Koeajossa Mercedes-Benz EQS 450+

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki

Mercedeksen EQS nähtiin Jyväskylässä ensimmäistä kertaa ralleja edeltävällä viikolla. Koeajo järjestyi kuitenkin vasta rallien jälkeen, kun EQS poikkesi koeajokiertueen merkeissä jälleenmyyjälle. Minun tapauksessani se tarkoitti sitä, että kello oli laitettava aamulla soimaan, sillä koeajoaika oli sovittuna heti päivän alkuun.

Koeajolla kävi selkeäksi se, että Mercedeksen EQS on raharikkaiden pomojen auto. Halvalla sitä ei saa, mutta vastinetta rahalle löytyy.

Minkälainen auto on mediassa esillä ollut EQS?

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki
Selkeän Mersumaista: Ratin vasemmalta puolelta säädetään vasenta näyttöä, oikealta puolelta oikeaa näyttöä.

EQS 450+ on takavetoisena malliston miedoin auto. Jos haluaisi nelivetoisen version, olisi mallimerkintä tuolloin EQS 580 4 Matic. Nelivedon lisäksi jälkimmäisessä on enemmän tehoja, koska sähkömoottoreita on kaksi, molemmille akseleille omansa. Lisäteho kuitenkin aiheuttaa sen, että miedommassa mallissa on valmistajan ilmoittama pidempi kantama – yli 700 kilmetriä. Miedommassa versiossa on vain yksi sähkömoottori.

Koska toimintasäteet on mitattu käyttäen WLTP normia, olen avannut toimintamatkoja toisessa blogijutussani.

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki
Navigoinnin karttanäkymän saa halutessaan myös mittaristoon.

Etenkin taajamassa toimintasädettä voi kasvattaa käyttämällä moottorijarrua, minkä voimakkuutta voi kasvattaa rattivaihteiden tilalla olevista lätkistä. Kyseessä on siis rekuperaatio, mikä terminä tarkoittaa liike-energian talteenottoa. Kyseinen termi tulee varmasti yleistymään sähköautojen kanssa.

Koeajoautosta puuttui Widescreen, mikä käytännössä on koko kojelaudan mittainen näyttö. Jos kyseisen ominaisuuden valitsee, saa pelkääjän paikalla istuvakin tällöin osansa auton digipaljoudesta. Apukuljettajan puoleinen näyttö aktivoituu silloin, kun apukuskin puolella istuu henkilö. Apukuski pystyy näytöltään pelaamaan vaikkapa tetristä, tai katsomaan videoita myös ajon aikana, mutta keskinäytöltä tähän ei aina pysty.

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki
Koeajokiertueen päivänä Widescreenin ominaisuuksiin pystyi tutustumaan esittelyhallissa. Tämä oli ymmärrettävää, jotta mahdollisimman moni sai käsityksen ominaisuuksista.

Jos EQS:n haluaisi tiivistää jollain, on tämä Mercedeksen ökysähköauto. Hallintalaitteet on vastaavalla tavalla kuin muissa Mercedeksen sähköautoissa: blogissani on nähty jo EQV.

Muita Mercedeksen sähköautomalleja on esimerkiksi EQA ja EQC.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla toimintoja on paljon kosketusnäytön ja hipaisupainikkeiden takana.

Napista käyntiin, ajoasento löytyy kaikkineen sähkösäätöjen kautta. Auton käynnissäolon huomaa ainoastaan mittariston pienestä ja vihreästä ready -tekstistä. Kun auto on parkkipaikalla käynnissä, meininki on kuin hiljaisuuden retriitissä. Se saattaa tuntua sähköautoon tottumattomasta hieman omituiselta.

Kun lähtee ajamaan, auto on taajamassa sisälle hiljainen. On kuitenkin hyvä muistaa, että EU-direktiivit nykyään vaativat ääniä sähköautoihin, ja siitä johtuen moni sähköauto kuulostaa pienemmissä nopeuksissa ulospäin aivan metrojunalta.

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki
Tavaratila on vähintäänkin helppokäyttöinen.

Taajamassa auto on mukava ajaa. Alustatuntuma on mukavuuspainotteinen, ja ulos näkee hyvin. Näkyvyyttä parantamassa on kamerajärjestelmä. Kuljettajan paikalta hallintalitteet löytyy sopivilta paikoilta, kuten yli sadantuhannen euron autossa olettaa myös olevankin.

Myös moottoritiellä meininki on jämptiä ja miellyttävää. Vaikka pienemässä versiossa on tehoja vain 333 -hevosvoimaa, verrattuna nelivetoisen version 524 -hevosvoimaan, ei tunnelma latistu yhtään. Sähköautoissa tehot tarjoillaan nopeasti, joten tälläkin pärjää vähintään loistavasti.

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki
Ei voi moittia ei – takapenkillä tekee vaikka mitä!

Ehdottomat lisäpisteet on annettava EQS:n takapenkin tiloista: Takapenkkiläinen voi olla suuren yrityksen toimitusjohtaja tai eduskunnan ministeri, ja töitä mahtuu läppärin ja puhelimen kanssa tekemään ongelmitta. Myös tavaratila on kaikkineen mietitty vähintäänkin loppuun saakka, jotta auto on arkea ajatellen helppo ja käytännöllinen.

Mutta ostaako tämmöistä autoa sitten tavallinen ihminen? Pomomiehen lisäksi ainakin lottomiljonääri saattaisi harkita.

Lopputulema – Hyvin mietitty ja toimiva kokonaisuus

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki

Mercedeksen uusi EQS tarjoilee paljon digiä. Peruspalikat löytyy kuitenkin pienen totuttelun jälkeen, joten liikoja ei tarvitse pelätä. Vaikka hintaa on paljon, niin EQS myös antaa paljon vaativalle ihmiselle.

Myyjän kanssa juttelimme koeajon jälkeen vielä Widescreenistä: kun hintaluokka on sadantonnin isommalla puolella, on aivan ymmärrettävä pointti, että Widescreen valitaan lisävarusteeksi, koska muutama tonni ei enää kirpaise missään.

Jos EQS:ää haluaisi verrata Mercedeksen polttomoottoriautoihin, kannattaisi vertailukohtaa hakea S-sarjasta: Blogissani Ässäsarjalaisia on nähty useampiakin.

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki

Yksi oleellinen kysymys saattaisi vielä olla, valitakko takavetoinen EQS 450+, vai nelivetoinen EQS 580 4Matic? Asiaa kannattaa pohtia varmasti siten, missä ajaa paljon. Jos ajaa paljon Keski-Suomen ja pääkaupunkiseudun väliä, varmasti miedompi ja takavetoinen riittää hyvin, koska isot tiet ovat talvellakin senverran hyvässä kunnossa. Jos viettää talvikuukaudet pohjoisessa, saattaisi olla hyvä harkita nelivetoista versiota silläkin uhalla, että latauspisteellä joutuu poikkeamaan aavistuksen enemmän.

Kokonaisuutena Mercedeksen EQS on hieno auto ajaa, mikä kannattaa ehdottomasti kokea itse, jos siihen mahdollisuutta tarjotaan.

Koeajoautolla on hintaa 132 000 euroa.

Mercedes-Benz EQS 450+, kuvat Mikko Kilkki

Koejon mahdollisti: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki