Koeajossa Mercedes-Benz E240 4Matic – Entinen diplomaattiauto

Mercedes-Benz E240 4Matic / kuvat Mikko Kilkki

Tapani mukaan starttailin viikkoa kiertämällä autoliikkeitä, ja katselemalla myytäviä autoja. Autoliikkeen pihassa silmääni pisti tietysti myytävien Mercedeksien rivistö. Autot näyttivät tavallisilta, mutta yksi auto pisti tästäkin huolimatta erityisesti silmääni – se oli Mercedes-Benz E240 4Matic vuosimallia 2005. Korimallina W211 on nähty blogissani pariinkin otteeseen, E280 CDI ja E200 NGT olivat vuosimalliltaan 2007. Nyt eroa löytyi vuosimallin lisäksi pellin alta ja historiasta. Tämä on entinen diplomaattiauto, minkä omistajaksi oli aikanaan merkattu omistajamaan suurlähetystö.

Auto kiinnosti niin paljon, että oli aika pyytää auton avaimet ja käydä ajamassa koeajolenkki. E-sajan kaksnelikymppisiä löytyy netin myyntipalstoilta parisenkymmentä, kun otetaan huomioon W210 ja W11 korimallit. Niille joille W210 ei sano mitään, kerrottakoon että kyseessä on tästä edeltävä E-sarjan Mercedes, eli “Väyrynen”. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että tämä W211 on paljon nätimmän näköinen.

Myyntiin ilmoitetuista paristakymmenestä autosta suurin osa on takavetoisia. Kaikki myytäväksi ilmoitetut nelivetoiset on laskettavissa yhden käden sormilla, juttua kirjoittaessa niitä on myynnissä kolme. Muistikuvieni mukaan tällä koneella olevia E-sarjalaisia on Jyväskylän alueen autoliikkeissä tullut vastaan satunnaisesti, joten siltä pohjalta arvioituna auto ei ainakaan enää ole mikään maailman yleisin. Näitä on selvästi kuitenkin myyty meikäläisten Suomeen silloin, kun näitä on uutena saanut.

Millä spekseillä?

Mercedes-Benz E240 4Matic / kuvat Mikko Kilkki
Uutena auto on ollut hieno, ja sen takapenkillä matkustaneilla diplomaateilla on ollut mieluisa kyyti.

Varustetasona on Elegance, ja varustelistaus on nykymittapuulla käytännöllinen. Nykyään näillä varusteilla ei voi liikaa pröystäillä: Esimerkiksi ilmastintiautomatiikka, neliveto, sekä sähkösäädöt kuljettajan istuimeen löytyvät. Autossa on myös vetokoukku, koska missään harrastekäytössä tämä ei ole selvästikkään ollut. Arkikäytöstä kertoo myös matkamittarin lukema – 270 000 kilometriä. Autoa ei ole liikaa säästelty jos perävaunuakin on vedtty. Ulkoisesti tämä on kuitenkin järkevän oloisessa kunnossa ajoa varten.

Konehuoneessa mylvii 2,6 litrainen bensapata, ja vaihteiston virkaa hoitaa automaatti. Historian saatossa kaikki E240:t ovat olleet bensakoneisia, dieselinä näitä ei ole saanut.

Mercedes-Benz E240 4Matic / kuvat Mikko Kilkki
Nahkasisusta on ehjää ja takapenkille mahtuu. Kun tämän korimallin E-Mercedes oli uusi, oli tämä Mercedeksistä yleisin taksimalli. Nykyään taksikäytössä voi nähdä myös pienempää C-sarjaa.

Omistushistoriaa tällä E-Mercedeksellä löytyy, mikään yhden tai kahden omistajan yksilö tämä ei todellakaan ole. Uutena tässä on ollut myös sinipohjaiset CD-merkinnällä varustetut diplomaattikilvet, mikä näkyy auton historiatiedoissa.

