Koeajossa Mercedes-Benz C300e lataushybridi

Mercedes-Benz C300e / kuvat Mikko Kilkki

Koska blogistani puuttui Mercedeksen uusi C-sarjalainen, oli aurinkoisen päivän ja koeajomahdollisuuden koittaessa autoon perehdyttävä. Uuden C-sarjan mallistossa on tarjolla liuta kevythybridejä, jollaisia on myös nykyisen C-sarjan dieselversiot. Nyt ajoon lähti ladattava bensahybridi C300e. Tällä hetkellä hinnasto ei muita lataushybtidejä C-sarjan osalta tunne.

Varustetaso on Business AMG, ja hintalapussa kerrotaan hinnaksi 70 217 euroa, joten autolta on lupa myös odottaa paljon. Vertailun vuoksi hinnat alkaen -malli lähtisi omaksi 58 087 eurolla, joten lisävarusteita koeajoautoon on muutamat otettu. Jos mukaan laskuihin otettaisiin kaikki uudet W206 ja S206 korimalliset C-sarjan autot, lähtisi auto halvimmillaan omaksi 44 943 eurolla. Siispä latausmahdollisuudelle C-Mersussa jää hintaa noin 14 000 euroa.

Mitä kaikkea auto pitää sisällään?

Mercedes-Benz C300e / kuvat Mikko Kilkki
On jännä miettiä, että vastaavalla mallinimilogiikalla on Mercedeksellä myyty jopa täyssähköautoja, tästä esimerkkinä blogissani näjhty Mercedeksen B250e.

Bensakoneen virkaa hoitaa kaksilitrainen ja neljäsylinterinen bensapata, ja siitä irtoaa tehoja 204 hevosvoimaa. Sähkömoottorin kautta lisää potkua tulee 129 hevosvoimaa, joten kokonaistehoa löytyy päälle kolmensadan hevosvoiman verran. Pikaisen vertailun vuoksi voi todeta myös sen, että jos kolmesatasen C-sarjalaisensa haluaisi kevythybridinä, on siinä tarjolla vähemmän tehoa, mitä tässä lataushybridissä. Lataushybridissä päästöt on saatu painettua alas – noin 15 grammaan kilometrille, mikä taas näkyy pienenä noin kahdentuhannen euron autoverona.

Varustelistaus näyttää pitkältä: Mukaan on rastitettu esimerkiksi PWT Advanced Plus -paketti, joka sisältää tunnelmavalaistuksen, valaistut kynnyslistat ja digimittariston. Myös ilmastointiautomatiikka ja peruutuskamera löytyy luonnollisesti auton varustelistalta.

Ajoasento säädetään kohdilleen sähkösäätöjen kautta, ja penkin säätöihin löytyy mahdollisuus Mercedeksen hinnakkaampien mallien tapaan ovesta.

C300e on ostettavissa tarpeiden ja mielihalujen niin farmarina kuin porrasperäisenä. Hinnastoa katsoessa farmarilla ja sedanilla on vain tuhannen euron hintaero. Maastomeikattuna All terrain -versiona tätä lataushybridiä ei saa.

Koeajo – Minkälainen fiilis jäi ajotuntunmasta?

Mercedes-Benz C300e / kuvat Mikko Kilkki
Tuttua ja turvallista, mutta hyvä niin.

Kuljettajan paikalla on Mercedekselle tuttu tunnelma. Mieleen tulee jopa hinnakkaammista malleista tuttuja elementtejä, mikä tietenkn nostaa C-sarjalaisen laatuvaikutelmaa pykälän ylöspäin. Samalla se mahdollistaa sen, että jos on aiemmin ajanut Mercedeksen uusilla malleilla, kotiutuu C-sarjan kuljettajan paikalle varmasti nopeasti.

Autossa on paljon digiä, mutta sitä ei pidä säikkyä. Pieni perehtyminen osoittaa, että toiminnot löytyvät selkeiden ja loogisten kuvakkeiden ja painikkeiden kautta. Jos ja kun on puhelinta tai padia oppinut käyttämään, tottuu kyllä Mercedeksen digijärjestelmiinkin nopeasti.

Mercedes-Benz C300e / kuvat Mikko Kilkki
Ratin vasemman puolen painikkeista ohjataan mittaristonäytön näkymää, ja ratin oikeanpuolen napeista sitten oikeanpuoleista näyttöä.

Kuljettajan penkillä on miellyttävä istua. Sitten vain auto käyntiin napista, ja vaihde pesään Mercedeksen tyylille uskollisesti viiksestä. Taajamassa auto on mukava ajaa, ja sähköllä kyyti on varsin tasaista. Todella mukavana tietona tulee asia, että nyt luvataan toimintasäteeksi sähköllä täydet 100 kilometriä. Sähköllä pärjää myös moottoritiellä hyvin, sillä sähköllä voi ajaa 140 kilometrin tuntinopeuteen asti.

Myös moottoritiellä homma toimii, eikä moittia voi. Auton laadusta kertoo jotain myös se, että ainakin omaan silmääni takseissa on näkynyt enenevissä määrin C-sarjan Mercedeksiä, siinä missä entisinä aikoina yleisempi taksimalli oli pykälää suurempoi E-sarjalainen, ja C-sarjalaisen saattoi nähdä taksissa silloin, kun taksiyrittäjä halusi pihistellä. Enää näin ei tunnu automaattisesti olevan, vaan taksiauton valinta on vapaampaa.

Mercedes-Benz C300e / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on kokoluokkaan nähden hyväksyttävät.

Koeajolla tuli nähtyä, että Mercedeksen C-sarjalainen on kokonaisuudeltaan niin onnistunut, että sen ratissa menee ammattikuljettajankin päivä varmasti miellyttävästi. Kokoluokaltaan auto on arkikäyttöä ajatellen toimivasti ratkaistu.

Vertailun vuoksi koeajossani on ollut myös uusi C200, mikä myös on kaikkineen loistava auto, ja jaksaa vääntää hyvin. Mutta latausmahdollisuutta arvostavan on suunnattava katseet C300e:hen.

Lopputulema – Väri on oikea ja sisustus hieno!

Mercedes-Benz C300e / kuvat Mikko Kilkki
Minun silmääni muotoilu on onnistunut.

C300e on varusteltavissa siten, että siitä saa halutessaan maittavan kokonaisuuden. Bloggaajana on annettava fiilispisteet auton väristä ja sisustuksesta, mikä on värien osalta kokonaisuutena toimiva. Ajaisin itsekkin mielelläni tämmösiellä autolla pidempäänkin, mutta joskus koeajo päättyy, ja auto on palautettava liikkeeseen.

Parasta antia on ehdottomasti hienon ulkonäön lisäksi toimiva kokonaisuus aikana, jolloin polttoaineiden hinnat on jo valmiiksi korkeat. Vaikka auton hinta on noin 70 000 euroa, kuittautuu hinta takaisin sitä nopeammin, mitä enemmän viitsii ladata autoaan latauspisteillä. Ja onhan kolikolla toki myös se kääntöpuoli, että kun autoveron osuus jää pieneksi, säästyneellä rahalla voi varustella autoaan pykälän tai pari premiumimpaan suuntaan.

Mercedes-Benz C300e / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki