Koeajossa Mazda CX-5 – lähestyykö se premiumia?

Mazda CX-5
Led-ajovalot kuuluvat Luxury-varustetasoon.

Japanilaisella Mazdalla on mallisto tuotteidensa puolesta varsin erinomaisessa kunnossa, mutta jostain syystä suomalaiset ostajat eivät ole oikein löytäneet omintakeiseen tyyliin luottavaa automerkkiä. Mazda CX-5 on autovalmistajan Suomen maahantuontiohjelman suurin automalli ja sitä voi pitää viime vuoden laajan uudistuksen jälkeen Mazdan lippulaivatuotteena.

Koeajossamme oli CX-5:stä se kaikista ärjyin 2,5-litraisella bensakoneella varustettu Luxury-varustetason auto, joka kieltämättä teki vaikutuksen niin ajo-ominaisuuksiensa kuin tyylikkyytensä puolesta.

Suuri ja vääntävä bensiinimoottori sopii nelivetoisen CX-5:n luonteeseen erinomaisesti, ja yhdessä kuusiportaisen perinteisen automaattivaihteiston kera auto tuntuu ajoittain jopa urheilulliselta. Satasen vauhtiin pinkaistaan 9,2 sekunnissa, mikä on tämän kokoluokan autolle kelpo suoritus ja itse asiassa voimantunne ratin takana on paperille kirjoitettuja arvoja suurempi.

Mazda CX-5 on aiempaa hiljaisempi

Mazda CX-5 Soul Red Crystal

Soul Red Crystal -maalissa on kolme kerrosta, jotka heijastavat eri tavoin erilaisissa valaistusolosuhteissa.

Kaarteissa yksi uuden CX-5:n parhaista ominaisuuksista on G-Vectoring Control -järjestelmä, joka ohjaa voimaa pyörille niin, että mutkissa auto kulkee täsmällisesti juuri kuljettajan osoittamaan suuntaan. Hämmästyttävää on myös se, ettei korkea auto juuri kallistele terävissäkään mutkissa. Asiaa avittaa varmasti myös aiempaa alhaisempi painopiste.

Mazda CX-5 moottori

Koeajamamme 2,5-litran bensakone sopii CX-5:n luonteeseen erinomaisesti.

Uusi Mazda CX-5 vie automerkin viimeistelyn aivan uudelle tasolle ja samaa tyyliä tullaan taatusti näkemään myös tulevissa mallipäivityksissä, kuten uudessa Mazda6:ssa. Luxury-varustetason nahkasisustus on tyylikäs ja kojelaudan yksityiskohtia voisi kutsua jopa premium-tasoisiksi. Edellisen sukupolven CX-5:een verrattuna uudessa mallissa on kiinnitetty paljon huomiota auton melutasoon ja käytännössä sen myös huomaa. Ohjaamoon kantautuva rengasmelu tuntuu miellyttävän vaimealta ja korvaa eniten ärsyttävät taajuudet on saatu hyvin häivytettyä.

Muotoilunsa puolesta Mazda CX-5 on saanut selvästi aiempaa rajumman ja atleettisemman ilmeen. Maskin teräväpiirteinen kromikehys ja keulan sisään voimakkaasti upotettu jäähdyttimen säleikkö antavat autolle sen kaikista tunnistettavimmat piirteet. Myös perästä katsottuna suurikokoinen maasturi on aiempaa tasapainoisemman näköinen. Kuten hyvältä automuotoilulta sopii odottaa, CX-5:ta tarkastelee mielellään mistä tahansa kulmasta.

CX-5:n varustelu

Mazda CX-5 Luxury nahkaverhoilu

Nahkasisustus kuuluu Luxury-tason vakiovarusteluun.

Yksi Mazdan vahvuuksista on jo pitkään ollut se, että automallin valinta ja varustelu on tehty hyvin selkeäksi. CX-5:n kohdalla varustetasoja on valittavissa neljä: Active, Premium, Premium Plus ja Luxury. Moottorivaihtoehtoja on 2,0- ja 2,5-litraisia bensiinikoneita sekä 2,2-litrainen diesel. Vaihteiston voi valita käsivalintaisena tai automaattina, ja vetotavan etuvedon ja nelivedon väliltä. Hinnat alkavat vajaasta 30 000 eurosta ja ulottuvat reiluun 52 000 euroon. Koeajamamme Luxury-varustetason auto pitää sisällään oikeastaan kaikki mahdolliset varusteet ja korkealta vaikuttava 49 000 euron hinta tuntuu varsin hyvin perustellulta. Ainakaan kohtuuttomalta se ei tunnu autoon tutustumisen jälkeen.

Mazda CX-5

Laadukas viimeistely vie Mazda CX-5:n lähes premium-tasolle.

Koeajoauton turvavarusteluun kuului muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistallapitoavustin, kuolleenkulman varoitusjärjestelmä, peruutusavustin hätäjarrutustoiminnolla ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Ajomukavuutta lisäävät puolestaan esimerkiksi tuulilasin hud-heijastusnäyttö, tuulilasinpyyhinten sulatustoiminto ja laadukkaat led-ajovalot sekä sähköisesti säädettävät nahkaistuimet.

Kaiken kaikkiaan uusi Mazda CX-5 tuntuu erinomaiselta valinnalta autoilijalle, joka haluaa keskikokoiselta katumaasturilta hyvää käytettävyyttä ja premium-tason ulkonäköä sekä ominaisuuksia hieman edullisempaan hintaan.



Mazda CX-5 2,5l Luxury Automaatti, neliveto – tekniset tiedot

Moottori 2488 cm3, R4
Suuri teho 143 kW (194 hv) / 6 000 r/min
Suurin vääntö 258 Nm
Vaihteisto 6-vaihteinen automaattivaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 9,2 s
Huippunopeus 195 km/h
Yhdistetty EU-kulutus 7,1 l/100 km
CO2-päästöt 162 g/km
Mitat Pituus 4 550 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 675 mm
Maavara 193 mm
Suurin sallittu perävaunupaino 750 / 2 000 kg
Tavaratila 506 litraa