Tämän auton kohdalla maksaa selvästikkin eniten fiiliksestä, eikä tällä mihinkään ilmastotalkoisiin tai taloudellisen ajon kilpailuihin enää osallistuta. Päästöt on 255 grammaa kilometrille, mikä on nykymittapuulla jo melkoinen lukema.

Koeajo – Kunnossa on

Mercedes-Benz E240 4Matic / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on kaikkien vuosien ja kilometrien jälkeen hyvä olla.

Auto lähtee käyntiin terveen oloisesti, ja ajosento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille järkevästi kohdilleen. Niin voi olettaa, koska uutena auto on ollut malliston paremmasta päästä. Mikään hinnat alkaen -malli tämä ei ole ollut, vaikka hinta käytettynä edullinen onkin.

Taajamassa auto on leppoisa ajaa, eikä mistään voi valittaa. Kokonaisuus on hyvin balanssissa. Myös isommalla tiellä poikkesin senverran, että marssivauhdiksi sain 80 km/h, ja homma toimi. Kun kone on ajettu lämpimäksi, ei ongelmia ilmene. Näin sen pitää mennäkkin, koska auto on juuri huollettu.

Mercedes-Benz E240 4Matic / kuvat Mikko Kilkki

Perjaatteessa auto voisi edelleenkin sopia jollekkin, joka tykkää ajaa paljon myös pidempiä reissuja. Käytännössä polttoaineiden hinnat ja tiukentuvat päästönormit pitävät huolen siitä, että modernimmat ja vähäpäästöisemmät autot tulevat olemaan autontarvitsijoiden ykkösautoina. Niinpä voi olla, että tämä 17 -vuotias autovanhus päätynee jonkin autoharrastuksesta kiinnostuneen henkilön harrastetalliin. Voi olla, että ostaja osaa arvostaa tavalliselta näyttävää, mutta silti harvinaisemmalla mallimerkinnällä varustettua autoa. Tai voihan olla, että joku ostaa tietämättään pykälän eksoottisemman auton, tiedä sitä sitten.

Parhaiten auto vastaa kysyntään silloin, kun ostaja tietää mitä haluaa ja mitä tulee saamaan. Itse pidän myös siitä, että auto on ajalta, jolloin turha digihömppä loisti poissaolollaan.

Lopputulema – Ostohalut noustee paatuneellakin automiehellä

Mercedes-Benz E240 4Matic / kuvat Mikko Kilkki
Ulkoiselta olemukseltaan auto ei ole mitenkään huomiota herättävä.

Ajokokemuksena tämä oli itselleni mieleinen. Se johtuu varmasti siitä, että olen jo pitkään ollut Mercedeksien perään. Tämä oli myös ensimmäinen kertani, kun pääsin ajamaan Mercedestä 240:llä koneella.

Ainoa mitä autosta mietin, on se, että ehkä se avautuu lähinnä niille, joilla on Mercedekseen liittyvää asiantuntemusta. Jos ei ole perehtynyt merkkiin, voi olla, että helposti vain kävelee tämänkin auton ohi. Jos AMG:n tuotteet jätetään pois laskuista, niin totuus tuppaa olemaan tämä: Bensakone, automaattivaihteisto, neliveto ja mallimerkintä isompi kuin kaksisataa, ei ole ihan selvää enää se, että niillä spekseillä Mercedestä itselleen löytää. Tässä on kuitenkin vaihtoehto. Blogissani vastaava harvinaislaatuisempi tapaus on ollut esimerkiksi C280 4Matic bensakoneella.

Voisinko minä sitten harkita tämmöisen auton ostoa? Jos rahallinen tilanne sallisi niin varmasti miettisin, koska tarjontaa ei todellakaan ole liikaa. AMG:n eri versioita näkee selvästi enemmän, joten sellainen ei aina kiinnosta omaan harrastekäyttöön. Ja tämä on vieläpä kotinurkillani myynnissä, joten autoa ei tarvitsisi lähteä pidemmältä matkalta hakemaan. Jotkut tosin ovat valmiita hakemaan autonsa kauempaakin.

Hintaa autolla on 7490 euroa.

Mercedes-Benz E240 4Matic / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki