa kuitenkin ymmärrettävää. Kone on kuitenkin uusi. Autoa ostettaessa vetotavaksi on valittavissa joko etuveto tai neliveto. Mikäli ostopäätös kohdistuu pelkkään bensaversioon, on polttomoottorina tällöin kaksilitrainen bensamylly. Hybridimalli toimitetaan aina portaattomalla CVT automaatilla, kun taas manuaalivaihteisto on saatavissa bensamalliin. Myös bensamallissa on suosittu CVT automaattia, mikäli automaatille tarvetta on.

Millainen Toyota RAV4 on ajaa?

Perusmeininki, vaikka sisätilat on uusiksi menneet.

Kuljettajan penkki säätyy sähkösäätöjen kautta, rattiin pätee manuaalisäädöt. Ajoasento löytyy pätevästi, itselleni mieleiseksi. Hallintalaitteiden sijoittelu on onnistunut siten, että niitä on luonnollisen oloista käyttää. Valittaa ei voi. Nappikäynnistys ja sähköinen käsijarru on tottakai nykypäivää. Myös ulkonäköä katsellessa on mukava huomata, kuinka pieni kasvopesu on tehnyt oikeastaan vain hyvää Toyotalle, ja pappamaisuus on nykyään jo vähentymään päin. Katsellessani aiempia Ravnelosia, tulee niistä selvästi enemmän pappafiilis.

Tavaratilan koko on jo riittävällä tasolla.

Koeajopäivänä oli oikeastaan aika mieluisa nelivetokeli. Paljon parempi mitä edellisellä kerralla, kun ajoin RAV4:ää – tuolloin ei voitu puhua minkäänlaisesta nelivetokelistä. Parkkipaikat oikeastaan olivat nyt täynnä loskasohjoa. Niin paljon, että olisi tehnyt mieli sanoa parit rumat sanat, mikäli en olisi sattunut olemaan koeajolla. Nyt otin tämän kaiken iloiten vastaan, todeten auton etenevän loskasohjossa varsin mieluisasti.

Myös pelkällä sähköllä pystyy ajamaan, tästä kertoo EV Mode.

Motarille mentäessä totean, että tämä hybridiversio kiihtyy mukavasti. Jalkoihin tällä ei jää, mikäli ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Toisaalta, koeajossa kyydissä ei ollut kuormaa. Vaihteisto pysyy hyvin mukana koeajolenkin ajotilanteissa, ja alustatuntuma on myös matkakäyttöön sopiva. Hybridiversiossa päästöt on saatu puristettua asiaankuuluvasti bensamallia pienemmäksi (nelivetoisista malleista 162g/km vastaan nelivetohybridin 129g/km – etuvetomalleissa vertailuluvut muutamia grammoja tätäkin pienempiä). Koeajoauto on nelivetoinen.

Lopputulema – Tästä se aikoinaan lähti

Nykyään kilpakumppaneita Ravneloselle on esimerkiksi Mitsubishi Outlander sekä Honda CR-V. Kunhan vielä Nissan Qashqai saadaan sähköistymään hybridimuotoon, niin rupeaa olemaan tässä kokoluokassa vaihtoehtoja, mistä pyytää tarjouksia.

Kokonaisfiilis on tästä uudesta Ravnelosesta plussan puolella. Hinnat alkaen versio maksaa 32 560 euroa, sekä hybridinä 39 737 euroa. Mikäli haluaa nelivetohybridin, saa pulittaa rahaa 44 470 euroa.

Koeajoauton lainasi: Ok Auto, Jyväskylä / www.okauto.fi

Maahantuojan sivusti: Www.toyota.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki