Koeajossa Mercedes-Benz CLC – mikä se on?

Mercedes-Benz CLC 200 / kuvat Mikko Kilkki

Jokunen hetki takaperin Jyväskylän Käyttöautolla pisti silmään Mercedeksen CLC. Itselläni tämä oli toinen kerta, kun muistan vastaavan auton nähneeni aivan oikeassa elämässä, mutta juttuja kyseisen mallin olemassaolosta olen aiemmin kuitenkin kuullut ja lukenut. Mikään yleinen malli tämä ei ole ainakaan tällä mallimerkinnällä, sillä esimerkiksi netin myyntipalstoilla (tilanne 23.2.2020) on, että myytäviä autoja on kaikkineen vain 17 kappaletta täällä meidän kotimaassa.

Siispä kysyin autoa koeajolle, ja asia järjestyikin nopeasti. Vaikka auto oli vähintään yhtä nopeasti myös myyty autoliikkeestä, niin päätin silti hieman avata blogissani, että minkälainen auto tämä oikein mahtaa olla? Siis korimalliltaan coupé , mutta kuitenkin keulaltaan ja sisustaltaan kuin tavallinen C-sarjalainen. Ei mitenkään räyhäisä, paremminkin rauhaisa.

Mercedes-Benz CLC 200 – Mikä ihmeen auto tämä on?

Mallimerkintä todellakin on CLC, ei mikään GLC tai CLS.

Nyt koeajettu auto on Mercedes-Benz CLC 200, ja tankkiin laitetaan bensaa. Auton vuosimalli on 2008, ja ajettu sillä on suurinpiirtein 150tkm. Vaihteistona on automaatti.

Mutta mikä siis tämän auton tarkoitus on? Mercedes käyttää tästä autosta nimeä Sportcoupé, ja on tarkoittanut tämän ikäänkuin aikakautensa pienemmäksi Coupeksi. Nykyään ehkäpä lähinnä tätä mallia ovat CLA ja C -Coupé, jos siis tämmöisen lähes vastaavan haluaisi uutena ostaa. Koska mallimerkintänä CLC on jo hävinnyt tuotannosta, niin se tarkoittaa sitä, CLC:nsä joutuu sitten etsimään vaihtoautona, mikäli seillaista itselleen mielii.

Katsaus netin myyntipalstoille antaa ymmärtää, että Mercedeksen CLC irtoaa omaksi jo reilulla kymppitonnilla, jopa hieman alle. Ei välttämättä paljoa, varsinkaan kun myyjänä on nyt merkkiliike.

Moottorivalikoima on pitänyt sisällään myös dieseliä, esimerkiksi CLC 220 cdi, sekä pienemmän bensakoneen, CLC 180. Mikäli kuitenkin ajattelee vielä jonain päivänä myyvänsä auton eteenpäin, diesel kannattaa melkeinpä jo unohtaa.

Koeajo – Miltä tuntuu Mercedes-Benz CLC?

Tämän auton etupenkillä istuessa meininki on suurinpiirtein kuin muissakin tämän aikakauden C -sarjalaisissa. Sisätilojen osalta suurin ero tulee takapenkillä, koska tämä auto on vain nelipaikkainen. Takapenkillä perjaatteessa pystyy olemaan, mutta käytännössä se ei kuitenkaan ole aikuista ajatellen täysin optimi.

Ajoasento löytyy kohdilleen manuaalisäätöjen kautta, ja säätövaraa niin penkissä kuin ratissa löytyy sopivasti. Auto startataan vielä vanhan koulukunnan tyyliin avaimesta, ja käsijarru löytyy Mercedekselle uskolliseen tapaan pedaalin kautta.

Kun autolla ajaa, niin tunnelma on yksin ajaessa lähellä tavallista perusmallia, mitä nyt alustatuntuma on ehkäpä aavistuksen tavallista jäykempi. Myöskään moottorin ääntä ei ole mitenkään muuteltu perusmallista poikkeavaksi, joten sen osalta tällä mielellään ajaisi myös pidempääkin matkaa, koska mitään ylimääräistä ääntä ei autoon sisälle kuulu.

Takakontin lastausaukko on vähintäänkin positiivinen yllätys – se ei todellakaan ole liian pieni, vaan tässä on ajateltu ihmistä.

Noin tunnin kestävän koeajolenkin perusteella mitään teknistä vikaa autosta ei tunnu löytyvän – ei ainakaan sellaista, mikä paistaisi ajossa läpi. Onhan tämä myös ikäänsä nähden varsin kohtuudella ajettu, joten paljon mahdollista, että näin myös todella on.

Lopputulema – Kenelle on tehty Mercedeksen CLC?

Keulan ilmettä katsoessa ja auton etupenkillä istuessa tulee fiilis, että onko tässä autossa edes kovinkaan paljoa urheilullisuutta? Toisaalta kolikolla on kääntöpuolensa myös nyt, ja kääntöpuolelta löytyy se, että harvinaisuutta voi löytää jopa kohtuulliseen hintaan. Mikään perheauto tai perheellisen unelma tämä tuskin on, mutta autoharrastajalle kuitenkin auto, jolla kehtaa näyttäytyä kylillä. Aina sen auton ei tarvitse olla se harvinaisin ja kallein AMG. Vaihtoehtoja on mitä verrata.

Loppupäätelmänä siis, että tässä on tavalliselle ihmiselle tavallinen Coupé tavalliseen hintaan.

Suurimmat erot tavalliseen C -sarjalaiseen löytyvät auton takapäästä.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki